A német autóklub, az ADAC idei gyereküléstesztjén kiderült, hogy az érvényes EU-szabvány (ECE-R 44) nem elég szigorú. Az Euro NCAP-töréstesztek gyermekbiztonsági normái szerint elvégzett vizsgálatokon ugyanis négy gyerekülés megbukott.
Először a jó hír: az autókba szerelhető gyerekülések egyre jobbak és biztonságosabbak. Az idei teszt azonban csalódást okozott, ugyanis ez a pozitív fejlődési tendencia lelassult, megakadt. Az aktuális ADAC-eredményekben négy bébifotel kapott gyenge, nem ajánlott minősítést, ráadásul ebből három az egyébként kitűnő Isofix rögzítési rendszerrel készül.
Mi volt a gond? A frontális ütközésnél az Emmaljunga First Class 0+ Isofix ülésrésze elvált az alaptól, az IWH Babymax Isofix biztonsági öve kiszakadt a helyéről, míg az IWH Megamax ülésébe szíjazott babán túl nagy terhelést jeleztek az érzékelők. Nem is hinné az ember, hogy a bevizsgált, szabványos gyereküléseknél 2009-ben még ilyen súlyos hibák, durva biztonságtechnikai hiányosságok fordulhatnak elő. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy az ADAC frontális tesztjét az EU-szabványban előírtnál nagyobb, 64 km/órás becsapódási sebességgel végzik el.
Ami az oldalütközéseket illeti, nos, ezeknek már a puszta vizsgálata is szigorúbb tesztet jelent az Európai Uniós ECE-R 44-es szabványnál, mert abból ez a kritérium teljesen hiányzik. Így fordulhatott elő, hogy az Alpin Daisy az ADAC-nál az erősen nem ajánlott kategóriába esik, pedig a szabványos normáknak megfelel. Ennél a gyerekülésnél ugyanis azt írja elő a gyártó, hogy 25 kg-nál nagyobb gyermekek esetén háttámla nélkül használjuk. Így azonban oldalütközésnél még akkor sem megfelelő szintű a gyermek védelme, ha az autónkban függöny- és hátsó oldallégzsákok egyaránt vannak.
Ezt a négy kirívó hibát leszámítva pozitív a 2009-es gyerekülésteszt mérlege. A vizsgált bébifotelek közel fele - köztük az Isofix nélküli Emmaljunga First Class is - jó, ajánlott minősítést kapott az ADAC szakértőitől. Ráadásul még mindig megvásárolható sok olyan modell, amely a tavalyi tesztet zárta kitűnő eredménnyel. Akkora a választék, hogy nem okozhat gondot az autónknak és gyermekünknek egyaránt megfelelő, egyszersmind biztonságos gyerekülést választani.
A biztonságos gyerekülés egyik mintapéldájának a HTS iZi Kid X1 Isofix bizonyult, amely körülbelül négyéves korig (18 kilogrammig) használható. Ha a kisbaba ilyen székben ül, akkor frontális ütközésnél nagyon alacsony, oldalütközésnél alacsony terhelésnek van kitéve. Ez a termék dicséretet érdemel a biztonsági öv jó felfekvése, a magas háttámla és az autóhoz való stabil rögzítés lehetősége miatt is.
Gyerekülés háttámla nélkül
A szaküzletekben még mindig kaphatók, és sokan használnak is ilyet: a 15 kilogrammnál nehezebb (nagyjából négyéves kornál idősebb) gyerekek számára ajánlott ülések között gyakori az olyan típus, amelynek nincs saját háttámlája. Az utóbbi években egyre gyakoribb függönylégzsákok miatt ráadásul sokan hiszik azt, hogy erre nincs szükség: oldalütközésnél a gyereket is óvja a lufi.
Az ADAC kísérletei egyértelműen bebizonyították, hogy ez a vélekedés mennyire hibás. Amint az autó oldalirányból az alutömbnek csapódik, kinyílik a fejet védő függönylégzsák, valamint az autóülés háttámlájából a mellkaslégzsák, de ezek nem tudják hatékonyan megóvni a gyereket. A védelmi rendszereket ugyanis felnőttekhez optimalizálják, ezért a gyermek feje pont a két légzsák közé, az ajtó kárpitozásának és ablakának csapódik, ami jelentős sérülésveszélyt rejt magában. Ilyenkor a mellkasánál is megsérülhet a gyerek, mert azt túl keményen üti meg a felfújódó, felnőttekre optimalizált légzsák.
Konkrét példának ott a tesztelt Alpin Daisy, amelynek gyártója 25 kilogrammnál nehezebb gyerekeknél azt írja elő, hogy szereljük le a háttámlát, és úgy tegyük be az autóba. Ennek következtében oldalütközésnél magas a sérülésveszély, ami - többek között - a nem ajánlott, gyenge minősítéshez vezetett. Ezért az ADAC azt ajánlja a szülőknek, hogy háttámla nélküli gyereküléseket ne engedjenek az autó utasterébe.
A gyerekülés használatával kapcsolatos további tanácsokról és a halálos iskolatáskáról a második, a részletes eredményekről pedig a harmadik oldalon olvashat. Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
