A nép Ferrarijának csúfolták, mi imádjuk
Totalcar Erőmérő: Fiat X1/9 (1981)
Milyen a jó sportkocsi? Könnyű, kicsi, középmotoros, erős? Ezek közül a szempontok közül válasszunk hármat! Olcsó lett, ezért az erő kimaradt. A Fiat X1/9 receptje is hasonló lehetett, technikáját a már meglévő típusokból emelték át, persze a karosszéria egyedi, olyan, mint az egész autó néhány részletmegoldása. A tető, a lámpák, az áttekinthetőség, és persze a vezethetőség. A motor és a hajtáslánc szinte érintetlenül került át egy tömegmodellből: az ígéret 1979-től 85 lóerő volt. De vajon mennyit tudhat most egy napi használatban tartott példány? Ezúttal is az Autokorbel hitelesített, profi teljesítménymérő padja adja meg a választ.

A Totalcar Erőmérőben ezúttal egy klasszikus olasz sportkocsira esett a választásunk. Sokan nép-Ferrarinak aposztrofálják, de mi most nem tesszük ezt. Már a Fiat X1/9 elnevezése is érdekes, alaposan elkülöníti a korabeli modellektől, például a 124-től, 125-től, a 128-tól, vagy éppen 130-tól. A kis sportautó megtartotta a belső használatra szánt kódot, a prototípust is így nevezték.
Kezeljük a helyén: megszületéséről a hatvanas évek végén született döntés, majd 1972 novemberében mutatták be a kész változatot. Érdekes, hogy az egyik nagy kedvencem, a Fiat 126 kiszorította a Torinói autószalonról, és csak röviddel azután láthatta először a közönség élőben az X1/9-et.
Micsoda különbség van a két autó közt! Az X1/9 a 128 Coupe 1300 erőátvitelét kapta meg, de az első tengely helyett a hátsó elé, vagyis középmotorként beépítve. Elöl-hátul független MacPherson felfüggesztés került az autó alá és négy tárcsafékkel, alumínium féknyergekkel lassult, a motort pedig kéttorkú Weber-karburátor táplálta az európai piacra szánt változatban.

Hat évvel a premier után, 1978-tól már az ezerötszáz köbcentis Ritmo hajtáslánca került az X1/9-be, ötfokozatú váltóval. Talán egy kicsit mozgékonyabb lett ettől, de a tömege is növekedett, a végsebesség 185 km/h-ra emelkedett és már tíz másodperc alatt elérte a 100-at.
1982-től a Bertonénél készült a típus, amely egészen 1989-ig gyártásban maradt. Gran Finale – így nevezték az X1/9 utolsó kiadását a gyártás leállítása előtt. Tizenhét(!) gyártási év lényegében változtatás nélkül, vagy folyamatos, apró változtatásokkal – ahogy nézzük. Ma már szinte elképzelhetetlen az autóiparban.

Az autó technikája több szempontból is emlékezetes az eddig felsoroltakon kívül. Az ülések mögött találjuk a benzintankot és a pótkereket, vagyis lényegében minden nehezebb dolgot beraktak a két tengely közé. Elég alacsonyra is sikerült az X1/9, mert teljes magassága mindössze 117 centiméter, vagyis 46 inch. A Fiat menetkész tömege nem kevés, de ez komoly merevséget is jelent, ami akkoriban teljesen szokatlan volt a kabriók, illetve roadsterek között. Kitalálható, hogy a kanyarokban érzi jól magát ez az autó, nem az egyenes az erőssége. Készült is belőle öt prototípus teljesen alumínium karosszériával, ami utána sajnos nem került sorozatgyártásba.

Mint akkoriban minden Fiat-konszern terméket, ezt is kezelésbe vette az Abarth és a Dallara is. Míg az előbbi ralira, az utóbbi aszfaltozott versenypályára optimalizálta a gépet. Sok példány fut még ma is a versenypályákon hegyen, vagy szlalomon.

Az utcákon egyre kevesebbet látunk belőle, ritka pillanat, amikor felbukkan egy ilyen Fiat, hiszen a vasoxid ennek nagy ellenfele (ugye, milyen jó lenne az alu kaszni!), de a rajongók fáradhatatlanul életben tartják a porladástól veszélyeztetett X1/9-eket is. A Totalcar Népítéletei közt mindössze kilenc található erről a típustól, de az értékelések átlaga az első generációs Toyota Prius szintjére hozza fel, vagyis akinek ilyen autója van, nagyon elégedett vele. Az alacsony fenntartási költség a legerősebb oldala, nem csoda, hiszen tömegmodellekből építették.

Mindenképpen meg kell említenem egy hegyi versenyző autóját, amely már több mint húsz éve építgetnek, folyamatosan aktualizálva. Most éppen egy kétezres STW Alfa-alapú motorral fut, persze rengeteg egyéb átalakítással, rendre az élmezőnyben.

A mai Erőmérőben szereplő Fiat X1/9 persze földközelibb példány, ebbe is 1500-as motor került a gyárban, és nyilván ezt is imádja a gazdája, persze nem emiatt. Az autó a kora ellenére napi használatban van, mi pedig megpróbáljuk a műsorban alaposan körbemutogatni, mitől is praktikus egy ilyen apró Fiat a kétülésesek között. A lökhárító már árulkodó lehet: amerikai kivitelről van szó, talán ez is segített megőrizni a karosszéria jó állapotát. Legalább azt!
És, hogy milyen teljesítményre képes a közel negyven éves Fiat X1/9? Kiderül az Erőmérő mai epizódjából. Ha kíváncsi vagy hetente jelentkező sorozatunk autóira, iratkozz fel a Totalcar Youtube-csatornájára és ne felejtsd el bekapcsolni az értesítéseket! Sok-sok érdekes autót találsz a korábbi Erőmérőkben. Ha pedig jelentkeznél a saját autóddal, itt megteheted.
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
