Egyszer mindenki megtér

2006.01.09. 08:07

A BMW xDrive összkerékhajtási rendszerét kellett volna tesztelnünk, ehelyett 330-assal poroltunk hepehupás földúton, és X3-assal köröztünk versenypályán. Azért sok minden kiderült.

Egy négykerék-hajtású BMW-ben az a jó, hogy télen, csúszós úton is lehet vele közlekedni. Egy hátsó kerekessel is lehet valamelyest, de azokat az autókat elsősorban nem havas utak leküzdésére fejlesztették ki. A BMW xDrive rendszerét már kipróbáltuk az X5-ben és az X3-ban, ezúttal azonban azt is megnéztük, hogyan működik sima személyautóban.

Húsz xDrive-val szerelt BMW modell létezik, vagyis húsz lehetőség közül választhatunk, ha mindenképpen ezt a márkát szeretnénk, de hegytetőn, vagy elhagyott földút végén vertünk tanyát, és semmiképpen nem akarunk megfagyni télen az út szélén. Az X5-ben alkalmazott technológiát megkapta az X3 is, az ötös sorozatból az 525xi, az 530xi és az 530xd, a hármasok közül pedig a 325 xi, a 330xi, illetve a 330 xd modellek.

Úton, útfélen

Az örkényi versenypálya, az Euro-Ring, adott otthont a rendezvénynek, első körben azonban a pálya környékén lévő aszfaltutakat tűzték ki célul a rendezők. Egy 330xi-t, az összkerekes család legsportosabb tagját választottam, majd konvojban elindultunk a felvezető autó, egy X3 után.

Nem volt nagy a tempó, de a kormányt kicsit megcibálva őszintén bántam, hogy nem a pályán vagyunk. Az érzés csak fokozódott, mikor tövig nyomtam a gázpedált, és a hathengeresben lakozó elementáris erő máris boldog hangorkán közepette repítette az autót. A hajtás jellegéből ilyen körülmények között természetesen semmit sem éreztem, de az autó az első pillanattól kezdve szimpatikus volt.

Aztán az X3 elkanyarodott, és egy barbatrükkel máris olyan földúton találtuk magunkat, ahová egészen biztosan nem mentem volna, ha a 330-as az enyém. Az X3-as tartotta ugyan nyugodt tempóját, de a majdnem terepjáróéval azonos sebesség a hármas volánja mögött sokszor meggondolatlannak tűnt. Az alváz mégsem verte a földet, vagyis csak egyszer, egy icipicit, de az ilyen tempónál nem számít.

Mivel inkább hepehupás volt az út, mintsem kanyargós, az xDrive-ról még mindig nem szereztem tudomást, az viszont kiderült, hogy a 330xi hasmagassága nem jelent gondot terepen. Majdnem elfelejtettem, pedig fontos: az autó csöndes és komfortos volt végig, akkor is, amikor rohadt alatta az út.

Fejtágító bubusoknak

A második állomáson a technikai részletekről értesülhettünk. Mivel egy X5 tesztben egyszer volt már szó az xDrive-ról, nem írnám le még egyszer, aki a közérthető verziót szeretné elolvasni, az kattintson ide! A technika megszállottjainak ezúton prezentálnám a sajtóanyag egy részét:

A korábbi BMW-összkerékhajtásnak az első és a hátsó tengely között kialakított állandó nyomatékelosztásával szemben az xDrive esetében az elektronikus szabályzású, lamellás tengelykapcsoló villámgyorsan, fokozatmentesen és teljes mértékben variálhatóan osztja el a hajtónyomatékot az első és a hátsó tengely között, mégpedig mindenfajta menethelyzetben. A rendszer azonnal felismeri, ha szükségessé válik a pillanatnyi nyomatékeloszlás megváltoztatása, és rendkívül rövid időn belül reagál, rendszerint még az egyes kerekek esetleges kipörgését megelőzően.

Dinamikus kanyarvételek során az xDrive minden időpillanatban optimális mértékű hajtónyomatékot küld az egyes tengelyekre, így mérsékelve jelentősen az alul- és túlkormányozottságot. Normál egyenesfutásnál viszont az xDrive a BMW modelljeire jellemző hátsókerék-hajtású karakter megőrzése érdekében 40:60 arányban osztja el a hajtónyomatékot az első és a hátsó tengely között.

Az xDrive szíve az osztóműben működő, elektronikus szabályzású, lamellás tengelykapcsoló, amely ezredmásodpercek alatt szabályozza a nyomatékelosztást. Segítségével szélsőséges esetekben az első és a hátsó tengely teljes mértékben leválasztható egymásról vagy éppen mereven össze is köthető. Ez a merev kapcsolat funkcióját tekintve a hagyományos összkerékhajtási rendszerek 100 százalékosan zárt hosszanti differenciálművének felel meg.

Az xDrive kiemelkedő képességei részben annak köszönhetőek, hogy a rendszer a DSC futóműszabályzó rendszer kínálta minden információt felhasználhat. Így például a perdületérzékelő szenzor segítségével a jármű megpördülési mozgásait, míg a bekormányzási szög érzékelője révén a kormányelfordítás szögét is felismeri. Ezeket a kerékszenzorok sebesség-információival és a jármű oldalgyorsulás-értékeivel, illetve a motoradatokkal kiegészítve az xDrive idejében értelmezi az autó pillanatnyi menetkörülményeit. A hajtónyomatékot ennek megfelelően optimális arányban osztja el az első és a hátsó tengely között.

A keresztirányú differenciálzár funkcióját - vagyis az egy tengely kerekei közötti kényszerűen egyenlő mértékű nyomatékelosztást - a DSC elektronikus szabályzású fékezési beavatkozásokkal valósítja meg: a vonóerő átadására nem képes, kipörgő kereket lefékezi. Ennek következtében az adott tengely differenciálműve automatikusan nagyobb nyomatékot irányít a másik oldali kerékre.

A lényeg az, hogy az xDrive rendszer a mindennapokban biztonságosabbá teszi az autózást, nehezebb terepen pedig okosan mindig arra a kerékre helyezi a nyomatékot, ahol tapadás is van. Ezt rögtön a fejtágítás után szemléltették is nekünk: az X5 két első, majd két hátsó kerekét görgőkre rakva gyakorlatilag megszűnt az adott kerekek tapadása - mintha jégen állnának. Az X5 mindkét esetben gond, és a hasznosan dolgozni képtelen kerekek kipörgése nélkül indult el.

Az oldalról ajánljuk

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

5 perce
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16