A BMW xDrive összkerékhajtási rendszerét kellett volna tesztelnünk, ehelyett 330-assal poroltunk hepehupás földúton, és X3-assal köröztünk versenypályán. Azért sok minden kiderült.
Egy négykerék-hajtású BMW-ben az a jó, hogy télen, csúszós úton is lehet vele közlekedni. Egy hátsó kerekessel is lehet valamelyest, de azokat az autókat elsősorban nem havas utak leküzdésére fejlesztették ki. A BMW xDrive rendszerét már kipróbáltuk az X5-ben és az X3-ban, ezúttal azonban azt is megnéztük, hogyan működik sima személyautóban.
Húsz xDrive-val szerelt BMW modell létezik, vagyis húsz lehetőség közül választhatunk, ha mindenképpen ezt a márkát szeretnénk, de hegytetőn, vagy elhagyott földút végén vertünk tanyát, és semmiképpen nem akarunk megfagyni télen az út szélén. Az X5-ben alkalmazott technológiát megkapta az X3 is, az ötös sorozatból az 525xi, az 530xi és az 530xd, a hármasok közül pedig a 325 xi, a 330xi, illetve a 330 xd modellek.
Úton, útfélen
Az örkényi versenypálya, az Euro-Ring, adott otthont a rendezvénynek, első körben azonban a pálya környékén lévő aszfaltutakat tűzték ki célul a rendezők. Egy 330xi-t, az összkerekes család legsportosabb tagját választottam, majd konvojban elindultunk a felvezető autó, egy X3 után.
Nem volt nagy a tempó, de a kormányt kicsit megcibálva őszintén bántam, hogy nem a pályán vagyunk. Az érzés csak fokozódott, mikor tövig nyomtam a gázpedált, és a hathengeresben lakozó elementáris erő máris boldog hangorkán közepette repítette az autót. A hajtás jellegéből ilyen körülmények között természetesen semmit sem éreztem, de az autó az első pillanattól kezdve szimpatikus volt.
Aztán az X3 elkanyarodott, és egy barbatrükkel máris olyan földúton találtuk magunkat, ahová egészen biztosan nem mentem volna, ha a 330-as az enyém. Az X3-as tartotta ugyan nyugodt tempóját, de a majdnem terepjáróéval azonos sebesség a hármas volánja mögött sokszor meggondolatlannak tűnt. Az alváz mégsem verte a földet, vagyis csak egyszer, egy icipicit, de az ilyen tempónál nem számít.
Mivel inkább hepehupás volt az út, mintsem kanyargós, az xDrive-ról még mindig nem szereztem tudomást, az viszont kiderült, hogy a 330xi hasmagassága nem jelent gondot terepen. Majdnem elfelejtettem, pedig fontos: az autó csöndes és komfortos volt végig, akkor is, amikor rohadt alatta az út.
Fejtágító bubusoknak
A második állomáson a technikai részletekről értesülhettünk. Mivel egy X5 tesztben egyszer volt már szó az xDrive-ról, nem írnám le még egyszer, aki a közérthető verziót szeretné elolvasni, az kattintson ide! A technika megszállottjainak ezúton prezentálnám a sajtóanyag egy részét:
A korábbi BMW-összkerékhajtásnak az első és a hátsó tengely között kialakított állandó nyomatékelosztásával szemben az xDrive esetében az elektronikus szabályzású, lamellás tengelykapcsoló villámgyorsan, fokozatmentesen és teljes mértékben variálhatóan osztja el a hajtónyomatékot az első és a hátsó tengely között, mégpedig mindenfajta menethelyzetben. A rendszer azonnal felismeri, ha szükségessé válik a pillanatnyi nyomatékeloszlás megváltoztatása, és rendkívül rövid időn belül reagál, rendszerint még az egyes kerekek esetleges kipörgését megelőzően.
Dinamikus kanyarvételek során az xDrive minden időpillanatban optimális mértékű hajtónyomatékot küld az egyes tengelyekre, így mérsékelve jelentősen az alul- és túlkormányozottságot. Normál egyenesfutásnál viszont az xDrive a BMW modelljeire jellemző hátsókerék-hajtású karakter megőrzése érdekében 40:60 arányban osztja el a hajtónyomatékot az első és a hátsó tengely között.
Az xDrive kiemelkedő képességei részben annak köszönhetőek, hogy a rendszer a DSC futóműszabályzó rendszer kínálta minden információt felhasználhat. Így például a perdületérzékelő szenzor segítségével a jármű megpördülési mozgásait, míg a bekormányzási szög érzékelője révén a kormányelfordítás szögét is felismeri. Ezeket a kerékszenzorok sebesség-információival és a jármű oldalgyorsulás-értékeivel, illetve a motoradatokkal kiegészítve az xDrive idejében értelmezi az autó pillanatnyi menetkörülményeit. A hajtónyomatékot ennek megfelelően optimális arányban osztja el az első és a hátsó tengely között.
A keresztirányú differenciálzár funkcióját - vagyis az egy tengely kerekei közötti kényszerűen egyenlő mértékű nyomatékelosztást - a DSC elektronikus szabályzású fékezési beavatkozásokkal valósítja meg: a vonóerő átadására nem képes, kipörgő kereket lefékezi. Ennek következtében az adott tengely differenciálműve automatikusan nagyobb nyomatékot irányít a másik oldali kerékre.
A lényeg az, hogy az xDrive rendszer a mindennapokban biztonságosabbá teszi az autózást, nehezebb terepen pedig okosan mindig arra a kerékre helyezi a nyomatékot, ahol tapadás is van. Ezt rögtön a fejtágítás után szemléltették is nekünk: az X5 két első, majd két hátsó kerekét görgőkre rakva gyakorlatilag megszűnt az adott kerekek tapadása - mintha jégen állnának. Az X5 mindkét esetben gond, és a hasznosan dolgozni képtelen kerekek kipörgése nélkül indult el.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
