Bringa és autó: veszélyes páros?

2009.07.07. 00:58

Biztonságos, könnyen használható biciklitartót vásárolni nem egyszerű. Az ADAC értékelése szerint a 14 tesztelt modell közül egy sem elég jó a nagyon ajánlott minősítéshez, a nem ajánlott kategóriánál viszont mind jobbnak bizonyult.

Fel a tetőre, vagy hátra, a kocsi mögé? Ez az alapvetően eldöntendő kérdés, ha kocsival szeretnénk kétkerekűinket eljuttatni a biciklitúra helyszínére, de az utastérben nincs elég hely a szállításhoz. A tetőn szállítás mellett szól, hogy az ilyen típusú tartók többnyire olcsóbbak, hátránya viszont a nehézkes fel- és lepakolás. A hátsó rendszerek nagy része drága, és felszerelésükhöz vonóhorog is szükséges, a csomagtérajtóhoz rögzíthető tartó pedig ritka, csupán néhány autótípusnál szóba jöhető megoldás.

Alapvetően az autókat nem bringaszállításra találták ki, leszámítva persze a nagy, bicikligarázzsal rendelkező lakókocsikat. Az autóra felszerelhető kerékpártartók ugyan népszerű megoldásnak számítanak, de minden esetben kompromisszumot jelentenek.

A tetőtartók többnyire olcsóbbak, de esőcsatorna nélküli kocsikra nehéz az alaptartó felszerelése − kivéve, ha az adott modellt tetőben kialakított csomagtartó-rögzítési hellyel vagy eleve tetősínekkel gyártják. Az ilyen megoldások ellen szól, hogy a bringa felhelyezése nagyon megerőltető − az úgynevezett bringalifteket kivéve. További negatívum, hogy a kétkerekűek a menet- és oldalszél hatásainak is fokozottan ki vannak téve, amitől romlik az autó stabilitása és megnő a fogyasztása.

Ami a csomagtérajtóra erősíthető tartókat illeti, a könnyű pakolhatóság, a kedvezőbb vételár és a jó rögzíthetőség mindenképp mellettük szól. Hátrányuk viszont, hogy az alaptartó felrakása kétemberes tornagyakorlat, és a csomagtérhez egyáltalán nem, vagy csak nagyon nehezen lehet miattuk hozzáférni. Valószínűleg az ajtózsanérok sem bírják majd a tartó és a biciklik súlyából adódó többletterhelést − különösen hosszú távon. Újabb autóknál gyakran eleve lehetetlen ez a megoldás, mert mondjuk a csomagtérajtó egy üveg csupán, vagy az ajtó és a karosszéria között túl szűk a hézag, túl kicsi a rés.

A külső megoldások közül még mindig a vonóhorogra építhető tűnik a legjobbnak. Alacsony elhelyezkedése miatt nagyon könnyű rá felpakolni, az így felrakott bringák kevéssé kavarják meg a menetszelet, és elég távol lesznek ahhoz, hogy ne jelentsenek veszélyt a kocsi fényezésére. További előnyük, hogy jól tartják a bicikliket, és ledöntő mechanizmusuk könnyen hozzáférhetővé teszi a kocsi csomagtartóját.

Persze a vonóhorogtartó sem tökéletes megoldás, vonóhorog nélkül például semmit sem ér. Önmagában is drága ez a rendszer, ráadásul az ilyen típusú tartó nehéz, és a tárolásához is viszonylag nagy helyre van szükség. Rossz időben a kocsi mögött keletkező légörvények hatására erősen összekoszolódnak a bringák. Ráadásul az autó viselkedését is jelentősen megváltoztatja, mert nagyon farnehézzé válik.

Említést érdemel még a beltérbe szerelhető biciklitartó, bár ilyet és a csomagtérajtóra rögzíthető megoldást az ADAC most nem tesztelt. Ennek a változatnak az a hátránya, hogy csak néhány autótípushoz − főleg buszlimuzinokhoz − elérhető, és a bringák mellett túl kevés helyet hagy más csomagok szállítására. Előnye, hogy a külső jellemzők − a menetszél és az időjárás − nincs a szállítmányra hatással, és az utazás alatt kerékpárjaink a nedvességtől, a piszoktól és a tolvajoktól egyaránt védett helyen vannak. Ráadásul a kezelésük is pofonegyszerű, és stabilan rögzítik a bringákat.

AZ ADAC idei biciklis bevásárlólistájára nyolc, vonóhorogra szerelhető tartót írtak fel, az áruk 322,90 és 545 euró között mozgott. Ezeken kívül beszereztek még hat, tetőre való tartót is, 19,95 és 109 euró közötti árakon. Utóbbiak azért sokkal olcsóbbak, mert többnyire csak egy bicikli szállítására alkalmasak, és felszerelésükhöz szükség van egy tetőcsomagtartó-alapra (a tetősín nélküli autóknál), vagy legalábbis kereszttartó rudakra (a tetősínekkel rendelkező autóknál). Az összehasonlítás kedvéért végül három bringa rögzítésére alkalmas rendszereket vettek alapul az ADAC szakértői − ahol szükség volt rá, ott a plusz tartókat is beszerezték.

Amekkora szórás a biciklitartók vételárán észlelhető, annyira különbözőképp kapja meg őket a vevő: némelyik modell teljesen készre szerelve található a dobozában, más típusoknál a részegységek aprólékos összeépítése szükséges. Sok gyártmány a felszerelés során is tartogat meglepetéseket, ezért az ADAC tesztelői a kezelési útmutató használhatóságát is értékelték. Meg persze a kidolgozási minőséget, a tartó és a bringa lopás elleni védelmét, és azt, hogy mennyire könnyű mellettük a csomagtartóba pakolni.

A kerékpár és az autó sérülésének veszélyét nemcsak a felszerelés során, a tesztlaborban vizsgálták, hanem egy kifejezetten rossz minőségű, rázós úton is. A „belga kőblokkokból” álló, három kilométer hosszú szakaszon 30 km/órás tempóval hajtottak végig, nem is eredménytelenül. Az Eufab Harry csak rövid ideig bírta a megrázkódtatásokat, a vonóhoroghoz rögzítő mechanizmusa elengedett, olyannyira, hogy a tartó leért a földre. Az Atera Strada Sport 3-nak is meggyűlt a baja a rossz úttal: erről hátrafelé billentek le a biciklik, de aztán sikerült őket újra rögzíteni, és továbbmenni.

A teszt kezdeti szakaszában a Thule EuroClassic (vonóhorgos tartó) és a Thule FreeRide 530 (tetőre való tartó) vizsgázott a legjobban. Aztán a következő, elsősorban biztonsági vizsgálatok már egyre nehezebbekké váltak. A kötelező ADAC kikerülési teszten (ami a jávorszarvas-teszthez hasonló), 100 km/órás tempóról több egymás utáni vészfékezésnél és egy 30 km/órás töréstesztnél is az volt a cél, hogy lehetőleg sem a biciklik, sem a tartók ne essenek le a helyükről, és semmiben se okozzanak kárt.

Ez a vészfékezésnél a legtöbb tartónak bravúrosan sikerült is, de az Eufab Harry itt is kisebb hiányosságokat mutatott. A kikerülési tesztnél a kedvező árú Eufab Poker tetőre szerelhető biciklitartó szolgált negatív szenzációval. A manőver következtében kilazultak a rögzítései, sőt, meghajlott maga a tartó is, az egyik bicikli kereke pedig kifordult a helyéről, és nekiütközött a kocsi tetejének. A kikerülés során az Unitec MaXXimum is elérte szilárdságának határait, utána deformációkat mutatott.

A vonóhorgos tartók között is akadt kevésbé meggyőző teljesítményű. Így az Eufab Harry, az Ecklafant 3 és az Atera Strada Sport 3 leborult oldalra, az utolsó esetében ettől újra elengedett a billentési mechanizmus.

Az utolsó, legkeményebb próbát a 30 km/órás ráfutásos baleset jelentette. Ennek során a teszt legdrágább, tetőre való tartója, a Mont Blanc Discovery nem tudta a bicikliket megtartani, ami egy valóságos ütközés során szükségtelenül növeli a sérülési kockázatokat. Az ütközés következtében a d.frey classic típusra szerelt bringák is önállósították magukat. Még a vonóhorogra való tartók között is akadt olyan, konkrétan az mft black-smiley, amelynek tartói a becsapódás hatására elengedték a bicikliket.

A Thule termékei a biztonsági vizsgálatok során is jól teljesítettek, a FreeRide 530-nak például nem is akadt lényeges hiányossága, ezért a tetőre szerelhető tartók közül ez lett a teszt legjobbja. A Thule Euro Classic tartóját viszont a legjobb biztonsági eredményeket elérő Uebler P31 típus megelőzte, és ezzel utóbbi lett az ADAC értékelésében a vonóhorogra való tartók közül az első.

Lapozzon a részletes eredményekért (amit táblázatként a fotók között is megtalál) vagy hasznos tippekért!

Az oldalról ajánljuk

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

22 perce
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11