A regadóemeléssel csak tovább hazudunk

2011.07.06. 08:19

A nemrég belengetett új regisztrációs adó táblázat, amit a napokban bizonyára meg is szavaz az Országgyűlés, minden ígérgetés ellenére a jelenlegi állapotot konzerválja. Az osztatlan közutálatnak örvendő járulék által teremtett helyzetből, ha belegondolunk, nem könnyű kilábalni, de az emelés semmiképpen nem jó irány.

Kezdjük a száraz tényekkel. Bő egy hete látott napvilágot a 2012-től érvényes regisztrációs adó táblázat, amely a tételek módosítása mellett két tekintetben változott. Egyrészt balról beszúrtak egy új oszlopot, aminek éppen ideje volt már, hiszen eddig az Euro 4-es szabványnál jobbal eddig érdemben nem foglalkozott a károsanyag-kibocsátási alapon kategorizáló tábla. Idéntől pedig – kivételektől eltekintve – már csak legalább Euro 5-ös besorolású új autókat szabad forgalomba helyezni, amiket valóban igazságos lenne előnyben részesíteni. Másrészt, töröltek a főtábla aljáról egy sort, amivel megszűnik az eddigi legzaftosabb osztály, a 3000 köbcenti fölötti benzinesek és a 3,5 liternél nagyobb dízelek rubrikája, ennek eredményeképpen az eggyel kisebb kategória lett felfelé nyitott.

Regisztrációs adó 2011-2012 (ezer Ft)
  Euro 5 vagy jobb Euro 4 Euro 3 Euro 2 Euro 1 vagy rosszabb
  2012 2011 2012 2011 2012 2011 2012 2011 2012
Benzines 1100 cm³-ig és dízel 1300 cm³-ig 250 250 290 372 500 499 750 749 1000
Benzines 1101–1400 cm³-ig és dízel 1301–1500 cm³-ig 350 361 400 542 700 722 1100 1083 1400
Benzines 1401–1600 cm³-ig és dízel 1501–1700 cm³-ig 500 478 580 722 1000 966 1500 1434 2000
Benzines 1601–1800 cm³-ig és dízel 1701–2000 cm³-ig 750 743 860 1104 1500 1476 2500 2230 3000
Benzines 1801–2000 cm³-ig és dízel 2001–2500 cm³-ig 1000 1020 1150 1529 2000 2039 3000 3059 4000
Benzines 2001–2500 cm³-ig és dízel 2501–3000 cm³-ig 1500 1466 1730 2198 3000 2931 4500 4397 6000
Benzines 2501–3000 cm³-ig és dízel 3001–3500 cm³-ig (2012-től benzines 2501 cm³ felett és dízel 3000 cm³ felett) 2000 2230 2300 3345 4000 4460 6000 6691 8000
Benzines 3000 cm³ felett és dízel 3500 cm³ felett   3207   4821   6425   9622  

Ha végignézzük a számokat, nem nehéz észrevenni, hogy az első oszlop, ami lényegében az új autóké, csak minimálisan változott. Vagyis egy ugyanakkora Euro 5-ös, esetleg túlbuzgó 6-os, azaz korszerűbb, illatosabb levegőt kibocsátó új autóra jövőre nagyjából annyit kell becsengetni az államkasszába, mint eddig az Euro 4-esekre. A többi, használt autóra vonatkozó tétel pedig szépen feljebb csúszott, vagyis aki jövőre szeretne behozni jó kis importárut, kortól és köbcentitől függően pár tíz-, illetve százezerrel többet fizethet.

Egyetlen kivétel ez alól a nagy köbcentis kategória, ahol némileg enyhült a szigor azzal, hogy a felfelé nyitott géposztály eggyel lejjebb került, de nem gondolom, hogy az eddigi 3,2 milliós tétel bő harmincszázalékos diszkontja meggyőzné egy BMW X6-os vásárlóját a magyar rendszám előnyeiről. Erről majd gondoskodik a fordított bizonyítás elve, illetve az adókerülőket hazaédesgető akciós regisztráció, de itt nem is szeretnék igazságot tenni.

Sokkal érdekesebb ennél, hogy mit üzen ezzel a kormány. Könnyítünk a huszon-, harmincmilliós batárokat sújtó sarcon, tovább szedjük a sápot az új autókra, a használt tragacsok beáramlását pedig még erősebben fékezzük. Egyszerű lenne egy jólesőt kurvaanyázni, megint jól kitolnak a csórókkal, miért nem szüntetik meg az egész értelmetlen baromságot, de ennél bonyolultabb a helyzet.

Tudjuk, hogy a regadót anno a kieső vámbevételek pótlására találták ki, úgymond vészmegoldásként, aztán az Unió dorgálására finomítgattak rajta egy keveset, míg mára, ha nem is elfogadott, de megszokott intézménnyé vált. Hozzá idomult a piac, az új és használt autók árát egy rettenetesen torz rendszerbe kényszerítve. Bár a közvetlen bevétel, tavaly mintegy 40 milliárd forint, nem olyan jelentős tétel az államháztartásban, a regadó által fenntartott állapot több oldalról is védhető, annak ellenére, hogy sokan kívánják a pokolba a kitalálóját.

A válság által hasba szúrt importőröknek, márkakereskedőknek például nem elhanyagolható bevétel az úgynevezett reexport. Mivel regisztrációs adó nélkül, de néha még azzal együtt is sok típus olcsóbb Magyarországon, mint tőlünk nyugatabbra, a magyar hálózatból vásárolt új autókat jelentős mennyiségben viszik ki, illetve vissza, anélkül, hogy itthon forgalomba helyeznék. Ez szépen tupírozza a statisztikát, segít a kereskedőknek a túlélésben, és lényegében a gyártó nyeli be a nyereségkiesést azzal, hogy a helyi sajátosságok miatt kénytelen olcsóbban adni az autókat a magyaroknak.

Aki ennek a zsiványkodásnak köszönheti, hogy a negyedére zsugorodott magyar gépjárműpiacon a munkáltatója még át tudja utalni a fizetését, nem fogja nagyra nyitni a száját, de nyilván ő is érzi, hogy a szürkekereskedelmet talán nem kellene törvényekkel megerősíteni.

Ha viszont máról holnapra eltörölnék a regadó átkát, egyáltalán nem biztos, hogy valóban olcsóbbak lennének az új autók, mivel az árakat más szempontok alapján állapítják meg. Egy új 1,2-es VW Golf hazai ára például 4,697 millió forint, 361 ezer forint regadóval, míg Németországban ugyanez az autó 17 225 euró, mai árfolyamon 4,569 millió forint. Egy 2 literes Mondeót az itthoni 7,345 millió forinthoz képest kint 6,844 millió forintnak megfelelő euróért lehet megkapni, pedig itthon mintegy 1 millió a regisztráció. Ezeknél úgy tűnik, nagyjából a regadó felét vállalja be a gyártó. De egy Toyota Yaris például szőröstül-bőröstül 400 ezer forinttal olcsóbb itthon, és nem valószínű, hogy még lejjebb vinnék az árát, ha nem lenne a sarc.

Még összetettebb a használt autók helyzete. Ha nagyvonalúan elsiklunk a nepperlobbi fölött, némi jóindulattal feltételezhetjük azt is, hogy az állam a regadóval sikeresen próbálja kint tartani az országból a korszerűtlen, többféleképpen is környezetszennyező autókat. Hiszen mi lenne, ha nem lenne regadó? Boldog, boldogtalan hozná be az ötszáz–ötezer eurós levetett vackokat a sógoroktól, és egyre csak gyűlnének nálunk a roncsok. Hogy mennyire sikeresen fékezi a használt autók beáramlását a sáp, jól szemlélteti, hogy tavaly összesen 14 ezret hoztak be az országba.

Az oldalról ajánljuk

Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
  • Nepperűző

Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?

Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.

2 órája
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22