Autózzon Ön is pálinkával!
Szeretne olcsóbban tankolni? És közben arról szónokolni, hogy mennyire jó, ha valaki az autózással nem befolyásolja a Föld szén-dioxid-egyensúlyát? Támogassa a bioetanol-lobbit!
Már a régi görögök is... foglalkoztak sok mindennel, de belsőégésű motorokkal nem. A sztori az 1800-as évek végén kezdődik, amikor a régi görögök már nem élnek, Nicolaus August Otto viszont a róla elnevezett belsőégésű motorral kísérletezik, és azt - tessék megkapaszkodni - etanollal hajtja. Ezekután nincs mit csodálkozni azon, hogy a legendás Ford T-modellnek is volt etanollal hajtott változata, az azt követő A-modell pedig a manapság hatalmas PR-rel tolt univerzális, többféle üzemanyaggal hajtható ("flex fuel") autók őse volt.
Az, hogy ma mégis miért vergődünk mindnyájan az olajlobbi markában, hosszú történet. Itt és most viszont arra a kérdésre keressük a választ, hogy mi a túró az az etanol, (pláne, ha bió), mi köze a biodízelhez vagy a pálinkához, miért jó ez nekünk, és miért nem jó ez a Ladának. Etanollal, vagy közismertebb nevén etil-alkohollal mindenki találkozott már, aki próbált egy-egy hűvös hajnalon jókedvűen danolva hazabotorkálni. Elég, ha annyit mondunk: Tengerész szeszes ital? Barack ízű szeszes ital?
Az E85-ben az E után álló szám nem az oktánszámot, hanem az üzemanyagba kevert etanol mennyiségét jelöli. Jelen esetben tehát 85 térfogatszázalék bioetanol és 15 térfogatszázalék benzin keverékéről van szó. Ez az arány a gyakorlati alkalmazhatóság (kenés, hidegindítás stb.) szempontjából jól bevált, szabványosított összetétel, de a világban találkozhatunk még E2, E5, E10, E15, E25, E50, vagy akár E100-as jelöléssel, ennek megfelelő etanoltartalommal.
A nemzetközi porondon Brazília számít világelsőnek az üzemanyagként való alkalmazásban: több mint 25 éve kevernek etanolt a normálbenzinbe, és jelenleg 25%-nál kevesebb alkoholt tartalmazó hajtóanyag egyáltalán nem kapható. Ez azonban senkit sem zavar, mert a brazil piacra szánt autók évtizedek óta fel vannak készítve az E25 égetésére, és közel minden második az E85-tel is megbirkózik.
Ehhez képest Európában az elsőséghez bőven elég a Svédországban forgalomba helyezett néhány tízezer etanolálló autó és pár száz etanolkút. A technológiai felsőbbrendűségre oly büszke németeknél csak 2005 végén nyitott az első pálinkatöltő állomás, és ehhez képest kis hazánk nem is áll olyan rosszul, hiszen már majdnem van nekünk is!
Zöld magyar út a bioetanolnak
Annak ismeretében, hogy itthon milyen aggályos jogilag az étolajos autózás , és hogy sorra dőltek az eddigi biodízeles elképzelések is, arra számítottunk, az E85 elterjedése sem lesz egyszerű eset. Így hát baljós sejtelmekkel és rosszindulatú feltételezésekkel telve hívtuk fel Kaczmarczyk Gábort, az Európai Bioenergia Technológia Kft. üzletfejlesztési igazgatóját: ugyan mondaná el nekünk, mi a helyzet a magyar bioetanolfronton.
Sokkal jobb, mint a biodízelén. Például az állam volt olyan jó fej, hogy nem rótt ki jövedéki adót az E85 alkoholtartalmára, azt csak a benzinhányad után kell befizetni. Az egyetlen apró probléma, ami állami oldalon felmerül, hogy a VPOP Vegyvizsgáló Intézete a világon általában jellemzőktől eltérő szabványt határozott meg az üzemanyagnak használt etanol denaturálási eljárására. Svédországban például izobutanolt és vörös festéket kevernek az etil-alkoholba, de mivel fennáll a veszély, hogy élelmes magyar vállalkozók ebből még kiváló minőségű vörösbort tudnának előállítani, nálunk izobutanol és tercier-izobutanol lenne az undort keltő adalék. Állítólag a svédek is érdeklődéssel szemlélik a magyar módszert - talán ott is vannak élelmes vállalkozók.
Az igazi akadályt érdekes módon nem a hatóságok, hanem az olajcégek görgették az E85 gyors elterjedése elé. Mivel az új üzemanyag bevezetése helytelen felhasználás, bizonytalan anyagminőség esetén gondot okozhat az autósoknak, ezáltal rongálhatja a kúthálózatok hírnevét ("tankoltam az új benzinből, oszt nézd, kilukadt a tank)," az anyacégek nem engedik, hogy a franchise-rendszerben működő kutak odalöttyintsék az E85-öt a benzin, gázolaj mellé. Így hát az új üzletben fantáziát látó kúttulajdonosoknak elkülönített zöld szigeteket kell kialakítaniuk az udvar sarkában, valahogy úgy, mint a PB-gázpalackoknak.
Ezzel együtt úgy néz ki, március közepén-végén megnyílik Budapesten az első kútoszlop, amiből E85 csoroghat a tankokba.
Az etanol előállítható, például, földgázból víz és némi kénsav hozzáadásával. A bioetanol azonban úgy készül, hogy szólunk a nagypapának, vegye elő a pálinkafőzőjét. Amiből lekvárt lehet főzni, abból pálinkát is, szól a régi bölcsesség. Bioetanol szinte bármiből készíthető, így a helyi adottságoknak megfelelően cukorrépából, cukornádból, krumpliból, napraforgóból, különböző gyümölcsökből állítják elő. Ígéretes kísérletek folynak cellulóztartalmú anyagok (papír, faforgács, szalma) felhasználásával is, bár az előállítás ezzel a módszerrel egyelőre lassúbb és körülményesebb. A folyamat azonban minden esetben hasonló, a biomasszában rejlő keményítő például élesztőgombák segítségével, alkoholos erjedés során alakul etanollá.
A bio- előtagnak az etanol mint végtermék szempontjából az égvilágon semmi jelentősége. A globális felmelegedést tekintve viszont annál inkább. Az elgondolás, hogy az autók által hihetetlen mennyiségben kibocsátott, az üvegházhatásért felelőssé tehető szén-dioxidot egy megújuló, folyamatos körforgásba vigyük, nem új. Ha a kőolajszármazékok helyett sikerülne mesterséges úton, közvetlenül növényekből üzemanyagot előállítani, biztosak lehetnénk benne, hogy az általunk kibocsátott szén-dioxidot pár hónappal korábban már megkötötték a levelek a levegőből, és a dolog egészét tekintve nem befolyásoljuk a Föld szén-dioxid-egyensúlyát.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
