Bezzeg a románok!
A rettegett sárga lámpák országában élünk – bólogattunk a szokásos szerkesztőségi raporton a múlt heti cikk után. Időközben megkaptuk az ORFK-tól azokat a szempontokat, amelyek alapján a közlekedési rendőrök bizonyító erejű felvételeket készíthetnek a lámpás kereszteződésekben sárgán vagy piroson áthajtó autókról.
Nem lennénk a közlekedési rendőrök helyében. A megfelelő sorozat elkészítéséhez meg kell tanulniuk a fényképezés alapjait. Csak akkor tudnak ugyanis értékelhető felvételeket készíteni, ha az objektív az út szögével huszonöt-harminc fokos szöget zár be, a képeken egyértelműen olvasható a gépjármű rendszáma, látható a jelzőlámpa, és a képkivágásban felismerhető néhány tereptárgy is, melyekkel pontosan azonosítható a környék. Olyan hitelesített viszonyítási pontra vagy jelzésre is szükségük lesz, amellyel megállapítható a biztonságos megálláshoz szükséges fékezés megkezdésének helye.
Mivel néhány napja arról álmodtam, hogy egy százezres bírságcsekket fizetek be a postán, és a hölgy megjegyzi, ha kártyával fizetek, az készpénzfelvételnek számít, figyelni kezdtem magamat autóvezetés közben. Szomorú következtetésekre jutottam. Ha úgy adja ki, vagy sietek, szinte mindig kreatívan értelmezem a KRESZ-t. Nem állok meg, ha zöldről sárgára vált a lámpa. Arra is rájöttem, miért. A beidegződéseken túl a közeg tehet róla.
Igen, önök, sebességsárga Swiftjeikkel, fenyegető GL Mercedeseikkel vagy víz-, gáz-, fűtésszerelés feliratú furgonjaikkal. Szabályszegésre ösztönözzük egymást, először szelíden, aztán Zsukov marsall könyörtelenségével. Lendületet veszünk fékezés helyett, anyázunk és gumit csikorgatunk, ha valaki nem vesz részt a játékban, majd érintőgázzal sunnyogunk, ha felbukkan egy reggeliért siető, kéklámpás Mondeo.
Képzeljék el, milyen hülyén érzi magát egy nem csupán rendszámában külföldi autó, ha ebben az országban próbál közlekedni! Biztosan nem érti, miért tör mindenki az életére, ha betartja a szabályokat. Egy történelem szakon végzett ismerősöm említette egyszer, hogy a régészek bizonyos tárgyakra azért mondják, hogy kultikus célokat szolgált, mert nem állapítható meg pontosan az adott kultúrában betöltött funkciója. Magyarországon a közlekedési lámpa máris kiérdemelte a státust.
Belgiumban, ahol az elmúlt években több ezer kilométert autóztam és motoroztam, sokáig nyomasztó volt, hogy szinte minden kereszteződésben, de még a Brüsszel mellett lévő erdőn átvezető út mentén is vannak telepített kamerák. Arrafelé nem csak a dobozra futja, hanem szinte mindenhol beszerelik és élesítik a technikát, ezért a legváratlanabb helyeken és időpontokban, erdőben, kisvárosban, főút mentén villan a vaku. Mostanra mélyen rögzült a helyiekben, hogy nem érdemes nagyon pattogni, mert garantáltan ugrik pár száz euró.
Amikor viszont megállítanak egy autót, a rendőrök nem hobbikötekednek mindenkivel, nem az izzókészlet érdekli őket, hanem büntetnek, lefoglalják az autót, bevonják a jogsit, legfeljebb azt lehet eldönteni, flamandul vagy franciául kéri az autós az eljárás lefolytatását. Mindez egy olyan országban, ahol csak a hatvanas évek óta létezik vezetői engedély, eleinte csak el kellett menni érte az önkormányzathoz, és még ma is ott poroszkálnak az utakon az autós pályafutásukat autodidaktaként kezdő jaguaros nénik és lemezfelnis porschés bácsik. Ennek ellenére a kétszer háromsávos belvárosi körgyűrűn is egyenletes tempóban haladnak a kocsisorok, egyszerre lassítanak, egyszerre gyorsítanak, sőt megállnak, amikor kell. Ki nem találnák: azt is majdnem pontosan egyszerre. Motiválja őket, hogy nem akarnak bírságra költeni.
Papp Tibi Romániával példálózik. Ott bizonyos kereszteződésekben villogó zöldet kap a kanyarodósáv, ilyenkor szétnézés után át lehet menni. Időszámláló mutatja, hány másodperc van még a sárgáig, így sokkal könnyebb felkészülni a lámpaváltásra. Nekünk pedig eszünkbe jutott, hogy ugyanez a helyzet Ausztriában is, ott is kiválóan működik a megoldás.
Jól bevált megoldásokért Magyarországot sem kell elhagynunk, hiszen például Veszprémben, Debrecenben, Miskolcon és Kecskeméten is működnek olyan közlekedési lámpák, melyek mellett visszaszámlálót helyeztek el. Így pontosan tudni lehet, mikor vált majd a lámpa, meddig érdemes áthaladásra játszani és mikortól kell felkészülni a fékezésre. Az ezzel kapcsolatos olvasói levelek tehát már megvalósított ötlettel kerestek meg bennünket.
Amikor fényképezőgépünkkel kiálltunk a Szentendrei út egyik kereszteződéséhez, elég volt lenyomva tartani az elsütő gombot és várni, amíg megtelik a gép memóriája a sárgán, majd piroson átsuhanó autókkal. Négy-öt jármű biztosan gyorsított, amikor sárgára váltott a lámpa, akik előttük mentek, szintén nem tehettek mást. Várható, hogy a rendőrség sok értékes felvételt készít majd, ha úgy igazán rászánja magát a szigorított bírságolási szisztéma alkalmazására.
Budapesten az elmúlt hónapokban szaporodni kezdtek a közlekedési lámpával védett kereszteződések, pénz tehát biztosan van az ilyen típusú fejlesztésekre. Innen csak egy lépés volna a lámpaváltásig visszaszámlálók felszerelése, feltéve, hogy nem éppen a megemelt összegű bírságokból futja az új közlekedési lámpákra.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
