Ha autók és órák: Bentley és Breitling

Autós órák: a Bentley és a Breitling

2021.10.08. 12:24

Az egyik legszebb példa arra, amikor egy autómárka és egy óragyártó komolyan veszi a közös munkát. Hiába lett tankönyvbe illő a kapcsolatuk, ez sem indult simán. De pár vitatható modell után meglett az összhang.

Előző cikkünkben érintettünk néhány autós-óraipari együttműködést, de a két - szerintem - legfőbb kimaradt. Ez a kettő a Bentley és a Breitling együttműködése, valamint a Chopard kapcsolódása a legendás veteránautó-versenyhez, a Mille Migliához.

Kapcsolódó
Mitől lesz egy karóra autós?

Mitől lesz egy karóra autós?

Örülnének a gyártók, ha ki lehetne bekkelni annyival, hogy ráírják. De ennél több kell, ha el akarnak kérni érte több milliót.

A Breitling for Bentley kollekció az elmúlt 20 év egyik jelentős együttműködésének számított. A két márka közös múltja 2002-ig vezethető vissza, amikor a Bentley megbízta a Breitlinget, hogy készítsen műszerfali órát az új Continental GT-be. Ezt tekinthetjük a „szent kvarcóra” brit-svájci újraértelmezésének - holott ejtettünk néhány szót arról, hogy nem minden svájci, ami műszerfalban van és svájci logóval készült. Sőt.

Kapcsolódó
Vennél órát a kocsidba 43 millió forintért?

Vennél órát a kocsidba 43 millió forintért?

Csak mert megteheted. De melyik kocsiba vehetsz órát egy S Merci áráért?

A műszerfali óra mellett elindult a Bentley-kollekciós Breitling karórák tervezése is, külön almárkaként, Breitling for Bentley néven. Míg az igyekezet teljesen érthető volt, a Continental GT egy új utat nyitott a Bentley előtt, megvolt a lehetőség, hogy más csatornán egy más típusú férfias termékkel is megszólítsák a publikumot.

Ezzel a lépéssel elindult a valaha volt legvéleményesebb és legbumfordibb Breitlingek gyártása. Akármennyire szeretnék hasonlóságot látni egy Bentley és egy Breitling for Bentley között, két dolog van, ami egyértelműen utal az autósságra. Ebből az egyik a felnit, vagy valamelyik Bentley-t mintázó hátlap, valamint a felirat a számlapon. Ennél több Bentley-séget viszont nem találunk.

Szó se róla, a dizájn egységes volt. Hatalmas, jellemzően 44-49 milliméter közötti átmérő, jellegzetes, vastag, sűrű recézésű lünetta, és a több, különböző számítást segítő belső skála – amiket több mint valószínű, hogy a vásárlók elenyésző százaléka, vagy inkább tízezreléke tudott egyáltalán használni. Többnyire kronográfok, tehát stopperes órák készültek az együttműködés égisze alatt, ezzel is nyomatékosítva a motorsportokhoz fűződő viszonyát mindkét márkának. Tudniillik 1924 és 1930 között a híres Bentley fiúk (Bentley Boys) öt alkalommal nyerték meg a 24 órás Le Mans-i versenyt – Willy Breitling, az alapító Léon Breitling unokája pedig különösen szerette a Bentley-ket. Micsoda kapcsolat!

2003-ban a Bentley visszatért a híres Le Mans-i versenyhez, egyből magához ragadva az első két helyet, és ennek tiszteletére készült el egy limitált kiadású Breitling is – visszatekintve nem hiszem, hogy erre bármely márka büszke lenne.

Amire nincs egzakt magyarázat az az, hogy miért kellett már-már bumszli, túlzsúfolt és agresszív külsőt tervezni ezeknek a karóráknak, miközben a Bentley inkább a stílusos, a maga módján sportos (golfklubos) eleganciát hivatott közvetíteni, a Breitling for Bentley modelljei sokkal inkább váltak a nagyzoló, slusszkulcspörgetős menők és a konditeremből ideiglenesen ki-kilátogató monstrumok védjegyévé, mintsem egy megújulása küszöbén táncoló autógyártó óraipari párhuzamává. Egyedül a Flying B típus, amit, ha lélegzet-visszafojtva elég sokáig nézünk, akkor találunk benne némi Bentley-t. De erre a kapcsolatra még visszatérünk.

Volt időszak, amikor még David Beckhamet is megszerezték reklámarcnak, de az ő csuklóján sem tűnik kellőképpen márkaazonosnak az óra, pedig látszik a fotón, hogy mindent megtettek.

Semmiképpen nem szeretném azt sugallni, hogy nincs a Breitling for Bentley kollekcióban szép óra. Ott van az ana-digi (analóg-digitális) változat, ami tényleg kifejezetten sportos, vagy az aranytokos, zöldes-barnás sunburst számlapos Mark VI - amit az előző cikk végén lehetett látni -, ami mint óra, kifejezetten szép. Összességében a Breitling for Bentley kollekció az én szememben nagyon kevés ponton találkozik a 2003 óta gyártott Bentley-k stíluselemeivel és hangulatával.

Mint óraipari termékek, a Breitling for Bentley modellek nagyon jól helytálltak, a kollekció sikeres volt. A kidolgozásuk minőségi, a szerkezetek megbízható ETA werkek, svájci kronométer (COSC) minősítéssel, panasz nem lehetett rájuk. A modellcsalád legfőbb hátránya, hogy a népszerűség magával hozta a hamisítóipart is. Ki merem jelenteni, hogy a legtöbb hamis Breitling a Breitling for Bentley típusjegyeit hordozza magán, mint a lünetta, a számlapkiosztás és a tokforma.

Avatott szemnek már méterekről feltűnik a turpisság, de közelről látva már mindenki észreveheti a segédszámlapok eredetitől eltérő kijelzését és 6 óránál az ún. ál-tourbillont, ami megpróbálja elhitetni magáról, hogy egy tourbillon gátszerkezet, pedig csak egyszerűen megnyitották a számlapot egy sima billegő fölött. Értelemszerű, hogy ezek a hamisítványok – legyenek bármilyen minőségűek – egy fillért sem érnek, az értékesítésük pedig bűncselekménynek számít.

2017-ben új igazgató került a Breitling élére, in medias res megdöntve az addigi bumszli-érát. Georges Kern alatt egyre több új modellcsalád jelent meg hordhatóbb, emberibb méretben, 40-44 milliméter között, és meglepő mód Bentley-kiadások is feltűntek ezekben a kollekciókban. Az újragondolt típusok melegágya a Premier széria lett, ezzel megtalálta a Breitling azt a vonalat, amivel méltó módon képviselheti a jelenlegi Bentley-ket a svájci óraipar szemszögéből.

Elsőként elkészült az 1929-es Blower Bentley által ihletett British Racing Green változat, művésznevén Premier B01 Chronograph 42 Bentley British Racing Green, ami teljes mértékben megtartotta a Premier széria finom vonalait, és kapott az oldalára egy Bentley plecsnit.

Elkészült a Centenary Limited Edition, aminek a famintás számlapja egyértelmű utalás a Bentley-k műszerfalára, a gyémántöltés mintájú bőrszíj pedig az ülésekre.

Nem sokkal később pedig egy 1000 darabos Mulliner szériát is bemutattak fehér/ezüst-kék színekben, ami pontosan passzolt az újonnan bemutatott Continental GTC Mulliner színvilágához.

A Premier széria 42 milliméteres tokátmérője a legtöbb férficsuklón jól mutat, elegáns mivolta miatt nem is elvárás, hogy ordítson a figyelem után. A B01-es szerkezet már a Breitling saját fejlesztése, jól megalkotott, szépen kidolgozott konstrukció, mostanra a gyerekbetegségeit is kinőtte, szerencsénkre az üveg hátlapon át láthatjuk a finom részleteket, csak a Bentley logó takar belőle valamennyit. Azok, akik inkább a felfrissített Chronomat szériában találnának bentley-s darabra, egy egyszerűbb, zöld számlapos modellt találnak. Ezen érezni, hogy csak a kötelesség hívta életre, a Bentley már ennél finomabb megoldásokról szól.

A Continental GT a Volkswagen luxus-reneszánsza?

Leleményes autós szakújságírók, mindig megemlítik, hogy egy-egy luxusautóban mely alkatrészek származnak az adott konszern alsóbb kategóriás márkáiból. Ez elsősorban azokat érdekli, akik nem fognak ilyen autót venni, ellenben szeretnek beszélni róluk. Nincs az a szituáció, ahol a két „gazdagember” áll a magániskola előtt a gyerekre várva, egyik egy új S-osztállyal, a másik egy veterán Jaguarral, és lenézően tekintenek a harmadikra, aki éppen begurul egy néhány éves Continentallal, hogy „na, megjött a phaetonos”.

Nem látom szükségét, hogy a Bentley bármely termékét innen közelítsük meg, vagy egyáltalán hangsúlyt helyezzünk erre, sőt a Rolls-Royce–Bentley kapcsolatra sem. A Continental nevet 2003-ban a GT-vel frissítette fel a Bentley. Egy hatliteres W12-es ikerturbós motor hajtotta kupét 560 lóerővel, ami ma sem kevés, közel húsz évvel ezelőtt pedig még többet jelentett. A belső teret egyfajta tömör, modern luxus jellemezte, nagyon kevés maradt a finom, brit eleganciából, a vékony karimás kormányból, a sok kerek kijelzőből a műszerfalon. Ezek fölött eljárt az idő, és egy azure-os átvezetéssel berobbant a modern luxus. 

Visszatérve a Continental GT-re, a műszerfalon feltűnt egy hatalmas kijelző, az oszlopok vastagok, az ablakok inkább csak lőrésszerűek, a kilométeróránál megmaradt a klasszikus, angolos kerek-műszerhalmaz. Borzasztó erős, összkerék-meghajtású, mégis ott van benne a Bentley-ség. Összekeverhetetlen front és far. Két évvel később megjelent a Flying Spur, tehát a limuzin változat is, majd egy modellfrissítés, majd még egy generáció. Egyre kifinomultabb lett a külső és a belső egyaránt. Volt szerencsém egy-egy napra megkaparintani a 2020-as, 4 literes V8-as Bentaygát és az ezüst-fekete Flying Spurt is, és el kell ismerjem – szinte - minden egyes forintját ezeknek az autóknak. Annyira kiválóan támasztják alá – élettér szintjén – a felsőbbrendűséget, hogy nem is kívánhatna magának sokkal jobbat egy arisztokrata. Vagy nem arisztokrata, egyszerűen az átlagos jómódúnál - és direkt nem írok gazdagot - némileg kifinomultabb jómódú ember.

Egyszer, ha lehetőségetek adódik, üljetek be egy legújabb generációs Bentley-be, lehetőleg olyanba, amit a Naim hifivel szereltek, de ez legyen csak egy kedves extra, az alap is elrecseg valahogy, és egy rendes zenelejátszóról, ami nem egy agyontömörített Spotify, hanem például a Tidal nevű app, indítsátok el Georges Delibes Lakmé című csodájának virág duettjét. Az én világomban ez a zene és egy modern Bentley tökéletesen kiegészítik egymást. Csukott szemmel hátradőlve az ülésben elképzelni, ahogy suhannak a fák, a futómű mindent kisimít, a V8 pedig finoman duruzsol...

Az elmondottak alapján egy Patek Philippe passzolhatna hozzá inkább, viszont a Patekben még ennél is több arisztokrata vér csörgedez – és most elsősorban nem az óraipari megoldásokra, hanem miliőre, történelemre, és a reklámokra gondolok, tehát azokra a marketing bullshitekre eszközökre, amik alapján bárki véleményt formálhat. A Patek a reklámok terén is a tradíciókra helyezi a hangsúlyt: „Valójában sosem birtokolsz egy Pateket, csak megőrzöd a következő generációnak”, szól a szlogen, megtámogatva kiváló képi és mozgóképes anyaggal, nem véletlen, hogy fekete-fehér a reklámfilm is.

A Bentleynek egy kiváló párja a Breitling, legalábbis mostanra az lett. Az új Flying Spur és az új GT már valóban kifinomult, értelmezhetően keveri a modern és arisztokratikus elvárások elemeit, pont úgy, hogy az egy britnek, egy németnek, egy amerikainak és egy kelet-európainak is vonzó lehessen. Ehhez kellett viszont az első generációs Continental GT, ami úgy tűnik, mintha a Bentley-nél elgondolkodtak volna azon, hogy a bébirépa vastagságú kormány a brit lordoknál még elmegy, de a csatornán túl nem divat a brit hagyományok őrzése, ideje lenne kilépni a ködös Albionból és megcélozni ezzel a szép múltú márkával egy újabb réteget, aki szereti a luxust, csak nem annyira kifinomult, hogy piros lámpánál a műszerfali fabetét görcseinek mintáját elemezze. Erre pedig a tökéletes eszköz lett a 2003-ban bemutatott Continental GT, aminek – ha igaz ez a gondolatmenet, amit épp kifejtettem - tökéletes árukapcsolása volt a bumszli Breitling for Bentley széria.

A sors fintora, hogy mire eljutott a két cég együttműködése arra a pontra, ahol az órák és autók megjelenése, hangulata, miliője megegyezik, szerződést bontottak, így jelen állás szerint ezek a Premier modellek az utolsó Bentley szériás Breitlingek. Hogy mennyire ment könnyen a szakítás az óragyártónak, jól mutatja, hogy az augusztus végi Geneva Watch Daysen be is mutatták az amerikai izomautók által inspirált Top Time szériát Mustang-zöldben, Shelby-kékben és Corvette-pirosban. Éles váltás, bár az első visszhangok pozitívnak tűnnek, érdemes megvárni a folytatást.

A Top Time egy ötvenes évekbeli kollekció újrakiadása, amivel a márka célja a fiatalok megszólítása. Tehát egy nagyjából 2,5 millió forintos Cobra/Mustang/Corvette logós órával próbálják elérni a fiatalokat.

A következő részben 1927-ig repülünk vissza, az olaszországi Bresciába, és megismerjük, hogyan vált eggyé a felsőkategóriás órákat készítő Chopard neve az egyik legismertebb európai országúti autóversennyel.

A cikket a kronometer.hu szerzője írta.

Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!

Az oldalról ajánljuk

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

tegnap, 17:07
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45