Amikor egy Kangoo gyorsabb a 476 lóerős sportautónál
Technika: a jávorszarvasteszt királyai
Minden évben a Tannistest egyik fénypontja a jávorszarvasteszt, amelynek minden megjelent típusból legalább egyet alávetnek. A résztvevő járműveket rendkívüli módon igénybe vevő kikerülési manővert nem biztos, hogy az az autó képes a leggyorsabban végrehajtani, amelyikről elsőre gondolnánk. Ahogy az idén is történt.
Egyszerre szeretik és félik a jávorszarvast Skandináviában. Szeretik, mert remek steak süthető belőle, ami igazi ínyenc csemegének számít. Ugyanakkor azonban rettegnek az élő állattól való találkozástól, főként éjszaka, országúton autózva. Hozzá kell tenni, semmilyen állatot nem nagy élmény autóval elütni. Ha egy nyúl is áldozat, már az autó is megsínyli. A jávorszarvas azonban nem nyúl, hanem jóval termetesebb állat, egy bika, azaz hím tömege a 700 kilót is elérheti, vagyis majdnem annyit nyom, mint egy kisautó - például egy Suzuki Alto (732 kg).
Nem egyedül a masszív tömeg a probléma, hanem az is, ahogy elhelyezkedik. Jobb egy másik autóval, mint egy jávorszarvassal közeli ismeretséget kötni. A gond az, hogy tömegének túlnyomó részét a testében hordja, amit hosszú lábak tartanak viszonylag magas szinten. Olyan magasan, hogy ha egy személyautóval, vagy szabadidő-autóval ütközik, akkor a vaskos test egyenesen a szélvédőbe csapódik, és egyszerűen letarolja a bennülőket. Röviden: már a közepes sebességű ütközés egyenlő egy halálos ítélettel.
Ezek után talán nem meglepő, hogy a veszélyeztetett országokban különféle módszereket eszeltek ki a jávorszarvasok távol tartására, és persze az ütközések megelőzésére. Ennek részeként az autókkal szemben is megfogalmaztak elvárásokat, amelyek végül a jávorszarvasteszt formájában öltöttek testet. A teszt követelményeit az alapján határozták meg, hogy elképzeltek egy a valóságban lejátszódó, sikeres kikerüléssel záródó helyzetet.

Körülbelül azt utánozza le a teszt, hogy az országúti sebességgel haladó autó elé kilép egy jávorszarvas, amire a vezető először fékez, majd az összes pedált elengedi, és csak a kormány forgatásával kikerüli a jávorszarvast, majd az esetleg szembejövő autó elől kitérve visszatér a saját sávjába. Az egész manőverre összesen ötven méteres úthosszat határoztak meg, ami lehet, hogy elsőre soknak tűnik, de országúti tempónál nagyon nem az.
Tulajdonképpen érdemes lenne mindenkinek kipróbálnia, de ennek híján csak képzeljük el, hogy a kormány hirtelen balra rántásától először jobbra lendül az autó tömege, majd egy hirtelen jobbra rántás következik, balra átcsapó tömeggel, majd kisvártatva ismét balra rántás jobbra lendülés, és utána még egyszer az ellenkező irányba. Igazából a Teknikens Värld svéd szaklap eddigi közel öt évtizedes tesztelése alatt egyetlen autó volt, amelyik mindezt 85 km/órával képes volt bójadöntés nélkül végrehajtani. Ugyanis valójában már az jónak számít, aki 70 km/órával hibamentesen végig flikk-flakkozik a bójafolyosón - rájuk mondják, hogy teljesítették a próbát.

A bajnok a Citroën Xantia Activa V6-os volt, 1999-ben sikerrel vette az akadályt 85 km/órás bemeneti sebesség mellett. Erre kevesen emlékeznek, sokkal inkább bennmaradt a köztudatban egy fiaskó. A Mercedes 1997-ben épp vadonatúj A-osztályának esete, amikor az egyébként sok szempontból zseniálisan kitalált kisautó nemes egyszerűséggel dobott egy hátast a teszten. A sofőrt kórházba kellett szállítani, a Mercedes pedig, hogy elkerülje a még nagyobb botrányt, átdolgozta a típus futóművét, és ennek során a világon elsőként az A-osztály alapból menetstabilizáló rendszert (ESP) kapott.
Az eset sokak fantáziáját megmozgatta, és a legkülönbözőbb autókat vetették alá a jávorszarvastesztnek. Ezek során derült ki, hogy a leginstabilabb autó a Reliant Rialto, amely a három kerekével alig 42,2 km/órás sebességgel volt képes teljesíteni. A mi régiónk nagy öregje, az amúgy a szlalomversenyeken kiválóan szerepelt Trabant 601-es azonban a jávorszarvasteszten is bizonyította rátermettségét. Még 75 km/órás tempónál sem tört ki a pályáról, és nem döntött bóját sem, vagyis ekkora tempóval vette sikeresen az akadályt.
Ez persze csak kuriózum, a lényeg, hogy északon ma is minden autót, amit csak érnek, alávetnek a jávorszarvastesztnek. És mi más lenne erre jobb alkalom, mint az Év Autója skandináv zsűritagjai által szervezett Tannistest, amikor úgyis összegyűlik az adott évi termés színe-java. A tesztelés forgalomtól elzárt területen, a Sindal nevű repülőtéren zajlik, ahová többnyire a zsűritagok segítségével jutnak el az autók. Akik persze végig is nézhetik a tesztet, de részt nem vehetnek benne, mert az – mint szervezőké - a skandináv tagság előjoga. A kapott eredményeket azonban mindenkivel megosztják.

Idén, Tannistesthez kapcsolódóan kereken harminc autó jávorszarvas kikerülési képességeit tesztelték. Mivel csak 27 típus volt jelen, ez úgy jött ki, hogy némely típusból többet is végigküldtek a pályán. Opel Mokkából például egy benzinest és az elektromosat is, míg Ford Mustang Mach-E-ből egy összkerékhajtásos és egy GT is bizonyíthatta az állóképességét. Az összehasonlítást fűszerezte, hogy míg a két Mokka azonos méretű és gyártmányú gumiabronccsal indult, a két Ford méretében és fajtájában is eltérő gumizással vágott neki. Amúgy ahogy az egyébként sejthető, a gumiabroncs kulcsfontosságú a teszt szempontjából, ezért nem meglepő, hogy a legtöbb autóra prémium márkájú, széles és alacsony profilú gumikat szereltek. Az utóbbi tulajdonságot azért is megengedhették maguknak, mert a tükörsima dán utakon esély sem volt arra, hogy károsan befolyásolják a rugózási kényelmet.
A jávorszarvasteszteken gyakran születnek meglepő eredmények. Ezt már az is jelzi, hogy a rekordtartó nem egy spéci sport-, hanem egy - majdnem - közönséges személyautó. A Citroën Xantia V6 bemeneti sebessége, mint már volt róla szó, 85 km/h volt, miközben a McLaren 675 LT 83 km/h, a Porsche 997-es sorozatú 911 GT3 RS 82 km/h, a Ferrari Testarossa pedig legfeljebb 80 km/órás sebességgel teljesítette a feladatot.
Ha már a meglepetéseknél tartunk, az senkit nem vág mellbe, hogy az indiai eredetű, kínai gyártású, környezetbarát kínai gumikkal felszerelt Dacia Spring legfeljebb 66 km/órával tudott úgy behajtani a pályára, hogy utána bójadöntés és kisodródás nélkül teljesítse. Valójában azon sincs sok csodálkozni való, hogy a nagydarab VW Multivan ugyanerre legfeljebb 61 km/órával volt képes. És az sem nevezhető kirívónak, hogy az azonos technikájú Škoda Enyaq és VW ID.4 GTX lényegében azonos eredményt ért el.

Azt ellenben nehezebb megemészteni, hogy a teszt második legjobb eredményével, 75 km/órával épp a Renault Kangoo dicsekedhet, ráadásul úgy, hogy a kerekein energiatakarékos abroncsokat, Continental Eco Contact gumikat hordott. Sőt, 1, azaz egy km/óra híján akár a dobogó legfelső fokára is felállhatott volna, de ezt a lehetőséget a nagyon előkelő sportgumikat, Hankook Ventus S1 evo3-asokat hordó Tesla Model Y 76 km/órás bemeneti sebességgel elorozta tőle. Talán tovább fokozhatjuk az izgalmakat azzal, hogy a harmadik hely sem egy sportautóé. A dobogó harmadik fokára a Škoda Fabia állhatott fel újabb 1 km/órával alacsonyabb, 74 km/órás tempóval.

És akkor hol voltak a laposabb, sportos autók? Ezután következtek. A 467 lóerős Audi E-tron GT Quattro 72 km/órás legnagyobb sebességgel tudta végrehajtani a pályát, igaz, akkor jól uralható és tökéletesen stabil volt. Amikor azonban 76 km/órával futottak neki a manővernek, a harmadik kormányelfordítás után fellépő fokozott alulkormányozottság miatt a vezetőnek nem maradt ideje újra megfelelő irányba fordítani az autót, és így lesodródott a pályáról. Ugyanez a jelenség több más típusnál is előfordult. Hasonló okból nem ért el jobb eredményt például az 1.2-es Opel Mokka, amely 66 km/órás, a Toyota Yaris Cross, amely 75 km/órás, a Nissan Qashqai, amely 76 km/órás, a Renault Mégane E-Tech Electric, amely 80 km/órás, vagy azAudi Q4 E-tron Quattro, amely 75 km/órás sebességgel végzett kísérletnél járt ugyanígy. Talán érdemes megemlíteni, hogy a tesztelők feljegyzése szerint a Renault Kangoo-nak ugyanezen okból nem sikerült sem 83, sem 80 km/órára javítani az eredményét.

Az eredmények értékelésénél érdemes talán figyelembe venni, hogy egy eléggé speciális, szűk pályáról van szó, a sportautók többségét pedig nem erre fejlesztik. A Nürburgringen nyilván esélye sem lenne ellenük sem a Renault Kangoonak, sem a Škoda Fabiának. Ha nagyon pályahasonlatot keresünk, akkor a jávorszarvasteszt kicsit olyan, mintha egy gokartpálya egy szakasza volna, ami szintén speciális versenyautók számára kifejlesztett speciális pálya, amin egy sportautó biztosan jól végigmegy, de lehet, hogy egy kis hot hatch simán elverné őket.

És, ami a legfontosabb talán, hogy a jávorszarvasteszt igazából nem verseny. Lehet persze sorrendiséget meghatározni, de a lényeg az, melyik autó tudja legalább a meghatározott 70 km/órás sebességgel teljesíteni a feladatot. Amelyik tudja, vagy legalább megközelíti ezt az értéket, az nagy bizonyossággal valódi helyzetben sem sodródik le az útról, ha ekkora sebességnél hirtelen, és ellentétes kormánymozdulatok követik egymást. Hiszen aki betartja az országútra ott engedélyezett 80, illetve nálunk 90 km/órás sebességet, annak a kormányzás megkezdése előtt van esélye, hogy egy gyors fékezéssel ekkorára (vagy szerencsés esetben még kisebbre) csökkentse a tempót.

Eredmények: | ||
Típus | Gumiabroncs | Sebesség |
Audi E-Tron GT Quattro | Pirelli Cinturato P7 elöl: 265/35 R20, hátul 305/30 R20 | 72 km/h |
Audi Q4 E-tron Quattro | Hankook Ventus S1 evo3 elöl 235/45 R21, hátul: 255/40 R21 | 66 km/h |
Cupra Born | Bridgestone Turanza Eco 215/45 R20 | 66 km/h |
Dacia Spring | Green Max HP 165/70 R14 | 66 km/h |
DS4 Cross | Goodyear Eagle F1 245/40 R20 | 70 km/h |
DS9 E-Tense 4x4 360 | Michelin Pilot Sport 235/40 ZR20 | 71 km/h |
Ford Mach-E AWD | Continental Premium Contact 6 225/55 R19 | 70 km/h |
Ford Mach-E GT | Pirelli P-Zero 245/45 R20 | 66 km/h |
Hyundai Bayon | Continental EcoContact 6 205/55 R17 | 67 km/h |
Hyundai Ioniq 5 | Michelin Pilot Sport 4 255/45 R20 | 70 km/h |
Kia EV6 | Continental Premium Contact 6 255/45 R20 | 72 km/h |
Lexus NX | Bridgestone Alenza 235/50 R20 | 70 km/h |
Lynk & Co 01 | Continental EcoContact 6 235/45 R20 | 67 km/h |
MG EHS | Michelin Primacy 3 235/50 R18 | 62 km/h |
MG Marvel R Electric | Michelin Primacy 4 235/45 R19 | 70 km/h |
Nissan Qashqai | Goodyear Eagle F1 235/55 R18 | 67 km/h |
Opel Mokka E | Michelin Primacy 215/55 R18 | 70 km/h |
Opel Mokka 1.2 | Michelin Primacy 215/55 R18 | 66 km/h |
Peugeot 308 SW GT Hybrid | Michelin Primacy 4 225/40 R17 | 71 km/h |
Renault Arkana E-Tech | Kumho Ecsta 215/55 R18 | 67 km/h |
Renault Mégane E-Tech Electric | Goodyear Efficient Grip 215/45 R20 | 70 km/h |
Renault Kangoo | Continental EcoContact 6 205/55 R17 | 75 km/h |
Škoda Enyaq iV | Bridgestone Turanza elöl: 235/45 R21, hátul: 255/40 R21 | 67 km/h |
Škoda Fabia | Michelin Primacy 3 215/45 R17 | 74 km/h |
Subaru Outback | Bridgestone Alenza 225/60 R18 | 69 km/h |
Tesla Model Y | Hankook Ventus S1 evo3 255/45 R19 | 76 km/h |
Toyota Yaris Cross E-Hybrid AWD | Goodyear Efficient Grip 215/50 R18 | 70 km/h |
VW Caddy | Continental EcoContact 6 215/55 R17 | 66 km/h |
VW ID.4 GTX | Hankook Ventus S1 evo3 elöl: 235/45 R21, hátul: 255/40 R21 | 68 km/h |
VW Multivan | Bridgestone Turanza 235/50 R18 | 61 km/h |

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
