Ezeket a nagy múltú vagy akár fiatal autómárkákat a világ legtöbb pontján ismerik, de vajon azt is tudják róluk, miről kapták a nevüket, és milyen utalásokat rejtenek az emblémáik? Az első részben az ábécé első 25 nagyobb gyártójának múltjába pillantunk be.
Abarth (Abarth & C. S.p.A.)

Az osztrák származású, olasz motorversenyző és autóépítő, Carlo Abarth 1949-ben a saját vezetéknevét adta vállalkozásának. A műhelyében átépített autókra a csillagjegye után választott skorpió embléma került, részben azért, mert nehéz volt hamisítani, részben azért, mert a skorpió is kicsi, de gonosz, mint a műhelyében megbolondított Fiatok.
Abt (Abt Sportsline)
Bármennyire is betűszónak tűnik, ez is egy vezetéknév. Az Audik tuningjára szakosodott kempteni cég gyökerei 1896-ig nyúlnak vissza, a család első vállalkozásának alapítója Johann Baptist Abt patkolókovács volt. Az ifjabb Johann Abt az Abarth versenyzőjeként kezdte karrierjét, majd 1991-ben megalapította az Abt Sportsline GmbH-t...
Acura
A Honda amerikai piacokra szánt prémium márkája nevét az „accurate”, vagyis precíz kifejezés után kapta, utalva ezzel a japán gyártmányok színvonalára. Emblémája az autók egyik legprecízebb tervezést igénylő alkatrészét, a féknyerget ábrázolja, azt szimbolizálja, hogy a legapróbb részletekre is nagy figyelmet fordítanak.
Aiways (Aiways Automobiles Co Ltd)
A 2017-ben alapított kínai autómárka a zöld jövőbe fektetett. A névválasztással szerették volna megmutatni, mennyire szívügyük az autózás, ezért választották a keleti és a nyugati világot kombináló, kínaiul szeretetet jelentő „ai” szót az angolul utakat jelentő „ways” szóval. A logójukban látható minta nem más, mint egy dizájnos keréknyom.
Alfa Romeo (Alfa Romeo Automobiles S.p.A.)
A márka a francia Darracq olasz leányvállalataként indult, majd A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), vagyis Lombardiai Autógyártó részvénytársaság néven folytatta önállóan 1910-ben. A név másik felét tíz évvel később a vállalkozásba beszálló Nicola Romeo adta hozzá, a míves embléma Milánó és a Visconti család címerét egyesíti.
Alpina (Alpina Burkard Bovensiepen GmbH & Co. KG)
Burkard Bovensiepen BMW-k tuningolásával tette ismertté a Buchloe közelében fekvő Allgäui-Alpok ihlette Alpina nevet. Mivel az első, 1967-es, bajor zászlós emblémát a BMW nem engedte használni, egy dupla karburátor és egy vezérműtengely került a helyére. Utóbbit 1971-ben egy forgattyús tengely, előbbit 1974-ben egy fojtószelep váltotta fel.
Alpine (Société des Automobiles Alpine SAS)
Nem téved, aki itt is az Alpokra asszociál, ezúttal a Coupe des Alpes autóversenyen elért győzelme után nevezte el a francia márkát Alpine-nak az alapító, Jean Rédélé 1955-ben. A Renault-val szoros kapcsolatban álló sportautó-építő cég a stilizált A betű mellett a francia versenyautók klasszikus kék színét használta fel a logójában.
Aston Martin (Aston Martin Lagonda Global Holdings PLC)
1913-ban Bamford & Martin néven alapította Robert Bamford és Lionel Martin, majd hogy a katalógusokban előrébb kerüljön, az Aston Clinton-i hegyi felfutó után az Aston Martin nevet használták, de csak 1925-ben nevezték át Aston Martin Motorsra. A ma ismert embléma első változata 1932-ben jelent meg, és a szkarabeusz szárnyát szimbolizálta.
Audi (Audi AG)
August Horch 1909-ben alapította második autógyárát, a Horch márkanév viszont az elsőnél maradt, ezért frappánsan latinra fordította a vezetéknevét. A négy karikára 1932-ig kellett várni, amikor Auto Union néven egyesült az Audi, a Horch, a DKW és a Wanderer. A háború után az NSZK-ban újraalakult cég hamarosan Audi néven folytatta az autógyártást.
Austin (The Austin Motor Company Limited)
Ismét egy klasszikus névadás, az 1906-ban alapított márka Herbert Austin nevét viselte, ő tervezte a cég első, szárnyakkal körülvett kormányt és port felverő kereket egyesítő logóját is. Az autókon a jellegzetes Austin felirat, majd a szárnyas A betűt formázó orrdísz is megjelent, utóbbi a vezető formatervező, Dick Burzi ötlete volt.
Autobianchi
Ez a különleges márka három cég, a Bianchi, a Fiat és a Pirelli együttműködéséből született 1955-ben. Az akkor 70 éves múltra visszatekintő Bianchi már számtalan emblémaváltáson túl volt. A jól ismert, körbe zárt, stilizált A betűt formázó logót 1968-ban vezették be, alapját az 1948-as, körbe és háromszögbe zárt B betűt ábrázoló embléma adta.
Barkas (VEB Barkas-Werke Karl-Marx-Stadt)
Az egykori DKW üzem romjain már az NDK-ban újjászülető járműgyártás egyik fontos része volt az ország keleti felét haszonjárművekkel ellátó üzem. A korábbi Framo helyett 1958-tól Barkasnak hívott kisteherautó neve pun eredetű, és villámot jelent, de nem ez volt az egyetlen túlzás, a logó stilizált B betűje körüli szárnymotívum a sebességre utalt...
Bentley (Bentley Motors Limited)
Walter Owen Bentley 1919-ben kölcsönözte családnevét cégének és a Le Mans-i győzelmek után világhírűvé vált autóinak. A szárnyas B betű emblémaként debütált, de hamarosan már orrdíszként is létezett, az 1920-as években használt változatot F. Gordon Crosby, az 1930-as évekre jellemzőt a Rolls-Royce emblémáját is jegyző, Charles Sykes tervezte.
BMW (Bayerische Motoren Werke AG)
A Rapp Motorenwerke GmbH átnevezésével 1916-ban alakult meg a Bayerische Motoren Werke. Megtartották a korábbi logó kerek formáját és a kör szélére írt nevet, a ló figura helyére viszont a bajor címer színei kerültek négyes osztásban. Egy 1929-es reklám az emblémát egy repülőgép légcsavarjára rajzolta, így terjedt el, hogy egy propellert ábrázol.
Brabus
A Mercedesek tuningolására szakosodott cég alapítása Bodo Buschmann ötlete volt, ő vette be üzlettársnak barátját, Klaus Brackmannt, mert a német törvények szerint legalább két fél kellett egy vállalkozáshoz. Neveik első három betűjéből jött létre 1977-ben a B betűs logóval megkülönböztetett Brabus. Buschmann később megvette barátja üzletrészét.
Bugatti (Automobiles Ettore Bugatti)
A név hallatán egy olasz márkára asszociálunk, de annak ellenére, hogy Ettore Bugatti Milánóban született, vállalkozását az 1909-ben Németországhoz, ma Franciaországhoz tartozó Molsheimben indította el. Az olasz versenyautók színét viselő ovális logót ékszerész édesapja tervezte, benne az önmagában is művészi EB monogrammal.
Buick
A családi hagyomány többszörösen jelen van a Buick történetében. A skót származású David Dunbar Buick 1899-ben az elsők között alapított autógyárat az USA-ban, jelenleg a Buick a legrégebbi túlélő autómárka a tengerentúlon. Logóját kubista és Art déco stílusban is megtervezték, a ma ismert változat Buick családjának egykori címerére utal.
BYD (BYD Auto Co., Ltd.)
Wang Chuanfu 2003-ban már nem magáról, hanem a filozófiájáról nevezte el autómárkáját. A BYD neve egyben a szlogenje is, Build Your Dream, vagyis „építsd az álmaidat”. Az európai terjeszkedése és a Szegeden épülő gyára miatt itthon is megismert kínai cég logója eleinte a BMW-ére hasonlított, ma egy sokkal letisztultabb stílust követ.
Cadillac
Henry Forddal indult, de nélküle folytatódott az 1902-ben alapított márka története. Nevét nem a tulajdonosokról vagy a befektetőkről, hanem egy francia katonáról kapta, aki több helyi háborúban is harcolt, majd létrehozta a Pontchartrain du Détroit erődöt, így vette ki a részét Detroit alapításából. Az embléma Cadillac családi címerét őrzi.
Caterham (Caterham Cars Ltd)
Graham Nearn boldogan értékesítette Colin Chapman Lotusait a Caterham városában működő Caterham Cars autókereskedés alapítójaként, majd amikor megtudta, hogy leállnak a Lotus 7 gyártásával, megvásárolta a jogait, és a kereskedés nevén folytatta a gyártását. A cég logója a Lotus emblémájának felépítését és a város színeit egyformán felhasználta.
Chery (Chery Automobile Co. Ltd.)
Már a hivatalos kiejtés is sejteti, hogy eredetileg Cheery-nek, vagyis (angolul) vidámnak szerették volna hívni ezt az 1997-ben alapított, állami tulajdonú autómárkát. Nem egyszerű, de nem is lehetetlen logikát találni abban, miért egy A betű szerepel az Infinitiére hasonlító emblémában, a megoldás a lényegretörő Automobile szóban rejlik.
Chevrolet
Meglepő, de ezt az amerikai márkát egy svájcban született francia, Louis Chevrolet alapította 1911-ben, ezért kell franciásan ejteni a nevét... Társai, Arthur Chevrolet és William C. Durant is fontos szereplők voltak, utóbbi álmodta meg a csokornyakkendő formájú logót, de megoszlanak a vélemények, hogy svájc zászlaja vagy éppen egy tapéta mintája adta az ötletet.
Chrysler
A három nagy detroiti autógyártó egyikét a Maxwell Motor Company átszervezésével hozta létre Walter Chrysler 1925-ben. A korai modelleken használt, pecsétet imitáló emblémát az évtizedek alatt a szárny motívum egészítette ki, majd 1962-ben az elnök, Lynn Townsend új logót terveztetett. A Pentastar a cégcsoport mind az öt márkáját reprezentálta.
Citroën (Automobiles Citroën)
A Jules Verne regényeiből inspirálódó André Citroën akkor határozta el, hogy mérnök lesz, amikor gyerekkorában látta az Eiffel-torony építését. A kettős fogazású fogaskereket egyik lengyelországi tanulmányútján ismerte meg, majd Franciaországban is bevezette, később ezt az előremutató találmányt választotta innovatív autómárkája emblémájának is.
Cupra (Seat Cupra S.A.U.)
A Seat sportmodelljeit jelölő, 1985 óta létező Cupra név a versenysportból származik és a Cup Racer kifejezés tömörítéséből született. A 2018-tól önálló almárkaként kezelt Cupra új logót is kapott. Bár leginkább egy nonfiguratív tetoválásra hasonlít, valójában két C betűből áll, és az eredmények alapján hatékonyan erősíti az üzletág imidzsét.
Cikkünk természetesen folytatódott D-től F-ig, G-től L-ig, M-től P-ig és R-től V-ig.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.
- Belsőség
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!
Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.
- Hírek
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.
- Hírek
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.
- Hírek
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.
- Hírek
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.
- Hírek
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.
- Hírek
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.
- Hírek
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak
- Közélet
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.
- Hírek
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.
- Hírek
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.
- Sport
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?
- Közélet
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak
- Hírek
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.
- Hírek
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.
- Hírek
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.
- Tesztek
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.
Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.
- Hírek
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.
- Hírek
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.
- Hírek
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.
- Hírek
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.
- Hírek
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.
- Hírek
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.
