Elindította otthonszerelési programját az Apple, de több a leves, mint a hús
Régóta lehet arról hallani, hogy az Apple lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy otthon, maguknak megszerelhessék a mobiljukat. Igen, jól olvassátok: az az Apple, aki annyira változatosan tudja megszívatni a felhasználóit annyira egyszerű dolgokkal is, mint egy fájlformátum támogatása, vagy épp az adatmozgatás, hogy a Lightning csatlakozóról és a méregdrága, maguktól elporladó kábelekről ne is beszéljünk. Erősen szkeptikus voltam azzal kapcsolatban, hogy ezt mennyire akarják pénztárca- és emberbarát módon csinálni, mostanra már többen kipróbálták, és kiderült, nem volt alaptalan a félelmem.

Mivel egyelőre csak az Egyesült Államokban fut a program, ezért csak a helyi beszámolókból tudunk tájékozódni, többek közt a The Verge újságírói írták meg, mit tapasztaltak a gyakorlatban. Egy iPhone 13 Mini akkumulátorának cseréjét csinálták meg otthoni körülmények között, az Apple által hivatalosnak hívott metódussal.
Az Apple a 30 grammos akkumulátor cseréjéhez két nagy bőröndnyi szerszámot küldött, 36 kilós kiszerelésben. A javítókészletben természetesen nem csak három darab csavarhúzó volt, hanem szinte minden profi eszköz ahhoz, hogy egy ilyen javítást el lehessen végezni. Laboratóriumi pontosságú hevítődoboz, amivel a kijelző ragasztóját lehet hibátlanul eltávolítani és kiemelni a panelt a helyéről, de van eszköz a csatlakozók szétszedésére, és az új akku visszanyomására is egy elég komoly rugós préssel. Ezen felül természetesen egy nagyon alapos és részletes leírást is küldtek lépésről lépésre, ami bemutatja, hogy zajlik a folyamat.

Ami meglepő volt, hogy a látszólagos profizmus ellenére ezek az eszközök egyaránt nem voltak tökéletesek. A hevítő az újságírónál egy azóta is ismeretlen hibakóddal kezdte a (nem) működést, a tapadókorongok elsőre nem fogták meg rendesen a kijelzőt a kiemeléshez, a csavarhúzók nem mágnesezettek, a ragasztó eltávolítása pedig korántsem volt annyira egyszerű, mint azt a leírások sugallták, pedig nyilván egy pár hónapos telefon esetén még nem beszélhetünk többéves elporladási folyamatról, a ragasztó teljes eltávolításához egyszerűen kellett volna még megfelelő célszerszámokat adniuk.

Ha rosszul pozícionált akkumulátort préselünk a helyére, komoly problémát okozhatunk, miközben semmi nem ellenőrzi az elhelyezést. Lássuk be, egy jó pozíciósablon sokkal fontosabb lehetett volna, mint egy prés, hiszen nem ritkán az egészen komoly szervizek sem használnak préseket, mivel a behelyezés kézzel is kielégítően megoldható.

Hiába az eredeti Apple alkatrészek és eszközök, az új akkut azonnal ismeretlen alkatrésznek ismerte fel a telefon, tehát a telefonját otthon megszerelő felhasználó még futhat egy extra kört a támogatói oldalon, mire eltűnnek a zavaró feliratok a telefonjáról. Az újságíró elmondása alapján a csere sikeres volt, de mivel nem tudta tökéletesen eltávolítani a keret és a kijelző között lévő régi ragasztót, így a telefonon látszanak az utólagos szerelés nyomai, nem lett tökéletes az illeszkedés.

Persze az ember nem csak kockáztatja a saját telefonját, elfogadja azt is, hogy a szerelési hibákért ő a felelős, és persze a tűzbiztonsági felelősséget is vállalja a cserénél. Ráadásul még többet is fizet a procedúráért, mintha elvinné szervizbe a telefont, és ott kicseréltetné a pakkot. A csereakkumulátorért 69 dollárt, azaz 25 ezer forintot kell fizetni, Amerikában pontosan ennyibe kerül az Apple Store-ban ugyanezt megcsináltatni. Ezen felül még 49 dollárt, azaz 18 ezer forintot kell tejelni a szerszámok bérléséért és szállításáért, a sok eszközre pedig egy 1200 dolláros, azaz 437 ezer forintos letétet is kell hagyni, amit csak akkor kap vissza a felhasználó, amikor hiánytalanul és hibátlanul visszajutott az Apple portájára a szervizpakk.

A javítás folyamata egyszerűen túl nagy felelősséggel jár az átlagembernek, és nagyon messze van attól az elvtől, ami mentén otthoni szerelési lehetőségekre lenne igény: ez így se nem egyszerűbb, se nem olcsóbb, és pláne nem kényelmesebb annál, mintha a hivatalos szervizben csináltatnánk meg a telefont. A mai mobiloknál már egyáltalán nem szempont az, hogy kényelmesen és nyugodtan lehessen benne akár akkumulátort cserélni, miközben tudjuk, hogy legkésőbb néhány év után a telefonok többsége erősen akkucserére szorul.
Az Apple megoldása viszont tökéletesen rámutat arra, hogyan lehet túlbonyolított, irreálisan drága megoldást adni a házi szerelésre annak a négy darab elvetemültnek, aki megpróbálja, pár év múlva pedig lehet azt mondani, hogy mi megadtuk a lehetőséget, de senki nem élt vele, ezért marad a hagyományos szervizelés, továbbra is méregdrágán.
Mi ez itt?
A Totalcarnál alap az autók iránti rajongás, ugyanakkor nagyon sok olyan dolog is érdekel minket, ami nem autó - az agyunkban ugyanazokat a receptorokat mozgatják meg ezek, mint egy homologizációs célból kiadott Impreza. A Totalcar TeChno rovatában a világot és az autóipart meghatározó technológiák mellett hajókról, órákról, repülőkről, kütyükről, játékokról és barkácsolásról olvashatsz, a címlap többi részét pedig továbbra is az autók és a motorok uralják, változatlan mennyiségben.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.
- Közélet
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?
- Hírek
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.
- Hírek
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.
- Hírek
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
A tűz okát még kutatják.
- Hírek
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.
- Hírek
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
