A legkisebb hathengeres BMW
Totalcar Erőmérő: BMW 320i E30
A Totalcar Erőmérő sorozatában hetente mérőpadra állítjuk az olvasók által korábban benevezett autókat az Autokorbelnél. Ezúttal egy mára klasszikussá érett BMW-t, az E30 320i-t láthatjátok.

A hetvenes évek közepén a BMW úgy érezte, hogy az E12-es modellkódú 5-ös sorozat motorjai mellett szükség volna egy kisebb lökettérfogatú hathengeresre, hogy az M10 alapjaira épülő négyhengeres, kétliterest nyugdíjazni tudják.
1976-ban meg is jelent az új, M20 kódú hathengeres, kétliteres motor, amely azonnal bekerült az E12-be, majd az E21 kódú kis cápa hármas sorozatba is, 1982-ben pedig az új szériába, az E30 modellkódúba is, ahol a legnagyobb gyártási és eladási darabszámot érte el ez a konstrukció. Később nagyobb lökettérfogatú variánsai is készültek, amelyeket rendre úgy jelölték, hogy M20B23 volt a 2,3-as majd M20B25 lett a 2,5-ös. Egészen 2,7 literig vitték fel az M20-as alapblokk lökettérfogatát.
A cél egyértelmű volt: egy korszerű, kulturált járású motor megalkotása, amely akár az 5-ös sorozat magasabb teljesítmény- és járásigényeit is kielégíti.

Az első kétliteres karburátorral 122 lóerős volt. 1976-ban igen jónak számított, ám sajnos a hengerfejjel voltak termikus problémák, ezért a hűtést és az anyagszerkezetet többször módosították. Sok probléma abból adódott, hogy a kétliteres lökettérfogat geometriája, a furat/löket arány és a hengerek alap méretezése inkább a négyhengeres motoroknak kedvez, a hat henger és két liter lökettérfogat arányai messze nem ideálisak. Mindezek ellenére az évek folyamán szépen kiforrott és problémamentes, nagyon finom járású, hengerenként kétszelepes SOHC-blokk lett az eredmény. A rezonanciamentesség a hat hengernek, valamint a kicsi és könnyű dugattyúknak volt köszönhető.

Az Erőmérőben ezúttal szereplő autóban csak alig több, mint 200 ezer km volt, tehát joggal várhattuk el, hogy a gyárihoz közeli teljesítményt adjon le. A maximális teljesítménynél is érdekesebb a nyomatékkarakterisztikája, mert a bébi-hathengeres vezetés közben, alacsony fordulatszámon nyomatékszegénynek érződik, leginkább csak 4000/perc felett lódul meg. Ha előtte 2,5-öst vezetünk, főleg érezzük: a kisebb motort forgatni kell, hogy jól meginduljon. A többi kiderül a Totalcar Erőmérő mai epizódjából.
Ha érdekesnek találjátok hetente jelentkező műsorunkat, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, mert további érdekes autók jönnek még!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
