Mi az az inverter?
Főleg a tisztán elektromos autóknál emlegetik, pedig a hibrideknek is szüksége van inverterre, úgyhogy érdemes tisztázni, mi is ez valójában.
Az elektromosság terjedésének hajnalán híres konfliktus volt az egyenáramú (DC) és váltóáramú (AC) rendszerek viadala, köszönhetően annak, hogy a végül vesztes egyenáramú hálózatot a kortársai között is híres Edison propagálta. Az autók villanymotorja is váltóáramot használ, csak úgy, mint a porszívóké vagy a fúrógépeké, de van itt egy bökkenő: akkumulátorban viszont egyenáramot lehet tárolni. Villanyautóknál ez már indulás előtt fennforgást okoz, hiszen a fali váltóáramot töltéskor át kell alakítani, ez a plug-in hibridekre is igaz. Viszont még a külső forrásból nem tölthető hibridek is áramátalakításra kényszerülnek az akkumulátor és a motor között, ezt végzi az inverter.

Az alapelv szerint az inverter egy oszcillátor, avagy rezgéskeltő, mely egyenáramú energiából stabil frekvenciájú váltakozó áramot hoz létre. Igen ám, csakhogy a stabil frekvencia állandó villanymotor fordulatszámot eredményez, az pedig még mosógépben sem jó, nemhogy a végtelen számú forgalmi helyzethez igazodni kénytelen kocsiban.Tehát a villamos hajtásokban nem egyszerű invertert használnak, hanem olyat, ami képes változtatni a váltóáram frekvenciáját. Ez azt jelenti, hogy ha lenyomjuk a gázpedált, akkora motorvezérlő (ECU) utasításaira támaszkodva gyakorlatilag az inverter „ad gázt” – nem véletlen, hogy gyakran közös házba építik a kettőt.
De a bonyodalmak még nem értek véget! A hibridautók áramkörei sok más feladatot is el kell lássanak a gazdaságos és kényelmes működés érdekében, például akár többször is feszültséget váltanak az akkumulátor és a villanymotor között. Ez is gyakran az inverterrel közös házban történik, szóval amikor valaki felcsapja egy hibridautó orrát, és megmutatja,hogy egyik oldalt van a belső égésű motor, másik oldalt meg a villanymotor és rajta az inverter, azt akkor nyugodtan értsük úgy: az ott a villamos meghajtás szíve. Mert abban a dobozban sokkal több történik sima rezgéskeltésnél.
Hibrid Advent a Totalcaron
A hibridek már sok éve köztünk járnak, de még mindig megannyi kérdés merül fel velük kapcsolatban, amit talán nem is merünk már feltenni.
2020. december 1-től 24-ig minden nap megválaszolunk egy gyakori kérdést a témában.
Megéri figyelni, mert a két ünnep között jövünk egy teszttel is a témában, ahol a cikkekből megszerzett tudással vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni a drivingcampen.
A cikksorozatot a Suzuki támogatja.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Kamu váltóval érkezhet az első elektromos Ferrari
A rendszer a gázpedál állása, valamint egy virtuális sebességfokozat alapján számolja ki a villanymotor nyomatékát.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
