- Magazin
- Technika
- kormánykerék
- aston martin
- bmw
- citroen
- austin
- plymouth
- pagani
- renault
- wartburg
- mercury
- mercedes-benz
- tesla
- messerschmitt
- iso
- chevrolet
- subaru
- lexus
10 formabontó kormánykerék szériaautókban
Az autózás romantikájának fontos része a márkák lelkes kísérletezése, ennek köszönhetően számtalan izgalmas megoldás született az elmúlt évtizedekben. A teljesség igénye nélkül, az újítás szándéka szerint csoportosítottuk a rendkívüli megoldásokat.
1. Könnyebb manőverezés - Chevrolet (1940)

Mielőtt az ötvenes években opcióként megjelent a szervókormány, a parkoláshoz térlátás mellett izmokra is szükség volt. A Chevrolet 1940-ben egy 12,50 dolláros extrával próbálta könnyebbé tenni a sofőrök dolgát, a kormánykerékbe épített, kissé ortopéd hatású, forgó fogantyúért azonban nem lelkesedtek a vevők. Két év után le is került az árlistáról, emiatt kifejezetten ritkaságnak számít a megőrzött vagy restaurált példányokban. Később bezzeg mekkora divat lett az utólagos tekerőgomb!
2. Kényelmesebb beszállás - Iso Isetta (1953)
A hűtőgépeket és robogókat is gyártó Iso háromkerekű buborékautójának speciális ajtaja miatt egy beszálláskor előrebillenő kormányoszlopra volt szükség, amit egyedülálló konstrukció létére egyszerűen és olcsón oldottak meg. 1954-ben, a Mercedes-Benz 300 SL a magas küszöb ellensúlyozására kapott 90 fokban lebillenthető kormánykereket. Mellettük az 1961-es Ford Thunderbird P állásban 46 centivel jobbra tolható, Swing Away kormánya csak azt üzente, Amerikában minden lehetséges.
Ez az a Mercedes, ami legyűrte a világot
Az ötvenes években nem jött ennél súlyosabb gép Stuttgartból. A 300 SL annyira drága és különleges volt, hogy gyártani sem akarták.
3. Kis elfordulási szög - Messerschmitt KR200 (1955)
A háború után a repülőgépgyártástól eltiltott Messerschmitt elérhető árú buborékautója közel állt egy becsomagolt, háromkerekű motorkerékpárhoz. Kis kormányszöge miatt elég volt egy fordított szarvkormányt beépíteni, ez a fentről bemászást is könnyebbé tette. A Knight Riderben később halhatatlanná vált alkatrész újabban a Tesla Plaid modelljeiben jelent meg. A Lexus annyival jár előrébb, hogy az RZ kísérleti fázisú, fizikai kapcsolat nélküli kormánya a KR200-éhoz hasonlóan csak kis szögben fordul el.
4. Jobban látható műszerek - Citroën DS (1955)
Egy avantgárd luxusautónak miért pont a kormánya lett volna hagyományos? A Citroën nem a karima alakjával játszott, a franciák egyküllős kialakítással érték el, hogy a műszerek a lehető legjobban láthatók legyenek. A futurisztikus megoldás a márka védjegyévé vált, és évtizedeken át kitartottak mellette. A hasznos trükköt az 1976-ban leleplezett, szintén extravagáns Aston Martin Lagondában is elsütötték, ott egy hatalmas, folyadékkristályos kijelzőkből álló műszer olvashatóságát segítette, már amikor működött...
5. Jobb helykihasználás - Mercury Turnpike Cruiser (1957)
Az ötvenes években egymásra licitált a három detroiti óriás, minden új modellnek szüksége volt különös ismertetőjelre. A Fordhoz tartozó Mercury 1957-es modellévre szánt újítása volt a kilátást javító, lecsapott tetejű kormány, a Wartburg viszont inkább az alsó félkör átmérőjét csökkentette a térdek javára, először 1962-ben. Pont 50 év múlva a Peugeot az első 208-as bemutatásakor lépett piacra a megosztó i-Cockpit műszeregységgel, amihez szükség volt egy alul-felül lapított formájú kormányra is.
6. Kézreálló váltógombok - Edsel (1958)
Szintén a Fordnál volt bevett szokás, hogy gombokkal lehetett az automata váltó fokozatait kiválasztani. Ezen is csavartak egyet az Edsel bevezetésekor, többnyire feláras extraként a kormány közepén szórták el a gombokat. Ahogy a komplett almárka, az ötlet sem vált be, sokan a kürt helyett a váltót találták el, ráadásul az elektronikája is megbízhatatlan volt. Működött, mégsem futott be karriert a Chris Bangle-féle, 2001-es BMW 7-es kormányának karimáján elhelyezett váltókapcsoló sem.
7. A kör négyszögesítése - Plymouth Fury (1960)
Fontos volt az 1960-as modellév a Fury számára, az első önhordó karosszéria mellett az új Ram szívórendszer és a Slant-Six sorhatosok is akkor debütáltak, ezt szögletes kormánnyal ünnepelte a Chrysler. A látványos, bár ergonómiailag nem különösebben kényelmes újítást az autóhoz passzoló kéttónusú fényezéssel vagy a korábban is elérhető, átlátszó műanyag burkolattal lehetett fokozni. A Quartic kormányról hírhedtté vált az 1973-as Austin Allegro is, ma viszont kezd divatba jönni ez a bizarr ötlet.
8. A szimmetria vajon mi? - Renault 5 Turbo (1980)
Amikor Jean Terramorsi 1976-ban ütőképes raliautót akart faragni a Renault 5-ösből, a középmotoros, turbófeltöltős, kiszélesített apróság átrajzolását a Bertone stúdióra bízta, ahol Marcello Gandini és Marc Deschamps álmodott merészet. Élénk színekbe burkolt utastere, űrkorszaki műszerei és aszimmetrikus kormánya is az olaszoknak köszönhető. Hasonlóan extravagáns volt 1985-ben a repülőgépekre utaló műszerek mellett adaptív, elektrohidraulikus szervórásegítéssel felszerelt Subaru XT korabeli japán szokás szerint gombokkal megszórt kormánya is.
És ezt komolyan gondolták
Ami a parasztembernek a zsiráf, az nekem a Subaru XT. Ilyen autó nincs is. Csak volt.
9. Fix gombok, formázott légzsák - Citroën C4 (2004)
A kétezres években mindent megtettek saját identitásukért a franciák. A C4-et például klasszikus sziluettel, középre helyezett műszerekkel, természetes fénnyel megvilágított LED kijelzővel, beépített illatosítóval és fix középrészű kormánykerékkel emelték ki az átlagból. A számos kormányon elhelyezett gombot minden esetben ugyanott találta a vezető, akit ennek a megoldásnak hála formázott és nagyobb méretű légzsák védett. Akkoriban minden Citroën ilyet kapott, később mégis felhagytak vele.
10. Pályára optimalizálva - Pagani Zonda R (2009)
Kizárólag versenypályás használatra tervezték a Huayra technikájának tesztelésére szolgáló Zonda R-t, így lehet, hogy a Zonda F-ből csak az alkatrészeinek 10%-át vették át. 6,0 literes, V12-es Mercedes motorjához hatfokozatú szekvenciális váltót kapcsoltak, és ha már a pályán harcol a legjobb köridőért a pilóta, egyik műszer sem olyan fontos, mint a fordulatszámmérő, be is építették a kormány közepére! Ha nem is ott van a legjobb helyen, egy ilyen szellemes ötlet mindig igazi csemege a rajongóknak.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
