A regadóemeléssel csak tovább hazudunk

2011.07.06. 08:19

A valóság azért ennél árnyaltabb. Aki kicsit is jártas a témában, és munka után hazaérve nem a kovácsoltvas kapu távirányítóját nyomkodja, tudja, hogy így is hozzák az ötszáz eurós vackokat. Meg az ötveneurósokat. Százával. Csak éppen nem, vagy nem legális módon kerülnek forgalomba. Amelyiket a kert végében elbontják, az a kissé viseltes hazai járműparkot látja el olcsó alkatrészekkel, amelyiket meg nem, az egy – hogy is mondják szépen – donor segítségével élheti át az újjászületés élményét. A bontásból maradt értéktelen alkatrészek pedig szépen gyűlnek az erdőszélen, tisztelet a kivételnek. Nyilván nem ezt akarja elérni a regadó, de elősegíti azzal, hogy életben tartja a nem kis számban jelen lévő reménytelen fospisztolyokat, amik helyére jobbak érkezhetnének finnyásabb szomszédjainktól.

Egy kaszttal feljebb, a hétköznapi ember számára is autóként értelmezhető fél–másfél milliós árkategóriában pedig a vak is látja, hogy Magyarországon egy azonos állapotú autó pont egy regadónyival drágább német társánál, és még így is sokan választják a rögösebb utat, mert például a kilométeróra-állás tekintetében jobban bíznak a passaui szerb nepperben, mint óbudai magyar kollégájában.

Mi lenne, ha egy csapásra eltörölnék a sarcot? Visszaesnének pár százezerrel az árak, a már így is nyakig a tejfelben ülő hiteleseknek talán egy törlesztőnyit sem érne már az autójuk, és nyilván beindulna megint az importhullám – mit hullám, cunami. Ki tudna ellenállni a jó kis ezereurós BMW-nek, egy finom ötszázas Omegának vagy egy itthon millió fölött kínált, kint kétezer euróért vesztegetett Mercinek? A lecserélt hazai szottyadékoknak vajon hány százaléka landolna hivatalos bontóban, mennyi a kert végében és hány az erdőszélen? Nehéz megjósolni, hogy jogos-e az aggodalom, de a jelenlegi helyzet a döntéshozók szerint mindenesetre biztonságosabb.

Ne legyünk álszentek, az udvarban pihenő alkatrészautó bár illegális, nem eretnekség, értelmes ember odafigyel arra a négy-öt féle folyadékra, ami elfolyhat belőle, és szelektálva viszi a maradékot újrahasznosításra, ártalmatlanításra. De azért gyakrabban látni gumiabroncsot a patakparton, mint műszerfalat a hulladéklerakóban.

Patthelyzet? Addig pofozgattuk a regadót, amíg a fejünkre nőtt? Ha eltörölnénk, az újautós szektorban tízezreket kellene munkanélküli segélyből etetni, a használtaknál pedig ellepne minket a levetett ócskavas? Nem egyértelmű a helyzet, de vannak érvek a jelenlegi állapot fenntartása mellett, ha a hirtelen eltörlés a másik alternatíva. De őszintén, örökké hazudozni akarunk önmagunknak, és ezt a torz rendszert akarjuk konzerválni? Az emelés egy határozott igen a kérdésre, pedig érezzük, a fokozatos csökkentés terelne minket vissza a normális értékrend felé.

Lépjünk egy kicsit távolabb, és nézzük a hazai flottát úgy, mint egy nagy parkolót. Balról jönnek az új és az importált használt autók, kifelé mennek a jellemzően tőlünk jobbra exportált járművek és az elbontott roncsok. Közös érdekünk, hogy a kettőből kialakuló összetétel minél környezetkímélőbb legyen – kipufogógázok, karbantartásból adódó környezetterhelések, újrahasznosíthatóság, miegymás. Lehet vitát nyitni arról, hogy a modernebb autó valóban jobb-e, de most fogadjuk el ezt a tézist, és tűzzük ki célnak, hogy minél kisebb legyen az autók átlagéletkora, ami optimista feltételezésünk szerint egybeesik a törvényalkotók nemes elgondolásaival.

Eddig az állam az újautó-vásárlás felé tolt minket, hogy elérje ezt a célt, de ez sajnos befuccsolt. Most a regadóemeléssel megpróbálja kint tartani az öregeket. Talán nem csak azért, hogy növelje a társadalmi széthúzást, hanem azért is, mert teljesítenie kell például a roncsautókra vonatkozó 85%-os újrahasznosítási kvótát. Ez pedig csak újabb autókkal megy hatékonyan, ezt be kell látni.

Mivel a jelenlegi helyzet nem túl rózsás, de valamennyire működik, úgy tűnik, ezt próbálják konzerválni a döntéshozók. Pedig létezik más út is.

A német szabályozások például másképp kezelik a témát. A németek sem csak jó dolgukban járnak fiatalabb autókkal, ott is jelentős az állam juhászszerepe. Náluk a kivénhedt szutykokat szintén a kipufogógázok minősége, vagyis az Euro normák szerint büntetik, de egész egyszerűen a gépjárműadóval. Több száz, akár egy-két ezer euró is lehet egy húszéves kocsi éves adóterhe, innentől nagyon fanatikusnak kell lenni, hogy öreg autóval járjunk. Nem is beszélve a nagyvárosok környezetvédelmi zónáiról, ahonnan nemes egyszerűséggel kitiltották a legrosszabb kategóriát. Más kérdés, hogy ezzel a légszennyezettség nem javult, de hatékonyan elértéktelenítették a régi autókat, és nagyrészt megszabadultak tőlük. Nem feltétlenül kell örülni ennek, de a célt elérték.

Nálunk ezzel szemben öreg autóra kevesebb adót kell fizetni, ráadásul teljesen logikátlanul a teljesítmény képezi a számítás alapját, és az éves összeg sem olyan jelentős, hogy érdemben befolyásolná az autóvásárlók döntéseit. Ezt a szociális jellegű besorolást borítanám fel először, ha a fiatalabb autók felé szeretném terelni a társadalmat. Nagy felhördülés lenne, az biztos, de ha elfogadjuk az állítást, hogy az öreg autók társadalmi kárt okoznak, igazságosabb az üzemben tartási járulékokkal kompenzálni. Nem kellene azonnal százezres büntetőadót bevezetni a tízéves autókra, hanem egy mondjuk ötéves, előre megtervezett és kihirdetett átállással időt lehetne adni mindenkinek, hogy ennek tükrében vegye meg a következő autóját.

A regisztrációs adóra pedig van egy olyan javaslatom, ami a rendszerszemlélet alapján támadhatatlan: a jelenleg is kötelező bontási igazolás legyen egyben szabadkártya, vagyis lehessen vele behozni regadómentesen egy modernebb gépet, mint amit szakszerűen ártalmatlanítottunk. Így azoknak is lenne esélye jobb autóra, akik tényleg muszájból közlekednek romokkal. Maradhatna a regadó, de valóban pozitív hatást váltana ki. Lényegében roncsprémium lenne ez is, csak nem a kiadási oldalon jelentkezne, hanem némi bevételkiesésként, de ezt még kompenzálhatják is a több átíratásból keletkező illetékek. Eltűnne a torzító hatás, a roncsok oda kerülnének, ahová valók, és szépen egy regadónyival jobb állapotra ugorhatna a hazai flotta.

Világos, hogy lenne így is mutyi, kamuból bontott autók és érdekvásárlások, de ha bölcs apaként, elnézően tekintenénk le a játszótérre, egyértelműen azt látnánk, hogy az összetétel javul. Ehelyett további ki tudja, hány évre bebetonozzuk ezt a nyamvadt, torz rendszert.

A kiút pont a másik irányban van. Nem emelni, csökkenteni kellene. Ha nem akarjuk borítani a bilit, szép lassan, öt-tíz év alatt is le lehetne építeni a regadót, senki nem panaszkodna a tempóra, legalább jó irányba haladnánk. Addig is bevezethetnék a mentességet a bontási igazolásra – garantáltan csökkenne az átlagéletkor. Ha pedig nagyon fáj a bevételkiesés, dobjanak végre össze egy olyan gépjárműadó-rendszert, amely károsanyag-kibocsátás alapján büntet. Én rosszabbul járnék, de jogosnak tartanám.

A legális kiskapu: hibridautó

Érdekes módon nem nyúltak a hibridautók és elektromos hajtású járművek egységesen 190 ezer forintos tételéhez, ami megkérdőjelezi azt, hogy a regadó valóban környezetvédelmen alapuló adónem. A legtöbb hibrid közel sem annyira környezetbarát, mint amekkora rá a kedvezmény. Sorra hozhatnánk a példákat a 3–6 literes benzinmotorok mellé pakolt villanymotorokról, amelyek a gyakorlatban nem kis fogyasztásúak: a Mercedes S 400 Hybrid fogyasztása nálunk 16,5 l/100 km volt, a regadója pedig kevesebb hatvanezer forinttal, mint egy ezer köbcentis Opel Corsáé, holott, ha sima V6-os lenne, kétmillió lenne az összeg. Semmi sem indokol ekkora kedvezményt, még a gyári 7,9 l/100 km-es adat sem.

Egy Toyota Prius vagy egy Honda Jazz Hybrid esetében mások az arányok, hisz mondjuk mi az utóbbival képesek voltunk 4,4–6 l/100 km fogyasztással járni. Hogy hol itt a bibi? Hát ott, hogy a hibrid regadó nem veszi figyelembe, hogy mekkora a belső égésű motor a járműben, sőt, egy kalap alá veszi őket a villanyautókkal. Ez pedig abszurd.

A már említett Mercedesben a benzinmotor teljesítménye 205 kW (279 LE), a villanymotoré pedig 15 kW (20 LE). Ugyanezek az arányok hibrid Jazzre: 65:10 kW; a Toyota Priusra 73:60 kW. Ami nem mindegy, függetlenül attól, hogy a hibrid a benzinből/gázolajból nyeri az energiát, csak jobban osztja be.

Igaz, nagyon nehéz megmondani, hogy egy adott típus mennyivel jobb, mintha csupán a benzinmotor lenne benne. Erre nyilván ki kellene dolgoztatni egy képletet, mondjuk megkérni okos professzorokat a műszaki egyetemeinken. Nem kétlem, hogy valamilyen módon kompenzálni kell, ha egy autóvásárló áldoz a költséges technikára, például úgy, hogy a háromliteres Mercedes után mondjuk gálánsan csak egy kétliteres motor után járó regadót kérjék el, de semmiképp sem a tizedét.

– Papp Tibor –

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
  • Nepperűző

Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?

Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.

2 órája
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36