Minden a bemelegítésen múlik
Technika: Állófűtések
Ha lakik a környéken valaki, akinek van állófűtés a kocsijában, onnan ismerheted meg, hogy sosem vakar jeget. Csak leveszi a kabátot, beszáll és elindul.
Most jöhetne a műszaki duma, hogy mennyire jó az a motornak, ha előmelegítik, és télen nem mínusz tíz fokról kell felmelegednie. Valóban. Persze, hogy jó neki, ahogy a természetnek is: egy brutális téli hidegindítás utáni kilométeren az autó fogyasztása (persze száz kilométerre vetítve) elérheti a száz litert, emissziója pedig ilyenkor a legrosszabb. Pár kilométeres utakon soha nem melegszik be a motor. Pláne egy modern dízel, amelynek ehhez egyszerűen kevés a veszteséghője.
Haha – de ezekben van motormelegítő, nemdebár?! Valóban, előfordul, de a legtöbb tömeggyártó (PSA, Ford, Opel) Magyarországra a mediterrán kivitelű dízeleket szállítja, így míg az osztrák kuncsaft gyári gázolajkályhát kap, addig a magyaréba mindössze egy elektromos fűtőszálat építenek be, hogy indítás után valamennyire megsürgessék a motor bemelegedését.
Persze a drága márkák (BMW, Audi, Mercedes) komoly dízeleiben ott van a kályha, s mivel az európai piacot két német márka uralja ( Webasto, Eberspächer), leginkább tőlük származnak. Mindegy azonban, hogy elektromos vagy kályhás a kiegészítő fűtés, ezek csak akkor kapcsolnak be, amikor a motort már beindították, és 5-8ºC-nál hidegebb van. Ez az, ami miatt a motormelegítő nem azonos az állófűtéssel: noha maga a berendezés ugyanaz, eltérően működik.
Az állófűtés akkor dolgozik, amikor a motort még be sem indították, be- és kikapcsolása történhet programozható órával, távirányítóval, de a mobilfüggők SMS-sel is begyújthatnak – csupán pénz kérdése.
Vagyis, mire az ember elindul, a motor hűtővize már meleg. Hogy mennyire? A Webastónál azt mondták, hogy a jól megválasztott és beépített berendezéssel mínusz húsz fokos hőmérsékletben fél óra alatt 60 fokig melegszik a hűtőfolyadék. Ez az, amit tutira vállalnak, tehát ennél melegebb is lehet. Azt azért tegyük gyorsan hozzá, hogy bár a víz meleg, azért a motorolaj – ha nem is fagyos – koránt sincs üzemi hőfokon, tehát nem kell a motort rögtön leszabályzásig forgatni.
A kályha a motor üzemanyagát pusztítja, akár benzines, akár dízel. A személyautóba szerelt készülékek fogyasztása 0,3-0,5 liter óránként. Vagyis ezt a nyolcvanfoknyi vízmelegedést cirka két deci üzemanyagunk bánja.
Az állófűtés utólagos beépítésekor a kocsi üzemanyagrendszerébe, a motor hűtőkörébe és elektromos rendszerébe is belenyúlnak, tehát több ponton is bontani kell. Riasztó látvány a szétrobbantott autó – ezért nem is kell ott maradni a műhelyben a szerelés idejére.
A kályha, amit a kocsikba szerelnek, nem túl nagy, akkora, mint egy kisebb aksi. Továbbá beépítenek egy apró üzemanyag-szivattyút is, amely saját pipán szipkázza a tankból az üzemanyagot. A berendezésben kis ventilátor nyomja a levegőt az égéstérbe, amely körül vízköpeny van, ez veszi át a hőt. A hűtőfolyadékot szivattyú keringeti a rendszerben, méghozzá úgy, hogy az először az utastér fűtőradiátorába kerül, aztán pedig vissza a blokkba.
Amikor az állófűtés bekapcsol, alapfokozaton beindul az autó szellőzőventilátora is, hogy befűtse az utasteret. Többnyire olyan hőfokra, ahogy a leállításkor hagytuk, bár a régebbi automata klímáknál ez nem mindig igaz. Az viszont igen, hogy a motort a maradék hőmennyiség melengeti, ha tehát olyan a beállítás, hogy izzik az utastér, a motor hűvösebb marad. Az állófűtések elektronikája maximum egyórás használatot tesz lehetővé, vagyis a hülyékre is gondoltak, nehogy lemerítsék az akksit.
Amerikából befűteni az itthon álló autót? Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
