Végre rendes első futómű egy Porsche 911-esben

Porsche 911 GT3 futómű

2021.04.27. 06:04 Módosítva: 2021.04.27. 15:35

Sportautóinál eddig görcsösen ragaszkodott a MacPherson típusú első futóműhöz a Porsche. Most végre megtört a jég.

Bizonyos szinten megfoghatatlan, amit a Porsche futómű ügyben művel. Épp a legsportosabbnak tekintett modelljeinél, a 911-eseknél és 718-asoknál görcsösen ragaszkodik elöl a MacPherson felfüggesztéshez. Ahhoz, amelynek alkalmazása leghétköznapibb autókban megszokott inkább, így például a Suzuki Swiftben, az Opel Corsában, vagy a Renault Twingóban. Eközben már a közepesen komoly sportkocsikban, sőt, még limuzinokban is dupla kereszt-lengőkaros felfüggesztést találunk elöl.

A Ferrarik, Lamborghinik első kerekeit magától értetődően ilyen szögezi az úthoz, de ilyet alkalmaznak elöl például a Mazda MX-5-ben, a Nissan 370Z-ben és GT-R-ben, az Alfa Giuliában, a Kia Stingerben és a Mercedes C-osztályában is. Az egészben az talán a legfurcsább, hogy a Porsche maga is széles körben használ dupla keresztlengőkaros rendszert elöl, hiszen ilyen van a Macanban, a Panamerában és a Cayenne-ben is. Akkor a 911-esben és a 718-asban miért nincs?

Talán már most érdemes tisztázni, hogy az elméleti felépítés persze nem minden. A megvalósításon nagyon-nagyon sok múlik, így éppúgy nyújthat egy komplikáltabb kialakítású futómű gyengébb teljesítményt, mint jobbat egy egyszerű felépítésű, de alaposabban átgondolt. Példa lehet erre az első generációs Suzuki Swift ferde lengőkaros hátsó futóműve, ami elvében azonos volt az akkori BMW 3-asokéval. Mégsem lehetett a Swifttel olyan bátran fordulni, mint egy csatolt lengőkaros hátsó futóműves Opel Corsával.

A Porsche mellett szól, hogy olyan kiváló MacPhersont dolgoztak ki, amire egyszerű elve ellenére sem panaszkodott senki. Igaz, egyvalami mindenképpen segítette a fejlesztők munkáját. Az, hogy a 911-esek főként hátsókerék-hajtásosak, ezért csupán az összkerekes modelleknél kellett elgondolkozniuk a hajtási befolyás problémakörén, és azoknál is csak olyan mértékben, amennyi nyomaték az első kerekekre juthatott (legfeljebb 40 százalék).

A MacPherson egyébként zseniális szerkezet, nem véletlen, hogy gyakorlatilag minden hétköznapi használatra szánt átlagautó első tengelyénél ilyet találunk. Kicsi a rugózatlan tömege és a helyigénye, a futószalagon könnyen beépíthető, és olcsó. Ugyanakkor tulajdonságaival tökéletesen kielégíti az átlagos igényeket. Hátrányaként hozható fel viszont, hogy berugózáskor, így akkor is, amikor kanyarban megdőlve ránehezedik az autó, a kerékdőlés csökken, ami miatt kisebb oldalerőt képes felvenni a gumi. Ez lényegében kisebb kanyarsebességet, nagyobb sodródási hajlamot jelent.

További gond, hogy a rugóstag egyben terhelést felvevő elem is, és ebben a szerepében elég nagy hajlító erőknek van kitéve. Azért, hogy ezeknek ellenálljon, megfelelően erősre kell kialakítani, mind a házát, mind a lengéscsillapító rúdját és annak megvezetését. Ám még így is felléphet olyan deformáció, ami miatt megnő a súrlódás a lengéscsillapító dugattyúrúdja és a megvezetés között, ami miatt a gumi nem biztos, hogy képes folyamatosan ugyanazt a tapadási értéket hozni. És ne feledkezzünk meg a toronycsapágyról, ami felül támasztja a rugóstagot, mégpedig úgy, hogy az foroghasson kormányzáskor. A hazai utak állapota miatt sajnos gyakrabban szorulhat cserére az elvártnál.

Nagyobb teljesítményű, sportosabb használatú autóknál gondot okozhat még az is, hogy a felni szélességét nem lehet egy bizonyos méret fölé növelni. Ennek oka, hogy útban van a viszonylag hosszú és viszonylag meredeken álló rugóstag. A rugóstagot pedig nem lehet hasra ütésre beépíteni, hossz- és keresztirányú dőlése egyaránt befolyásolja a futómű-geometriát. A MacPherson a gyorsításkor a kormányon ébredő hajtási befolyás szempontjából sem kedvező. Ezért találták fel azokat a különleges rugóstagokat, amelyeknél kormányzáskor a csonkállvány nem a rugóstaggal együtt forog, hanem egy külön kiképzett valós, vagy virtuális tengely körül. Ilyen például a Ford RevoKnuckle, Az Opel OPC-k HiPerStrut-ja, vagy legújabban a Honda Civic Type-R első futóműve.

Ha megnézzük a 2013-as 911 GT3-as első futóművének képét, látható, miként ellensúlyozták a MacPherson hátrányait a Porsche mérnökei. Egészen rövidre vették a rugóstagot, amelynek így kisebb a kihajlási hajlama. A hétköznapi autók rugóstagjainál megfigyelhető szárrész elmarad, a rugó szinte a csonkállványon támaszkodik. Ez utóbbi viszont olyan vaskos, hogy elegendő helyet biztosít a szélesebb felnik számára is. A rugózatlan tömegek megnövekedését könnyűfémek széles körű alkalmazásával kerülték el, ami tömegautóknál azonban meg nem engedhető plusz költséget okozna.

Úgy látszik, mégis elérkezett az az idő, hogy Zuffenhausenben is elégedetlenek legyenek a MacPherson nyújtotta lehetőségekkel. A vadonatúj 911 GT3-as első felfüggesztése ugyanis már nem MacPherson-rendszerű, hanem a típus utcai kiviteleinek történetében először dupla keresztlengőkaros. A dolog pikantériája, hogy a sajtóanyag hosszasan elemzi a dupla keresztlengőkaros rendszer előnyeit a minden más 911-esben alkalmazott MacPhersonnal szemben.

Felhajtóhoz érve 46 mm-rel megemelhető a GT3-as egyébként nagyon alacsony eleje. A GT3 kétcentis ültetést kapott a Turbóhoz képest

Talán mondani sem kell, a dupla kereszt-lengőkaros felfüggesztés mindent tud, amit a MacPherson nem. Sokkal merevebb szerkezet, a lengéscsillapító nem teherviselő elem, berugózáskor, illetve a karosszéria megdőlésekor a kerékdőlés nem csökken. Sőt, rövidebb felső és hosszabb alsó karral még nőhet is, ami javítja a kanyarstabilitást. Ez a konstrukció még a hajtási befolyásra is immunis. Mindennek tetejébe a MacPhersonnál sokkal szélesebb tartományban befolyásolható vele a futóműgeometria.

Például azzal, hogy a vízszinteshez képest mennyire döntjük meg hátrafelé a felső lengőkar tengelyét. A döntés mértékétől függően változik ugyanis annak a virtuális hosszlengőkarnak hossza, ami fékezéskor csökkenti az autó bólintási hajlamát. Azzal pedig, hogy a két lengőkar szemből nézve hogyan áll egymáshoz képest, azzal annak a tengelynek a helyzetét befolyásolhatjuk, ami körül kanyarban billen a karosszéria. Ezek természetesen a MacPhersonnál is befolyásolhatók, de nem olyan mértékben.

Hátránya is akad persze a dupla kereszt-lengőkaros felfüggesztésnek. Ezek közé tartozik a nagyobb helyigény, a komplikáltabb, több alkatrészből álló kialakítás, a több időt igénylő beszerelés, és az utóbbiak eredményeként a magasabb költség. De úgy látszik, az előnyökért cserébe mindezt bevállalja a Porsche az új 911 GT3-nál.

Hozzá kell tenni, hogy ha már nekifogtak, nem hagyták ennyiben az első futómű finomítását. Lényeges változtatás, hogy nemcsak egy darab, a korábbinál feszesebb, állítható főrugót építenek be, hanem mellette egy puhább segédrugót is, amelynek feladata, hogy a kerék kevésbé legyen hajlamos elpattanni el a talajegyenetlenségen, és így folyamatosabb lehessen a tapadás. Az első felnik szélességét 9-ről 9 és fél hüvelykre növelték. A felni tömege mégis 0,8 kilóval csökkent, ugyanis az ötcsavaros felfogatást központi anyásra cserélték. Az új hangolású állítható, adaptív csillapítás pedig továbbra is lehetővé teszi, hogy például garázsfelhajtóhoz érve 46 milliméterrel megemeljük a GT3-as elejét.

A GT3-as hátsó futóműve nem szorult ilyen mértékű újragondolásra. A teljesen független, oldalanként öt lengőkaros rendszer máig a legigényesebb megoldások közé tartozik. Mindez persze nem jelenti azt, hogy nem lehetne finomítani rajta, és az új generációnál a Porsche mérnökei éltek is a lehetőséggel. Hátul is puhább segédrugó, feszesebb főrugó páros váltotta a korábbi egyrugós megoldást. Az alsó lengőkarok a korábbi szilentblokkok helyett immár GL szemekkel kapcsolódnak a karosszériához, illetve a tengelycsonk-tartóhoz. A deformációmentes, merevebb kapcsolat miatt közvetlenebb a kapcsolat a karosszéria és a kerekek között. Így precízebb az irányíthatóság és a vezető számára jobban érezhető is, mi történik éppen a kerekeknél. Ugyanúgy, mint elöl, a változó csillapítás itt is szélesebb működési tartományban teljesíti feladatát.

Egyezően az előző GT3-assal, az új hátsó kerekei is elfordíthatók aktívan. 50 km/órás sebességig maximálisan 2 fokkal az elsőkkel ellentétes irányba, 80 km/óra felett szintén maximum 2 fokkal azokkal egyező irányba fordíthatók el a hátsó kerekek. Az első esetben csökken a fordulókör, így könnyebben manőverezhető a GT3-as, a második esetben a stabilitás javul. Elméletileg olyan, mintha 6 mm-rel megnőtt volna a tengelytáv. 50 és 80 km/h között ez is, az is megtörténhet, a pillanatnyi helyzettől függ, hogyan dönt a számítógép.

Az új GT3-assal tehát megszületett az első 911-es, amelynek nemcsak a hátsó, hanem az első futóműve is a lehető legigényesebb felépítési elvet követi. A kérdés ezek után már csak az, hogy a GT3 fehér holló, vagy első fecske a típus történetében?

Az oldalról ajánljuk

Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Gigabírsággal szorítanák vissza Kaliforniában a legjobb büntetéselkerülő trükköt
  • Hírek

Gigabírsággal szorítanák vissza Kaliforniában a legjobb büntetéselkerülő trükköt

Az egyszerű közlekedési szabálysértők után a bűnözők is rákaptak, ezért a szigorítás.

3 órája
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38