A német autóklub, az ADAC idei gyereküléstesztjén kiderült, hogy az érvényes EU-szabvány (ECE-R 44) nem elég szigorú. Az Euro NCAP-töréstesztek gyermekbiztonsági normái szerint elvégzett vizsgálatokon ugyanis négy gyerekülés megbukott.
Először a jó hír: az autókba szerelhető gyerekülések egyre jobbak és biztonságosabbak. Az idei teszt azonban csalódást okozott, ugyanis ez a pozitív fejlődési tendencia lelassult, megakadt. Az aktuális ADAC-eredményekben négy bébifotel kapott gyenge, nem ajánlott minősítést, ráadásul ebből három az egyébként kitűnő Isofix rögzítési rendszerrel készül.
Mi volt a gond? A frontális ütközésnél az Emmaljunga First Class 0+ Isofix ülésrésze elvált az alaptól, az IWH Babymax Isofix biztonsági öve kiszakadt a helyéről, míg az IWH Megamax ülésébe szíjazott babán túl nagy terhelést jeleztek az érzékelők. Nem is hinné az ember, hogy a bevizsgált, szabványos gyereküléseknél 2009-ben még ilyen súlyos hibák, durva biztonságtechnikai hiányosságok fordulhatnak elő. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy az ADAC frontális tesztjét az EU-szabványban előírtnál nagyobb, 64 km/órás becsapódási sebességgel végzik el.
Ami az oldalütközéseket illeti, nos, ezeknek már a puszta vizsgálata is szigorúbb tesztet jelent az Európai Uniós ECE-R 44-es szabványnál, mert abból ez a kritérium teljesen hiányzik. Így fordulhatott elő, hogy az Alpin Daisy az ADAC-nál az erősen nem ajánlott kategóriába esik, pedig a szabványos normáknak megfelel. Ennél a gyerekülésnél ugyanis azt írja elő a gyártó, hogy 25 kg-nál nagyobb gyermekek esetén háttámla nélkül használjuk. Így azonban oldalütközésnél még akkor sem megfelelő szintű a gyermek védelme, ha az autónkban függöny- és hátsó oldallégzsákok egyaránt vannak.
Ezt a négy kirívó hibát leszámítva pozitív a 2009-es gyerekülésteszt mérlege. A vizsgált bébifotelek közel fele - köztük az Isofix nélküli Emmaljunga First Class is - jó, ajánlott minősítést kapott az ADAC szakértőitől. Ráadásul még mindig megvásárolható sok olyan modell, amely a tavalyi tesztet zárta kitűnő eredménnyel. Akkora a választék, hogy nem okozhat gondot az autónknak és gyermekünknek egyaránt megfelelő, egyszersmind biztonságos gyerekülést választani.
A biztonságos gyerekülés egyik mintapéldájának a HTS iZi Kid X1 Isofix bizonyult, amely körülbelül négyéves korig (18 kilogrammig) használható. Ha a kisbaba ilyen székben ül, akkor frontális ütközésnél nagyon alacsony, oldalütközésnél alacsony terhelésnek van kitéve. Ez a termék dicséretet érdemel a biztonsági öv jó felfekvése, a magas háttámla és az autóhoz való stabil rögzítés lehetősége miatt is.
Gyerekülés háttámla nélkül
A szaküzletekben még mindig kaphatók, és sokan használnak is ilyet: a 15 kilogrammnál nehezebb (nagyjából négyéves kornál idősebb) gyerekek számára ajánlott ülések között gyakori az olyan típus, amelynek nincs saját háttámlája. Az utóbbi években egyre gyakoribb függönylégzsákok miatt ráadásul sokan hiszik azt, hogy erre nincs szükség: oldalütközésnél a gyereket is óvja a lufi.
Az ADAC kísérletei egyértelműen bebizonyították, hogy ez a vélekedés mennyire hibás. Amint az autó oldalirányból az alutömbnek csapódik, kinyílik a fejet védő függönylégzsák, valamint az autóülés háttámlájából a mellkaslégzsák, de ezek nem tudják hatékonyan megóvni a gyereket. A védelmi rendszereket ugyanis felnőttekhez optimalizálják, ezért a gyermek feje pont a két légzsák közé, az ajtó kárpitozásának és ablakának csapódik, ami jelentős sérülésveszélyt rejt magában. Ilyenkor a mellkasánál is megsérülhet a gyerek, mert azt túl keményen üti meg a felfújódó, felnőttekre optimalizált légzsák.
Konkrét példának ott a tesztelt Alpin Daisy, amelynek gyártója 25 kilogrammnál nehezebb gyerekeknél azt írja elő, hogy szereljük le a háttámlát, és úgy tegyük be az autóba. Ennek következtében oldalütközésnél magas a sérülésveszély, ami - többek között - a nem ajánlott, gyenge minősítéshez vezetett. Ezért az ADAC azt ajánlja a szülőknek, hogy háttámla nélküli gyereküléseket ne engedjenek az autó utasterébe.
A gyerekülés használatával kapcsolatos további tanácsokról és a halálos iskolatáskáról a második, a részletes eredményekről pedig a harmadik oldalon olvashat. Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
