Minden napra új gumit!

2010.12.08. 10:29

Százhatvannyolc baleset a hétvégén, ne induljanak el téli gumi nélkül – riogatnak a rádióban. Főcím az újságban: Az olcsó téli gumi könnyen drága lehet. Kockázatos használt gumit venni, mondja a híradó. Komolyan, mint a karácsonyi dalok, mást se lehet hallani ilyenkor. Eltekerem a rádiót, kidobom az újságot, lerúgom a tévét. Elég. Nem lehetünk ennyire hülyék.

„Tévhit, hogy a használt téli abroncs éppoly megbízható, mint az új.” Ettől az állítástól füstölt el a biztosíték nálam. Ez már biztos jel, hogy átestünk a ló túloldalára. Persze, aki autós hírekre van kihegyezve, többször üti meg a fülét a hétfokos aranyszabály gregoriánja, a mikrolamellás mintázat hangzatos dallama, de ha ilyen szintre jutott el a tájékoztatási kényszer, nem lehet, hogy csak a csőlátásom miatt szenvedek túladagolásban. Mindenki, a mikrofon mögé állított önjelölt szakértőtől kezdve Juci néniig a földszint egyből azt lihegi, közveszélyes, felelőtlen bajkeverő, potenciális tömeggyilkos, aki nem szupermárkás, nullkilométeres téli gumival vág neki a félelmetes októbernek. Kezd fárasztó lenni.

Mielőtt elkezdenék csomózni a hurkot az akasztófámon, szeretném tisztázni, hogy nem ellenzem a téli gumikat, sőt. Saját hétköznapi igáslovamon is azok vannak, tavaly óta le se szedtem őket. Az ostoba szajkózás fáj, amivel autósok százezreit butítják egyre intenzívebben, a lobbizás, ami néhány év alatt vírusként fertőzte meg az egész társadalmat.

Lefogadom, hamarosan kötelező lesz a téli gumi nálunk is. Ahogy a szemellenzős szélsőségeket valamiért előnyben részesítő jogalkotóinkat ismerem, októbertől márciusig, függetlenül attól, hogy milyen az időjárás. Majd öt év múlva az ABS, 2020-tól az összkerékhajtás, amikor nagypapa leszek, már lánctalpas harckocsikban szabad csak részt venni a közvélemény szemében atomháborúhoz hasonló kockázatokkal járó közúti közlekedésben. Persze csak saját biztonságunk érdekében, ez motiválja az autóipart.

Jó úton haladunk efelé. Rettegünk az élet viszontagságaitól. Már nem örülünk a gyönyörű, hatalmas pelyhekben hulló hónak, hanem félünk tőle. Jaj, mi lesz, ha megcsúszik az autó, elakadunk, éhen halunk, nem lesz menekülőút. Budapest belvárosában, a civilizált világ langyos taknyában úszva. Inkább ki se tesszük a lábunkat a lakásból. Persze, hiszen másról sem szólnak a hírek, mint katasztrófákról, tömegszerencsétlenségekről, így egyre inkább azt hisszük, ezek a hétköznapok, milliónyi veszély leselkedik ránk minden sarkon.

Ezért ma már a négycsillagos töréstesztet komoly rizikófaktornak ítéljük, ABS nélkül nem vennénk autót, de inkább legyen benne ESP is meg huszonhat légzsák, különben felelőtlenül veszélybe sodorjuk féltett családunkat. Meg persze amint vége a strandszezonnak, kérjünk időpontot a gumisnál, nehogy meglepjen minket egy hűvös hajnal, amikor hét fok alá csökken a hőmérséklet. Hiszen tudjuk, ennél hidegebb időben gyakorlatilag öngyilkosság elindulni nyári gumival.

Pedig apróságokon múlik az élet. Visszájára sülhet el az a megnyugtató biztonságérzet, amibe ringatjuk magunkat, ha felvértezzük magunkat a modern technika minden védőpajzsával. A merev utascella combnyi vastagságú tetőoszlopai a zebránál simán kitakarnak egy kisiskolást, az ABS-re hagyatkozva bátran öt méterrel később fékezünk, a mínusz tízben is Technokolként tapadó téli gumival pedig hatvannal megyünk ott, ahol amúgy hússzal óvatoskodnánk, mert éreznénk, hogy csúszik. Biztos, hogy jó irányba tartunk?

Egy kis ész, néha csak annyi hiányzik, nem az aktív és passzív biztonságtechnika teljes arzenálja. Fáj, amikor a gumis fejét ingatva világosít fel, hogy az abroncsokon nem szabad spórolni. Az autószerelő felhívja a figyelmemet, hogy a fékeken sem. Az autókereskedő pedig az összkerékhajtás és fékasszisztens nélküli tragacsot a család guruló koporsójának nevezi. Rendben, mindenki meg szeretne élni a szakmájából, de tényleg ámokfutó, aki nem követi a normát?

Hanem mondjuk annak megfelelően közlekedik, amije van. Ne mondja senki sem, hogy egy ötvenhetes, ringó futóművű, négy dobfékes Opel Kapitänben ugyanolyan féktávot vesz, akkora követési távolságot tart, mint egy új Insigniában. Szélsőséges a példa, de minden köztes verzióra is érvényes. Értelmes ember a huszonötéves, ABS nélküli, félállapotos gumikon guruló Toyota Corollában más tempót vesz fel, mint egy elektronikus segédeszközökkel telepakolt BMW M3-asban. Biztos, hogy a kilencven az M3-asban biztonságosabb, mint a hatvan a Corollában? Kétlem.

Lehet tudományos adatokkal vagdalkozni, hogy vizes úton húsz méterrel hosszabb a féktávja egy nyári guminak egy télinél, és jaj azoknak a babakocsis kismamáknak, akik azon a húsz méteren sorakoznak fel a fékező kocsi előtt. De nem lehet, hogy harminc méterrel nagyobb távolságot tartunk, ha érezzük, hogy csúszós az út? Esetleg hatvan helyett ötvennel megyünk? És ha már a tudománynál tartunk, megjegyezhetjük, hogy a sebességgel négyzetesen nő a mozgási energia, ami ugye szoros összefüggésben van a fékúttal.

Hány paraméter befolyásolja, hogy milyen hosszú úton áll meg az autó, miután észrevettük a zebrára lépő gyalogost? Ott van az aszfalt, ami szárazon is akár duplájára növelheti a féktávot, ha például a fényesre kopott fehér típusról van szó és nem az érdes feketéről. A reakcióidő. Az útegyenetlenségek. A futóműgeometria, a lengéscsillapítók, a fékrendszer, az ABS. Kétségtelen, a guminak is óriási szerepe van, de még a raliversenyzők sem találják mindig el, hogy az aktuális hőmérsékleten, az adott útburkolaton melyik nyújtja majd a legjobb tapadást. Pedig ők naponta többször is gumit cserélnek, míg a rendes autós évente kétszer.

Lehetetlen megjósolni, mikor jön el a pillanat, amikor szükség lesz a sokszor emlegetett, négytenyérnyi felület teljes tudására. Bátrabb német tanulmányok már ki merik mondani, hogy száraz úton még fagypont környékén is jobban tapad a nyári abroncs, mint a téli specialisták. Mi van, ha pont egy száraz napon lép elénk a figyelmetlen Pistike úgy, hogy számít az a tíz-húsz százalék különbség?

Nem azt állítom, hogy a nyári gumi biztonságosabb télen. Hülye, aki ilyennel indul el jeges úton, havazásban vidékre, ezzel tényleg másokat veszélyeztet fölöslegesen. Ingatom a fejemet én is, ha keresztben csúszik lefelé a lejtőn az úrvezető, mert meg akarta próbálni, hátha mégis felmegy nyárival. De hány olyan nap van egy évben, amikor tényleg kell a mikrolamella, a tapadási együttható tizedesvessző utáni negyedik számjegye? Öt? Egy igazán kemény télen tíz?

Több olyan tél is volt az utóbbi években, amikor Budapesten egyetlenegyszer nem éreztem szükségét, hogy jobban tapadjon a gumim. Ellenben többször jártam olyan helyen, ahol a téli is kevésnek bizonyult, fel kellett pattintani a hóláncot. Volt, hogy az sem volt elég. De az átlagautósnak általában olyan szépen letakarítják az utakat órákon belül, hogy csak extrém időjárásban kerülhet úgymond bajba.

Ekkor kell megint elővenni az észből a józan paraszti fajtát. Ha szakad a hó, és nyári gumi van az autón, esetleg hegyen kell átkelni, nem muszáj megpróbálni. Jár a metró, a villamos, a vonat. Lehet, hogy nem is olyan fontos az az út, ráér másnapig. Amikorra már letakarították. Akinek nem munkaeszköz vagy létszükséglet az autó, szükségmegoldásokkal kibekkelheti azt a pár napot, amikor tényleg ökörség elindulni nyárival.

Vagy fordítva, télivel sem halálos a nyár. Igen, kicsit nyúlósabb, jobban is kopik, mint télen, de évi tíz–tizenötezer kilométer mellett pocsékolásnak tűnik két garnitúrát megvenni, szereltetni, tárolni, kidobni. Akik a rosszabb tapadását kifogásolnák, ugorjanak vissza pár bekezdéssel feljebb. Hány összetevője van a fékútnak? Csak egy a gumi.

És komolyan, mi a baj a használt abroncsokkal? Ki tartja meg az autóját annyi ideig, hogy több garnitúrát lekoptasson vele? Mindig akad itt-ott egy fölösleges, nyugatról levetett, autóeladás után megmaradt, alufelni miatt fölöslegessé vált szett. Legkésőbb a felszerelésnél kiderül, ha szálszakadásos. A futófelület hibáit, a repedéseket úgynevezett szemrevételezéssel meg lehet állapítani, a profilmélység pedig magáért beszél. Mitől kellene félni? Saját garnitúránkat sem vizsgáljuk végig minden járdára parkolás után.

Úgy tűnik, a nagy többség mégis benyalta a maszlagot, és ráadásul prédikálja is. Ez a tendencia zavar, hogy megbélyegzetté válik lassan mindenki, aki nem vesz minden télen új gumit. Közveszélyes, aki ABS nélküli autóval jár. Gyerekgyilkos, aki légzsák nélküli autóba ülteti családját. Így jutottunk el a lőrésnyi ablakokkal kirakott dizájnos guruló bunkerekhez, amikben viszont bátran nyomjuk tövig a gázt, mert úgysem történhet semmi. És még messze nincs vége.

Ahogy vastagodik körülöttünk a halhatatlanság érzetét keltő védőréteg, úgy szokunk le a gondolkodásról. Legalábbis úgy tűnik a forgalomban, hogy egyre többen autóznak teljes tudatlanságban. Fogalmatlanul, hogy milyen sebességgel haladnak, mennyire tapad éppen az út, csak trónolnak, elszigetelve a külvilágtól, telefonnal a fülükön, másik kezükkel hadonászva. Ha ilyennel találkozom, örülök, hogy van blokkolásgátlója, téli gumija, távolságtartó radarja. Talán meg tudják fékezni majd, amikor kell. Csak ne szóljanak be azoknak, akik a huszonötéves Corollában ülnek, ötszázezer balesetmentes kilométerrel, és még emlékeznek a régmúltra, amikor nem létezett téli gumi.

Utószó

Vannak, akik az összeesküvés-elméletekben hisznek, és a profitra éhes gumiipar lobbitevékenységének tudják be az egész téli-nyári hisztériát. Tény, hogy a mai technikai színvonalon elő lehet állítani olyan gumikeveréket és profilt, ami télen és nyáron is jó. Ezeket hívják négyévszakos guminak, ami a mi éghajlati viszonyaink között bőven elég, ezt a legfröcsögőbb télipártinak is be kell látnia.

Viszont a szélesebb futófelület menő, ezért minden új autót egyre nagyobb kerékre állítanak, ami pedig jelentősen rontja a téli tapadást. Egy 225-ös, 245-ös abroncs bármilyen mintázattal rosszabb teljesítményt nyújt havon, jégen, mint egy 155-ös. Valószínűleg ezért érzik sokan azt, hogy régen is jól megvoltak téli gumi nélkül. Erről nem a gumigyártók tehetnek, ez a dizájnerek sara.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

52 perce
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11