Svéd gyerekülés-teszt: ütköznél 25 kilós fejjel?

2023.05.30. 16:43

Gyönyörű napsütés, szélcsend, 22 fok – meglepő, de mindez Svédországban volt, miközben itthon épp második körét futotta a legundorítóbb májusi ősz. Egy törésteszt megtekintéséért mentem ki a BeSafe gyerekülésgyártó és a VTI tesztközpont közös eseményére, és közben megpróbáltam megérezni azt az északi mentalitást, ami a biztonságra való ambícióikat indukálja.

Linköping városa svéd szinten már-már mediterránnak számít, egész délen, Stockholm és Göteborg között félúton van. Modern ipara és a 13. századra visszanyúló székesegyháza mellett egyeteméről híres, így aztán azt vártuk, hogy a naplemente után majd beindul az éjszakai élet is. Javarészt mindkettőt hiába. Egészen döbbenetes élmény, amikor este 8-tól a horizont környékén látod a napot, ami már majdnem lement, majd mintha soha nem akarna lebukni, még 10 órakor sincs teljesen sötét.

Az éttermek teraszai nyitva, de üresen, minden elvágólagos rendben, minden tiszta, ember viszont nincs az utcán – mintha a következő Silent Hill filmet készülnének forgatni, csak még várják a ködöt. Volt ennek egyfajta hangulata, és ami igazán meglepett, hogy már az általános árhelyzet sem olyan, mint amit a hírhedt Svédország alapján elképzelnél: egy sajtburger 600 forint, egy nagy menü 2500-3000, Magyarországon szinte több. 700 forint egy óra parkolás Stockholmban, nálunk az utcában is 600 forintnál jár, és a 350 forintos csokin sem akadsz ki a linköpingi éjjelnappaliban, ha jártál mostanában egy budapesti kisboltban.

Maga a rendezvény a VTI-nél volt, ami nem egy végtelenségig forgó Honda-motor, hanem egy nagyon magas szintű törésteszt-központ, és konkrétan a svéd nemzeti közlekedési kutatóintézet sajátja: Svédországban állami szinten rengeteg pénzt elköltenek arra, hogy a közlekedés biztonságos legyen, akár forgalomszervezésről, akár a forgalomban résztvevő járművek és tartozékaik biztonságáról van szó.

Gondoljunk csak bele: Magyarországon 2000 előtt nem volt kötelező a gyerekülés, és sokan a mai napig abban a tévhitben élnek, hogy lakott területen belül nem kötelező becsatolni a hátsó biztonsági övet. Ehhez képest Svédországban láttunk 1965-ből származó gyereküléseket, és a helyiek számára annyira alapvetők a menetiránynak háttal beépített ülések is, hogy már bőven szülői korban van az a generáció, aki menetiránynak háttal utazott az autók gyerekülésében – Magyarországon ez az irány is jóval lassabban terjed, bár most már a magyar kereskedők is azt állítják, hogy a szülők egyértelműen keresik a háttal bekötött alternatívákat, csak később, 4 éves kor körül jön az az igény, hogy a forgatható gyerekülésben, menetiránnyal szemben legyen a gyermek.

Pedig a legnagyobb probléma – miszerint egy gyermek feje arányaiban nagyon nehéz, és egy frontális balesetnél az erőhatások nagyon súlyos gerincsérüléseket okozhatnak a fej ostorcsapásos kilengéséből – ugyanúgy probléma egy 5-6-7 éves gyermeknél is, mint egy kisgyereknél, és éppen emiatt az igazán biztonságos gyerekülés teljes élettartama alatt menetiránynak háttal van az autóban. Ezt a vonalat képviseli az a BeSafe Stretch is, aminek a töréstesztjét élőben is megnéztük.

Hány kiló egy emberi fej?

Az emberek feje viszonylag keveset növekszik: egy 1 éves, körülbelül 10 kilós gyermek feje átlagosan 2,5 kiló, tehát a teljes testsúly 25 százalékát kell viselnie a nyakán. Ha ez a növekedés arányosan folytatódna, egy 100 kilós felnőtt feje 25 kilós lenne, de a valóságban ennél jóval kevesebb, 6-7 kiló körül van. Elképesztő terhelés van tehát a gyerekek nyakán.

Ez az ülés egy prémium kategóriás cucc, itthon körülbelül 200 ezer forintba kerül, cserébe viszont a gyermeket 6 hónapos korától körülbelül 7 éves koráig (maximum 125 centiig és 36 kilóig) elkíséri, és mivel egy strapabíró alumínium váz köré épül, és a belső felépítése is elég tartós, így 15 éves ciklusra tervezve akár két gyermeket is ki tud szolgálni egymás után.

Jó ülést kell venni, de a bekötésnél se hibázz!

Nekem elsőre furcsa volt, de ez a gyerekülés nem ISOFIX-es. A gyáriak állítása szerint az ISOFIX ugyan egy nagyon egyszerű, és gyakorlatilag elronthatatlan sztenderd, ami nagyon praktikus a gyakran ki- és beszerelt üléseknél, a hagyományos, biztonsági öves beépítés is tud legalább annyira biztonságos lenni, ha a felhasználó jól építi be, és persze az sem árt, ha egy ilyen ülés nincs túl sokszor ki- és beszerelve, mert nyilván macerásabb, mint egy ISOFIX-et kattintani és utána bekötni az övet.

Ez az ülés alul az autó padlólemezére támaszkodik fel egy lábbal, maga az üléshéj pedig elképesztően merev, így egy esetleges ütközéskor a gyerek stabil üléspozícióban marad, illetve ezzel a megoldással jobban variálható is az ülés, mivel a gyerek magasságához lehet állítani az üléstámla és a láb közötti távolságot. Emellett dupla üléshéj is van, amiből a külsőt ki lehet szedni, ha a gyerek kinőtte. A bekötéssel kapcsolatban volt egy nagyon aranyos mondat a bemutatón: az ISOFIX nélküli kategórián belül nem az easiest, tehát legegyszerűbb, hanem most uncomplicated, tehát legkevésbé bonyolult kifejezés kissé nyakatekert, pozitív előjelű változatát használták, ebből azért érezhető, hogy nem sokszor akarod te majd kivenni ezt az ülést, ha egyszer normálisan benn van.

A BeSafe forgalmazói szerint a magyar vásárlók is elég tudatosak: mire eljutnak addig, hogy elmennek egy boltba, hogy megnézzék a gyereküléseket, addigra jellemzően van egy képük arról, hogy mit szeretnének venni, nagyjából ismerik az ADAC-tesztek győzteseit, és nagyjából a márkákkal is képbe helyezik magukat – nem volt még gyerekem, de elsőre azt gondoltam volna, hogy ezekbe a tesztekbe csak egy nagyon szűk réteg mászik bele, és a legtöbben azt veszik, amit a boltban ajánlanak nekik. Soha rosszabb tévedést.

Az ADAC-teszt egy jó kiindulópont, és viszonylag komplex képet ad a gyerekülésekről, ha figyelembe vesszük az ár/érték arányt, a kényelmet, a tisztíthatóságot és csomó egyéb szempontot is, biztonsági téren azonban sokkal pontosabb és alaposabb a svéd Plus teszt, ami kizárólag törés-szempontból közelíti meg az üléseket, és a tesztbabákban elhelyezett szenzorok adatait elemzi sokszorosan. Nem pontrendszerrel értékel, hanem annyit mond, hogy egy ülés átment-e: ezt is érdemes megnézni, ha fontos a jó gyerekülés, márpedig mire költsön az ember, ha nem az utódai biztonságára.

A törésteszt előtt megnéztünk pár elrettentő videót a menetirány szerint beépített gyerekülésekkel csinált töréstesztekről, csak hogy érezzük: van az a pillanat, amikor egy 50 km/h-s tempóval bekövetkezett baleset sem történik meg maradandó egészségkárosodás, vagy rosszabb esetben akár halálos kimenetel nélkül, és mikor már mindenki kellően hangulatban volt, akkor jött a törésteszt.

A BeSafe Stretch menetiránynak háttal, sztenderd próbababával bekötve, a sebesség körülbelül 55 km/h, a megállás pedig szinte azonnali, tehát egy falnak csapódást szimuláltunk. Az iPhone-os rövid videó mellé hamarosan érkezünk egy hosszabb, elemzős felvétellel is, de addig is: a lábak ugyan fejmagasságig felcsapódtak az ülésben, de a fej és a gerinc semmilyen károsodást nem szenvedett, az ülésben pont annyit mozdult a gyermek, amennyi a szervezetnek az egészséges reagáláshoz kell. Az ülés váza és a lába egyben maradt, és maradandó sérülés a szenzorok által számított adatok szerint nem történt.

Tanulság: 4 éves kor után sem hülyeség a menetiránynak háttal beépített gyerekülés, az ISOFIX csak egyszerűsít, de nem záloga a biztonságnak, a jó bekötés nagyon fontos, és ha egyszer veszel egy drága és jó gyerekülést, az még a második gyermeked is kiszolgálhatja. 

Az oldalról ajánljuk

Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
  • Hírek

Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle

Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.

41 perce
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58
Neked ajánlott