Tömegek, rugózzatok!

A keréktuning buktatói

2005.08.11. 08:48

A nagy kerék szép, a peres gumi sportos, mostanában mégis gyűlölöm mindkettőt. Bámulatos, hogy egy kis optikai és futóműtuninggal mennyit árthatunk az autónknak - renegeteg pénzért.

 

Az egész azzal kezdődött, hogy saját SX-emre kerestem nagyobb felniket, hogy beférjen alá a 300ZX négydugattyús féknyerge. A 16 és a 17 hüvelyk között ingadoztam, és végül győzött a hiúság. Ahogy az ivarszervvel, úgy a felnivel is megesik, hogy a méret az állag rovására megy, de arra gondoltam, hogy manapság minden középkategóriás átlagautót 17-es könnyűfém felnikkel árulnak, mostanra biztos eljutott már a világ odáig, hogy olcsó és tartós is tud lenni egy kerék. Figyelem! Nem tud.

A neten turkálva úgy találtam, már 22 és 35 000 forint között is rengetegféle felni kapható, ez annyira olcsó, hogy ennyiért tisztességes rávaló gumit sem adnak. A legtöbb itthon kapható olcsó kerék olasz gyártmány. Az olaszokról azt tudjuk, hogy megbízhatóságban kihívásokkal küzdő, de egyedi és szép autókat készítenek.

Az előbbi mondat mindkét fele lehet hazugság, de a közben ez él, és a köz rendszerint jól tudja. Ettől még vannak nagyszerű és drága olasz (verseny)felnik is, és rémes másmilyen nemzetiségűek. Akárhogy is, az én 35 000 forintos felnijeim eddig kétszer szorultak görgőzésre, miközben az autó alig 2000 km-t tett meg, és még csak tél sem volt. A 36 000 forintos gumik még bírják.

Miért is vesz az ember nagyobb felnit?

 

Alapszabály: akár felnit, akár gumit cserélünk, a kerék külső átmérője nem változhat meg. Egyrészt mert beleérne az autó egyéb részeibe, másrészt mert megváltoztatja a motor és az út közti áttételi viszonyokat (egy nagyobb kerületű kerék ugyanannyi fordulata alatt nagyobb utat tesz meg az autó, tehát azonos motorfordulat mellett gyorsabban haladunk), és ettől minimum pontatlan lesz a sebességmérőnk, de ennél több kellemetlenségünk is lehet. Tehát szögezzük le: a külméret szent.

Amin változtathatunk, az a felni mérete a gumi oldalfalának rovására. Nagyobb lesz a csillogó fém, és annyival keskenyebb falú a gumi, mintha a felni kiharapná a magának való helyet. Így a komplett kerék átmérője nem változik, de a felni nő, a gumi peresedik, a látvány javul, és a végén mind kövér afroamerikai rapperek leszünk.

Peres gumihoz hívjak-e ügyvédet?

Mi a pokol az a peres gumi? Minden abroncs oldalára rá van írva a mérete, valahogy így: 205/45 R17. Az első szám a gumi szélessége mm-ben. A perjel után álló szám (aki egyházi tárgyú szóviccet mer küldeni emailben, lelövetem) a gumi oldalfalának magassága a szélesség százalékában. A fenti példánál a 205 45 százaléka 92,2 mm, ilyen magas tehát ennek a guminak az oldalfala.

Az R azt jelöli, hogy radiálgumink van, azaz olyan, aminek a szerkezetét adó szálak sugárirányban futnak, nem átlósan, mint a ridegebb diagonálban. A 17-es a végén pedig a keréktárcsa, vagyis felni mérete, amire való.

A fenti példában leírt kerék tökéletes váltómérete ennek: 195/60 R15. Ez azt jelenti, hogy a két kerék külső átmérője teljesen azonos, simán fel lehet tenni egyiket a másik helyett. A felsőben nagy felnin lesz vékony gumi, a lentin pedig kis felnin lesz vaskos gumi. A fenti sportos lesz, és rázni fog, ez a lenti pedig ballonos, kenődős és kényelmes. Ebben a példában a szélességen is változtattunk, a fenti kerekek 1 centivel szélesebbek, ami jót tesz az úttartásnak, és még nem terheli agyon a futóművet.

Ha megkívánta a gumicserét, Gumidoktorunk boldogan ad további tanácsot. Méretváltással ne őt nyaggassa, hanem tekintse meg a net legjobb (angol) méretváltó programját itt.

 

Minden forgalmazó hosszan tud szónokolni a peres gumi előnyeiről. A lapos oldalfal nem fekszik el a kanyarban, így kevésbé kúszik, sodródik az autó. A torzulás nemcsak azért kisebb, mert az oldalfal kisebb, hanem azért is, mert merevebb. Muszáj neki, mert ha lágy maradna, az első kátyú kicsípné, vagy leverné a felni peremét.

Az alaktartó gumi miatt sokkal elevenebbnek érződik az autó, lényegesen közvetlenebbül érezzük, hogy a kormánnyal ténylegesen hatunk a kerekekre, nem csak szócsövön át ordibálunk a kormányosfülkébe. És szépen megnő a kanyarsebesség, meg elkezdünk arról szónokolni otthon a konyhaasztal mellett a felesleges pénzkidobáson zsörtölődő nőnek, hogy "mintha síneken menne".

Arról viszont ritkán esik szó, hány ponton okozunk keserves bajokat magunknak, pedig hosszú sora van.

1:

A peres gumi kényelmetlen. A deformálódó oldalfal által elnyelt ütéseket a továbbiakban a gerincoszlopounk fogja elnyelni.

2:

A peres gumi sérülékeny. Ameddig meg nem indulunk kaszákkal-kapákkal az önkormányzatok és a Közútkezelő ellen, addig sosem lesznek rendes útjaink, ezeken a mostaniakon meg nem hiába jár Demszky G. is Allroad Quattróval, és ő csak tudja.

3:

A merev oldalú gumival gyorsabban tudunk kanyarodni, de hirtelenebb csúszunk meg. Később enged el, de kevesebb időt ad összeszorítani a záróizmot.

4:

A peres gumis autót jobban elhúzzák a nyomvályúk, csavargatja a kormányt a kezünkben.

5:

A peres gumi nem védi meg a felnit, így a rohadt kátyútól nemcsak defektünk lesz, hanem a kereket is vihetjük peremezni, görgőzni a felnijavítóhoz.

6:

Ha nem pusztán peresebb, de szélesebb is az új gumi, számítsunk rá, hogy előbb felúszik a vízen, latyakon. Sima fizika: azonos súly oszlik el nagyobb felületen, ugye. Szárazon és havon már jó a szélesség.

7:

A nagyobb felni és szélesebb gumi szinte mindig nehezebb. Az pedig annyira rossz, hogy külön bekezdéseket szentelünk neki.

8:

Különösen óvakodjunk a defektmentes gumiktól. Ezek nehezebbek és még merevebbek, és a soha be nem következő defektkor nyújtott biztonságért cserébe évekig kínoznak.

Snoop Doggy Dogg esete a 22-es krómfelnivel

 

Amikor feltesszük a nagyobb felnit a pergamenvékony gumival, többszörösen megszívatjuk magunkat. Arra mindenki fel van készülve, hogy a merev és alacsony falú gumija rázni fog. De arra kevesen gondolnak, hogy a nagyobb felni (hacsak nem iszonyúan drága) mindig lényegesen nehezebb az erdetinél.

Azaz csúnyán megnehezítjük mind a motor, mind a fékek, mind a futómű dolgát. A motor és a fék nyilvánvaló: a nagyobb tömeget nehezebb megforgatni. Az autó attól gyorsul, hogy a motor forgatja a kerekeket. A nehéz kereket nehezebb forgatni és nehezebb lelassítani. Ez rossz, de nem vészes, a felemésztett teljesítmény viszonylag elenyésző. Hanem a rugózatlan tömeg felhizlalása, az nem mindegy.

Rugózatlan tömegnek hívunk mindent, ami a rugók alatt van, tehát ami fölött ring az autó. Ezt elsősorban a tengelyek, lengőkarok, a fékszerkezet és a kerekek adják. Ahogy az autó vergődik a borzalmas minőségű úton, a kerekeit folyamatosan lökdösi az útfelület. Ezeket a csapásokat a rugók és a lengéscsillapítók próbálják elszigetelni, és minél nagyobb tömeget kell megfékezniük, annál nehezebb dolguk van. És mi van a rugó és a gátló túlsó végén? Maga a kocsiszekrény, és benne a mi fenekünk. A karosszéria tömege adott, és minél nagyobb tömeg lökdösi ezt alulról, annál jobban fog rázni és dobálni, akármit is csinálunk.

 

Amikor a gyári alapáras kerekeket a szépséges feláras garnitúrára cseréljük, nem nagyon gondolunk bele, hogy most csináltunk dobáló, rázó borzalmat az autónkból, amivel öröm lesz gyorsan kanyarodni, de azt úgysem szabad, meg a gyerekek és a nagyszülők is kikészülnek tőle. Ne gondoljuk, hogy az autógyárak felnőttek már a feladathoz; amióta divat a szekérkerék, szinte minden autógeneráció jobban ráz az előzőnél.

Optikai és futóműtuning

Utoljára a BMW 535d-nél kerülgetett a gutaütés. Fantasztikus autó, a világ egyik legjobb motorja, és 19 millió forintért úgy rázott hátul, hogy már csak a forgódob hiányzott a tökéletes centrifugahatáshoz, legszívesebben azonnal az ölembe vontam volna Mrs. Karottát. Mindezt a közel 400 000 (!) forintos, feláras, 18 colos felnikkel, defektmentes gumikkal. Nem is csodálom, megnyomkodtuk az oldalfalát, ezzel gyémántot lehetne darálni.

Halál a kövér vasakra

Hogy a fenék és az elmélet igazságát ellenőrizzük, elmentünk egy Ford- és egy BMW-kereskedésbe. Kértünk néhány felnit és komplett szerelt kereket, gumival, és lemértük őket. Még egy apróság: könnyűfém felnit azért veszünk, mert szép. De gyártunk hozzá önigazolásképpen teóriát is, mégpedig azt, hogy könnyű fémből készül, ezért csökkenti a rugózatlan tömeget, tehát javítja a komfortot és az úttartást. Lássuk:

 

Egy feláras, 14"-os Ford alufelni önmagában 6,6-6,8 kg. Ha flancolunk, és 17"-os könnyűfémet kérünk a Focusunkra, 9,6 kg rugdossa majd az ülésünket alulról, plusz a gumi. Ha önmérsékletet gyakoroltunk volna, és beérjük az alapáras acélfelnivel és dísztárcsával, akkor 5,8 kg lenne az autó négy sarkában.

Nem tévedés, ebben az esetben az acél lemezfelni könnyebb - lényegesen könnyebb - mint az azonos méretű könnyűfém. Legalábbis a hivatalos gyári kínálatban kínált könnyűfém. Vannak ugyanis valóban könnyű és merev k.f. felnik, azok viszont drágák, olyat az autógyárak a hétköznapi modelljeikhez nem adnak.

És a presztízsgyártók?


400 ezer forintos
garnitúra 120 kg

A BMW kétéves modelljeire szerelt 18-as alufelni gumistul 23,9 kg (225/40 R18). Ugyanez egy mai BMW-n, betonkemény, defektmentes kivitelben 28,3 kg (245/45 R18). Mondok még viccesebbet. Egy Ford Explorer terepjáró alufelnije ballonos gumival (215/70 R16) 20,4 kg. Ez a kerék kompletten 8 kilóval könnyebb, mint a pokoli drága (400 000 forintos) BMW kerék, pedig az átmérője még nagyobb is. Vajon melyik ráz jobban?

Ésszel tehát a tuninggal, a nagy és kemény gyakran rázós, hiába vonzó.

Az oldalról ajánljuk

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

56 perce
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
  • Közélet

Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál

2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.

április 10., 06:03
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35