Ha hibrid, akkor automata?
A hibrid autókban az a jó, hogy a hajtásrendszer általában nem igényli a sofőr beavatkozását. Magától tudja, hogy mikor kapcsoljon be a villanymotor, mikor működjön a belsőégésű. De vajon a váltónak mindenképp automatának kell lennie?
A piacon minden bizonnyal a Toyotáé a legrégebbi, ennélfogva legismertebb hibrid rendszer. Így bizonyára sokan tudják, hogy a Prius, vagy épp a hibrid Corolla úgy tesz, mintha automata váltós lenne: a karon a szokásos R-N-D és B jelzéseket látjuk. Pedig a japán gyártó autóiban valójában nincs klasszikus értelemben vett váltó. Helyette egy bolygómű kapcsolja össze az elektromos- és benzinmotort, maga osztja be, melyik mit csinál, és mikor csinálja. Használati értékében mégis tekinthetjük úgy, mintha automata váltóról lenne szó, hiszen nem kell kapcsolgatnunk.

A Toyota megoldását sokan hiszik CVT váltónak, pedig csak a viselkedése hasonlít arra, de hogy ne legyen ilyen egyszerű a képlet, más gyártók valóban építenek ilyen fokozatmentes automatát hibridbe. A megoldás a robogókból lehet ismerős, lényegében egy felnagyított variátor, ami azonban csak a nevében fokozatmentes, mert általában előre beprogramozott, virtuális fokozatokkal bolondítják meg. Ilyet használt korábban a Honda, bár újabban lecserélték a rendszert. A CVT előnye, hogy a sok automata váltóra jellemző késedelemmel nem kell megküzdeni, és a szerkezet elfedi a villany- és benzinmotor összjátékát, viszont kevésbé tudja hasznosítani a mozgási energiát töltésre, mint más megoldások.
Az egyik legfrissebb technika a Renault-féle E-Tech, amelyet idén januárban mutattak be. Ennél a szintén automata megoldásnál benzinmotorhoz négy-, a villanyhoz kétfokozatú váltó tartozik, kuplung pedig nincs. Utóbbi tény elsőre meglepő, de mivel az elindulásnál kizárólag az elektromos hajtás dolgozik, nincs rá szükség. A két egység szinkrongyűrűk nélkül, körmös kapcsolással feszül össze, majd ereszti el egymást újra és újra, tökéletes időzítéssel.
Léteznek továbbá olyan hibridek is, amelyekben valóban hagyományos automata váltó dolgozik, azt egészítik ki villanymotorral, amelyet gyakran a hidrodinamikus nyomatékváltó helyére építenek be. Ilyet találunk például a Mercedes, a Porsche vagy épp a BMW hibrideiben.
Oké-oké, de ezek szegről-végről mind automata váltók, tehát a kérdésre még nem válaszoltunk: tényleg minden hibrid automata? Nem az. Pár éve a Schaeffler fejlesztett olyan modult, amely lehetővé tette a kézi váltós hibridezést. Ma körülnézve az autóiparban, egész sok márkánál találhatunk manuálisan kapcsolható sebességváltót hibrid autókban. Ez az úgynevezett lágy vagy mild hibridekre jellemző igazán, amilyen például a Suzuki megoldása. Ezeket az autókat pontosan ugyanúgy vezethetjük, mint bármilyen más kézi váltós kocsit. Közben a villanymotor a háttérben dolgozik: segíti az elindulást, a gyorsítást, ezáltal hozzájárul a fogyasztáscsökkenéshez.
Hogyan működik a lágy hibrid?
Infovideóban mutatjuk be, hogy mit takar a mild hibrid technika, ami ma már egy Suzukiban is, de a legnagyobb Audikban is benne van.
De ennél érdemes mélyebben is elmerülni az egyes hibrid hajtásláncok jellemzőiben, sorozatunkban később tehát visszatérünk még a témára!
Hibrid Advent a Totalcaron
A hibridek már sok éve köztünk járnak, de még mindig megannyi kérdés merül fel velük kapcsolatban, amit talán nem is merünk már feltenni.
2020. december 1-től 24-ig minden nap megválaszolunk egy gyakori kérdést a témában.
Megéri figyelni, mert a két ünnep között jövünk egy teszttel is a témában, ahol a cikkekből megszerzett tudással vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni a drivingcampen.
A cikksorozatot a Suzuki támogatja.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

