2024-ben a Lamborghini egy olyan márka, amiért lehet rajongani, szent maradhatott egy olyan világban, ahol szinte már semmi nem szent. Poszterautókat alkotó bálvány esetén ez nyilván nem is lenne meglepő, de ebben a történetben van egy csavar, a Lamborghini ugyanis nem a múltjából él, hanem fejleszt, méghozzá nem is félszívvel.
Egy teljesen új V8-as, turbós és mégis 10 ezret forogni képes, arkangyali pennával húzott nyomatékgörbéjű hajtásláncot tett a népszerűbb és elérhetőbb – mármint kevésbé elérhetetlen – sportmodelljébe: német mérnököt ennyire lelkesen beszélni egy új belső égésű motorról még nem hallottam, ezek szerint az olasz virtus is tanulható. A Lamborghini Temerario európai premierjén jártam, kérdéseimre Dr. Rouven Mohr, a cég technológiai vezetője válaszolt.

Újságíró kérdezi, hogy honnan a név
Természetesen a spanyol bikaviadalokon is ismert a Temerario, de alapvetően arra a merészségre céloz, ami az új, két hengertől megfosztott, mégis nagyon különleges hajtásláncból ered. Lehet, hogy egy nyelvtörővel is felér, de szerintem sokkal temperamentumosabb név, mint közvetlen elődje, a Huracán. Persze én a velem egyidős Diablón nevelkedtem a Need for Speed 3-ban, a Gallardo és a Murciélago is beégett az agyamba, tehát valószínűleg van ki nem beszélt vonzódásom az o végződésű Lamborghinikhez.
A Temerario a népszerűségi rekordokat döntögető sportmodellek sorába érkezik, azt a Huracánt váltja, ami a gyártó legkelendőbb sportmodellje volt, és amit a győri gyártású szívó V10-es blokkal kicsit magyar sikernek is érezhettünk. A Gallardo-Huracán-Temerario termékvonal az, amit egy sztárfocista még nem tart elég fényűzőnek, egy tisztességes nyugat-európai középvezető karrierje második felében megengedhet magának, és amire a magunkfajta kelet-európai álmodozó leginkább élményvezetés formájában fér hozzá életében egyszer.
A V10-es motorok királya magyar termék már húsz éve
Hogy miért épp a Lamborghini 5.0-ból fejlesztett Audi 5.2 FSI lett a világ legnépszerűbb tízhengerese, annak is megvan az oka. Így készül ma Győrben.
Szinte biztos vagyok benne, hogy az elődök szívómotorját elsősorban a hangjáért imádta a vevőréteg, mert persze nagyon fontos a turbólyuk hiánya és a kiszámíthatóság, de ezek az autók már első gázlehelésre túlfeszítik a közút reális kereteit, a mindennapokban sokkal inkább a tíz henger tudata és a hangélmény lesz meghatározó. Mindazonáltal a Lamborghini úgy gondolta, a V8-at meg kell magyarázni, mert első hallásra csalódást kelthet, hiszen V8 egy X6-ban is van, csak épp nem pont ilyen.
Ha gyenge vagy, téged is felfal!
Karakteres, üzen valamit, kívül domináns, belül kényelmes, és bár van nála gyorsabb meg szebb is, az X6 mára egy ikon.
Elmondásaik szerint a helykihasználás és a súlykontroll a két fő ok, az új plug-in hibrid három villanymotorját, akkumulátorát és a turbós kialakítás többletét valahogy kompenzálni kell, így is legalább 200 kilóval nehezebb a Temerario a Huracánnál, cserébe annyira széles tartományban nyújtja a végtelen nyomatékot és teljesítményt, amiről az előd sosem álmodhatott.
Karosszéria, aerodinamika, fék
Ezeknél a sportmodelleknél már a szélcsatorna a design-csapat domináns karaktere, de a Temerario megőrizte a külső egyediségét, és egyáltalán nem másodhegedűs még egy Revuelto mellett sem: közvetlenül összehasonlítva meg tudod mondani, hogy utóbbi szélesebb, hosszabb és kicsit laposabb, de a szűkebb tekintet, a hatszög alakú menetfény és a letisztultabb profil miatt nem határozottan bénább nagytestvérénél, és egyértelműen megkülönböztethető az elődmodelljétől. Itt ez volt a cél, a feladatot pedig teljesítették, egyszerűen nem tudsz mellette elsétálni anélkül, hogy megragadna rajta a tekinteted.
Maradt az alapkonstrukció, az alumínium váz viszont új, nagy szilárdságú ötvözetből készült, ami 24 százalékkal merevebb elődjénél. Frissítettek a sajtolási eljáráson és a profilkialakításokon, egyszerűbb lett a szerkezet, miközben a passzív biztonság is javult. 50 százalékkal kevesebb komponensből áll, 80 százalékkal kevesebb a hegesztés a Huracánhoz képest.
Az előd aerodinamikájához képest 118 százalékos javulást értek el az alapváltozat esetén, és +158 százalékot az Alleggerita csomaggal. Az Alleggerita karbon légterelői és felnijei 25 kilót spórolnak a tömegen, persze az 1690 kilós saját tömeg akkor sem kevés a Temerario esetén, ha egy lóerőre mindössze 1,84 kiló jut, tehát fajlagosan is sokkal erősebb a korábbiaknál. Hátul 56,6 százalék, elöl pedig 43,4 százalék a tengelyterhelés, a hátsó leszorítóerő pedig 103 százalékkal növekedett.
Továbbra is a Bridgestone a Lamborghini gumipartnere, így a Temerario is Potenza Sport abroncsokon érkezik, nem szokatlan módon hátul jelentősen szélesebb, 325-ös a gumi az első tengely 255-öseihez képest. Az elöl 20-as, hátul 21-es felnik közt van öntött és kovácsolt alumínium, illetve karbon is, mögötte a karbon-kerámia fékhez tartozó nyereg elöl tízdugattyús, 410 milliméteres tárcsával, hátul pedig négydugattyús, 390 milliméteres tárcsával.
A féknyereg fejlesztései leginkább a csikorgó zajt csökkentik, hűtésükről pedig a hatszög alakú menetfény közepén kialakított csatorna gondoskodik, +50 százalék fékhűtést adva az elődhöz képest.
Motor, hajtáslánc
Teljesen új lapot húz a Temerario motorizáltsága, a Lamborghini Direzione Cor Tauri hibrid modellcsaládjának V8-as, plug-in hibrid hajtáslánca soha nem látott rugalmasságot ígér 10-es fordulattól 10 000-ig, 920 lóerő összteljesítménnyel és 730 Nm nyomatékkal. Az elektromos rész három darab villanymotorból áll, egy a főtengely végén van, nem mellesleg indítómotorként és generátorként is szolgál, a másik kettő pedig az első tengelyen ad 220 kW extra teljesítményt előre. A nem túl nagy, 3,8 kWh-s akkumulátorpakk lítium-ion, ez a rendszer adja meg a nulláról érkező nyomatékot és teljesítményt, és emiatt nem kellett túl apró turbókat használni.
A benzinmotor V8-as, 4 literes és hot-V kialakítású, két darab turbófeltöltőjét a hengersorok közé építették be, literenként 200 lóerővel pedig a tisztán belső égésű teljesítmény is 800 lóerő, amit szívómotorok által is irigyelt módon 9000 és 9750 között ad le, élénken beleforogva 10 000-es szabályzásába – ez leírva talán könnyűnek hangzik, de a valóságban hihetetlenül nehéz feladat, nincs is még egy utcai turbós motor, ami ekkora teljesítmény mellett ilyen magas fordulatszámot érne el.
A kenést száraz karteres kialakítással oldották meg, a főtengely pedig a magas fordulatszám miatt természetesen síkforgattyús, hogy ne lehessen interferencia a szívó- és a kipufogóoldal nyomása között, minél hatékonyabb legyen a töltetcsere. Persze a Lamborghini ügyel arra, hogy legyen egy kis tervezett tökéletelenség, némi szerethető vibráció a motorjaiban, emiatt többek közt a motortartó bakok kialakítása is olyan, hogy átvigyen ebből valamit az utastér felé.
Melyik V8 a szerethetőbb?
Főtengelyüktől függően máshogy muzsikálnak a V8-asok. Melyiket szeressem?
Az elektromos rásegítés miatt a feltöltő méretezésével szabadabban tudott mozogni a Lamborghini, így nem kellett a méretes egység nagy turbólyukának hátrányait érezni a volán mögött, noha közép- és felsőtartományban dolgozik igazán a turbó.
Szintén fontos fejlesztési szempont volt, hogy a vevő ne egy szabályozott teljesítménygörbét, hanem lineáris erősödést érezzen, lesz miért forgatni a V8-ast, és szinte szívómotorosan fog menni egészen a 9000-nél érkező teljesítményplatóig – a 800 lóerős belső égésű teljesítmény nemcsak egy pillanatig érezhető, hanem közel ezer fordulat jut csúcslóerőn. Duplakuplungos váltója nyolcfokozatú, a terhelhetőség és a tartósság miatt olajfürdős kialakítással.
A megújult LDVI 2.0 (Lamborghini Integrated Vehicle Dynamics, ne kérdezd, hogy miért cserélték meg benne a betűket) hajtásvezérlés még jobban tudja számolni a bivalyerős, összkerékhajtású autó tapadását, és a kifinomult ESP-vel kapott drift módot is. A kormányról elérhető teljesen elektromos menetmód is a néhány kilométer tisztán villany hatótáv erejéig, de át lehet tekerni Corsa Plusra is, ahol a versenypályás vezetésre kerül a fókusz, és szinte teljesen kikapcsolja a menetbiztonsági elektronikát.
Autóskártyában sem vall szégyent a Temerario, még ha a legdurvább villanyautókkal nem is tudja felvenni a versenyt: a 0-100 km/h-s gyorsulási érték 2,7 másodperc, a végsebesség 343 km/h, és bár a fogyasztási és emissziós értékek még jóváhagyási fázisban vannak, állítólag felére csökkent a CO2-kibocsátás a sima szívó V10-es elődhöz képest, ami a jelenlegi mérési ciklusok alapján, némi tisztán elektromos hatótávval nem is meglepő.
A beltérben is visszaköszön a hatszöges mintázat, de a hangsúly a kormány vezérlőegységein, a hatalmas váltófüleken és a három kijelzőn van: a teljesen digitális, 12,3 hüvelykes műszeregység és a 8,4 hüvelykes központi panel mellett az utasnak is jut egy külön kijelző, amin a legfontosabb menetadatokat látja. Büszkén említették, hogy a központi kijelző animációit 3D-re fejlesztették – rólam szerintem mindenki tudja, hogy imádom a kütyüket, de egy Lamborghini esetén ez pont hidegen hagyna.
A Huracán kapcsán rendszeresen visszatérő kritika volt a szűkösség, most azt állítják, egy kétméteres ember is kényelmesen elfér, bő 3 centit nőtt a fejtér és majdnem 5 centit a lábtér. Az utasok mögött van némi hely egy kabátnak meg egy kisebb táskának, de a tükörben inkább a motor által keltett hőtorzulást fogjuk nézni, és ez így is van jól, csomagtér kizárólag elöl van, 112 liter tárolóhellyel.
Nincs még hivatalos ár, ennek ellenére már 4000 előrendelést adtak le a Temerario első leleplezése óta, ha a korábbi évek gyártásaiból számolunk, ez közel két év gyártási kapacitás, és ezzel a lendülettel simán pályázik a Huracán 20 ezres rekordjának megdöntésére. Egész biztos, hogy aki mostanában rendeli meg, éveket fog rá várni.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
