2024.02.11. 06:07 Módosítva: 2024.07.05. 21:01

Ezeket a nagy múltú vagy akár fiatal autómárkákat a világ legtöbb pontján ismerik, de vajon azt is tudják róluk, miről kapták a nevüket, és milyen utalásokat rejtenek az emblémáik? Az első részben az ábécé első 25 nagyobb gyártójának múltjába pillantunk be.

Abarth (Abarth & C. S.p.A.)

Az osztrák származású, olasz motorversenyző és autóépítő, Carlo Abarth 1949-ben a saját vezetéknevét adta vállalkozásának. A műhelyében átépített autókra a csillagjegye után választott skorpió embléma került, részben azért, mert nehéz volt hamisítani, részben azért, mert a skorpió is kicsi, de gonosz, mint a műhelyében megbolondított Fiatok.

Abt (Abt Sportsline)

Bármennyire is betűszónak tűnik, ez is egy vezetéknév. Az Audik tuningjára szakosodott kempteni cég gyökerei 1896-ig nyúlnak vissza, a család első vállalkozásának alapítója Johann Baptist Abt patkolókovács volt. Az ifjabb Johann Abt az Abarth versenyzőjeként kezdte karrierjét, majd 1991-ben megalapította az Abt Sportsline GmbH-t...

Acura

A Honda amerikai piacokra szánt prémium márkája nevét az „accurate”, vagyis precíz kifejezés után kapta, utalva ezzel a japán gyártmányok színvonalára. Emblémája az autók egyik legprecízebb tervezést igénylő alkatrészét, a féknyerget ábrázolja, azt szimbolizálja, hogy a legapróbb részletekre is nagy figyelmet fordítanak.

Aiways (Aiways Automobiles Co Ltd)

A 2017-ben alapított kínai autómárka a zöld jövőbe fektetett. A névválasztással szerették volna megmutatni, mennyire szívügyük az autózás, ezért választották a keleti és a nyugati világot kombináló, kínaiul szeretetet jelentő „ai” szót az angolul utakat jelentő „ways” szóval. A logójukban látható minta nem más, mint egy dizájnos keréknyom.

Alfa Romeo (Alfa Romeo Automobiles S.p.A.)

A márka a francia Darracq olasz leányvállalataként indult, majd A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), vagyis Lombardiai Autógyártó részvénytársaság néven folytatta önállóan 1910-ben. A név másik felét tíz évvel később a vállalkozásba beszálló Nicola Romeo adta hozzá, a míves embléma Milánó és a Visconti család címerét egyesíti.

Alpina (Alpina Burkard Bovensiepen GmbH & Co. KG)

Burkard Bovensiepen BMW-k tuningolásával tette ismertté a Buchloe közelében fekvő Allgäui-Alpok ihlette Alpina nevet. Mivel az első, 1967-es, bajor zászlós emblémát a BMW nem engedte használni, egy dupla karburátor és egy vezérműtengely került a helyére. Utóbbit 1971-ben egy forgattyús tengely, előbbit 1974-ben egy fojtószelep váltotta fel.

Alpine (Société des Automobiles Alpine SAS)

Nem téved, aki itt is az Alpokra asszociál, ezúttal a Coupe des Alpes autóversenyen elért győzelme után nevezte el a francia márkát Alpine-nak az alapító, Jean Rédélé 1955-ben. A Renault-val szoros kapcsolatban álló sportautó-építő cég a stilizált A betű mellett a francia versenyautók klasszikus kék színét használta fel a logójában.

Aston Martin (Aston Martin Lagonda Global Holdings PLC)

1913-ban Bamford & Martin néven alapította Robert Bamford és Lionel Martin, majd hogy a katalógusokban előrébb kerüljön, az Aston Clinton-i hegyi felfutó után az Aston Martin nevet használták, de csak 1925-ben nevezték át Aston Martin Motorsra. A ma ismert embléma első változata 1932-ben jelent meg, és a szkarabeusz szárnyát szimbolizálta.

Audi (Audi AG)

August Horch 1909-ben alapította második autógyárát, a Horch márkanév viszont az elsőnél maradt, ezért frappánsan latinra fordította a vezetéknevét. A négy karikára 1932-ig kellett várni, amikor Auto Union néven egyesült az Audi, a Horch, a DKW és a Wanderer. A háború után az NSZK-ban újraalakult cég hamarosan Audi néven folytatta az autógyártást.

Austin (The Austin Motor Company Limited)

Ismét egy klasszikus névadás, az 1906-ban alapított márka Herbert Austin nevét viselte, ő tervezte a cég első, szárnyakkal körülvett kormányt és port felverő kereket egyesítő logóját is. Az autókon a jellegzetes Austin felirat, majd a szárnyas A betűt formázó orrdísz is megjelent, utóbbi a vezető formatervező, Dick Burzi ötlete volt.

Autobianchi

Ez a különleges márka három cég, a Bianchi, a Fiat és a Pirelli együttműködéséből született 1955-ben. Az akkor 70 éves múltra visszatekintő Bianchi már számtalan emblémaváltáson túl volt. A jól ismert, körbe zárt, stilizált A betűt formázó logót 1968-ban vezették be, alapját az 1948-as, körbe és háromszögbe zárt B betűt ábrázoló embléma adta.

Barkas (VEB Barkas-Werke Karl-Marx-Stadt)

Az egykori DKW üzem romjain már az NDK-ban újjászülető járműgyártás egyik fontos része volt az ország keleti felét haszonjárművekkel ellátó üzem. A korábbi Framo helyett 1958-tól Barkasnak hívott kisteherautó neve pun eredetű, és villámot jelent, de nem ez volt az egyetlen túlzás, a logó stilizált B betűje körüli szárnymotívum a sebességre utalt...

Bentley (Bentley Motors Limited)

Walter Owen Bentley 1919-ben kölcsönözte családnevét cégének és a Le Mans-i győzelmek után világhírűvé vált autóinak. A szárnyas B betű emblémaként debütált, de hamarosan már orrdíszként is létezett, az 1920-as években használt változatot F. Gordon Crosby, az 1930-as évekre jellemzőt a Rolls-Royce emblémáját is jegyző, Charles Sykes tervezte.

BMW (Bayerische Motoren Werke AG)

A Rapp Motorenwerke GmbH átnevezésével 1916-ban alakult meg a Bayerische Motoren Werke. Megtartották a korábbi logó kerek formáját és a kör szélére írt nevet, a ló figura helyére viszont a bajor címer színei kerültek négyes osztásban. Egy 1929-es reklám az emblémát egy repülőgép légcsavarjára rajzolta, így terjedt el, hogy egy propellert ábrázol.

Brabus

A Mercedesek tuningolására szakosodott cég alapítása Bodo Buschmann ötlete volt, ő vette be üzlettársnak barátját, Klaus Brackmannt, mert a német törvények szerint legalább két fél kellett egy vállalkozáshoz. Neveik első három betűjéből jött létre 1977-ben a B betűs logóval megkülönböztetett Brabus. Buschmann később megvette barátja üzletrészét.

Bugatti (Automobiles Ettore Bugatti)

A név hallatán egy olasz márkára asszociálunk, de annak ellenére, hogy Ettore Bugatti Milánóban született, vállalkozását az 1909-ben Németországhoz, ma Franciaországhoz tartozó Molsheimben indította el. Az olasz versenyautók színét viselő ovális logót ékszerész édesapja tervezte, benne az önmagában is művészi EB monogrammal.

Buick

A családi hagyomány többszörösen jelen van a Buick történetében. A skót származású David Dunbar Buick 1899-ben az elsők között alapított autógyárat az USA-ban, jelenleg a Buick a legrégebbi túlélő autómárka a tengerentúlon. Logóját kubista és Art déco stílusban is megtervezték, a ma ismert változat Buick családjának egykori címerére utal.

BYD (BYD Auto Co., Ltd.)

Wang Chuanfu 2003-ban már nem magáról, hanem a filozófiájáról nevezte el autómárkáját. A BYD neve egyben a szlogenje is, Build Your Dream, vagyis „építsd az álmaidat”. Az európai terjeszkedése és a Szegeden épülő gyára miatt itthon is megismert kínai cég logója eleinte a BMW-ére hasonlított, ma egy sokkal letisztultabb stílust követ.

Cadillac

Henry Forddal indult, de nélküle folytatódott az 1902-ben alapított márka története. Nevét nem a tulajdonosokról vagy a befektetőkről, hanem egy francia katonáról kapta, aki több helyi háborúban is harcolt, majd létrehozta a Pontchartrain du Détroit erődöt, így vette ki a részét Detroit alapításából. Az embléma Cadillac családi címerét őrzi.

Caterham (Caterham Cars Ltd)

Graham Nearn boldogan értékesítette Colin Chapman Lotusait a Caterham városában működő Caterham Cars autókereskedés alapítójaként, majd amikor megtudta, hogy leállnak a Lotus 7 gyártásával, megvásárolta a jogait, és a kereskedés nevén folytatta a gyártását. A cég logója a Lotus emblémájának felépítését és a város színeit egyformán felhasználta.

Chery (Chery Automobile Co. Ltd.)

Már a hivatalos kiejtés is sejteti, hogy eredetileg Cheery-nek, vagyis (angolul) vidámnak szerették volna hívni ezt az 1997-ben alapított, állami tulajdonú autómárkát. Nem egyszerű, de nem is lehetetlen logikát találni abban, miért egy A betű szerepel az Infinitiére hasonlító emblémában, a megoldás a lényegretörő Automobile szóban rejlik.

Chevrolet

Meglepő, de ezt az amerikai márkát egy svájcban született francia, Louis Chevrolet alapította 1911-ben, ezért kell franciásan ejteni a nevét... Társai, Arthur Chevrolet és William C. Durant is fontos szereplők voltak, utóbbi álmodta meg a csokornyakkendő formájú logót, de megoszlanak a vélemények, hogy svájc zászlaja vagy éppen egy tapéta mintája adta az ötletet.

Chrysler

A három nagy detroiti autógyártó egyikét a Maxwell Motor Company átszervezésével hozta létre Walter Chrysler 1925-ben. A korai modelleken használt, pecsétet imitáló emblémát az évtizedek alatt a szárny motívum egészítette ki, majd 1962-ben az elnök, Lynn Townsend új logót terveztetett. A Pentastar a cégcsoport mind az öt márkáját reprezentálta.

Citroën (Automobiles Citroën)

A Jules Verne regényeiből inspirálódó André Citroën akkor határozta el, hogy mérnök lesz, amikor gyerekkorában látta az Eiffel-torony építését. A kettős fogazású fogaskereket egyik lengyelországi tanulmányútján ismerte meg, majd Franciaországban is bevezette, később ezt az előremutató találmányt választotta innovatív autómárkája emblémájának is.

Cupra (Seat Cupra S.A.U.)

A Seat sportmodelljeit jelölő, 1985 óta létező Cupra név a versenysportból származik és a Cup Racer kifejezés tömörítéséből született. A 2018-tól önálló almárkaként kezelt Cupra új logót is kapott. Bár leginkább egy nonfiguratív tetoválásra hasonlít, valójában két C betűből áll, és az eredmények alapján hatékonyan erősíti az üzletág imidzsét.

Cikkünk természetesen folytatódott D-től F-igG-től L-igM-től P-ig és R-től V-ig.

Az oldalról ajánljuk

Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
  • Hírek

Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja

A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.

március 20., 11:49
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?
  • Belsőség

Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!

Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.

tegnap, 17:01
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
  • Hírek

Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle

Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.

március 20., 12:54
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
  • Hírek

Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást

Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.

március 20., 10:27
Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött
  • Hírek

Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött

A vonat kisiklott.

március 20., 10:52
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
  • Hírek

Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt

Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.

március 20., 09:25
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand

A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.

március 20., 14:25
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
  • Hírek

Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem

A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.

március 19., 07:55
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
  • Hírek

Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek

Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak

március 20., 13:53
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
  • Közélet

A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz

A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.

március 20., 05:59
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

március 19., 06:08
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Sport

Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései

Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?

március 20., 15:28
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
  • Közélet

Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki

Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak

március 20., 16:36
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
  • Hírek

Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger

Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.

március 19., 06:08
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
  • Hírek

Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója

A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.

március 19., 11:43
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogod
  • Tesztek

Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.

Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.

március 19., 17:44
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
  • Hírek

Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal

Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.

március 19., 14:31
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
  • Hírek

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona

Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

március 19., 18:18
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
  • Hírek

Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet

Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.

március 19., 16:22
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
  • Hírek

A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal

Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.

március 19., 17:09
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
  • Hírek

Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában

Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.

március 19., 09:48
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
  • Hírek

Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal

Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.

március 19., 12:32
új MG4
  • Hírek

új MG4

március 20., 10:05
Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

Kenshiki Fórum GR stand

március 20., 11:45
Mercedes 500 SEL AMG Blueberry
  • Hírek

Mercedes 500 SEL AMG Blueberry

március 19., 10:15
Reboot Buggy
  • Hírek

Reboot Buggy

március 19., 14:15