Megöl a hőség, az egyetlen vigasz a hidegen csillogó, párás üveg a kézben. Már megnéztük, mit tudnak az olcsó hűtődobozok, most megnézzük a másik végletet.
Az árlista legalján található 12V-os hűtődobozok leginkább már eleve hideg cuccot tudnak hidegen tartani. Ennek megvan a fizikai magyarázata: csodák nincsenek. Ezekben a ládákban a hőelektromosság elvén működő peltier elem csinálja a hideget, keveset fogyaszt, cserébe alig hűt. Bizonyos célokra természetesen megfelel, de nem kell sokat várni tőle, az ára is ezt mutatja.
Ha a teljes képet látni szeretnénk, érdemes megnézni a másik végletet is, a kompresszoros Dometic CFX 50 modellt. A Dometic márka az Electrolux Group tagja, amelynek gyáregysége van itthon Jászberényben, úgyhogy még kicsit hazainak is érezhetjük. A legjobb hűtőteljesítményt a kompresszoros hűtőkkel érhetjük el, a teljesítményük (így a hőfok) pontosabban szabályozható, ráadásul nem érzékenyek például a pontos vízszintezésre, mint az abszorpciós készülékek.

Itt a kompresszor segítségével végzünk termodinamikai munkát, nem pedig energia bevitellel váltunk halmazállapotot, mint az abszorpciósnál. Ebbe ne is menjünk mélyebben bele, lényeg, hogy Albert Einstein és Szilárd Leó nagyjából egyidőben fedezte fel a működési elvet, amit azóta is elterjedten használnak például lakókocsikba épített három üzemű (12 volt, gáz és 230 volt) hűtőkben.
Ahogy a műszaki életben mindennek van előnye és hátránya, a kompresszoros hűtő jobban hűt, de zajosabb, valamint drágább, erre még visszatérünk. A CFX 50-es egy felül nyithatós hűtőláda, bruttó 50, nettó 46 literes űrtartalommal. Négy teljes litert vesz el a szigetelés és a kompresszor, de 72 db 0,33-as dobozos üdítő így is belefér a marketinganyag szerint. A tető szigetelése dupla gumi kéder, szorosan zárja a fedelet a dobozhoz a két műanyag nyelves (kampós) zár. Ez talán az egyetlen gyengének kinéző része, mert a fülek, az általános kinézet nem kifogásolható.
A felül nyithatóságnak szintén van előnye és hátránya. Előnye, hogy a hideg jobban benne marad, amikor kotorászunk benne, hiszen a hideg levegő nehezebb a melegnél, így a mélyén marad. Hátránya, hogy kényelmetlen tartani az ajtót, és ha betoljuk valami alá, mindig ki kell húzni a nyitáshoz. Mellesleg erre is kitalált valamit a Dometic, mégpedig a kihúzható sínt, amire szerelve könnyedén előhúzhatjuk a fullra pakolt 40 kilós hűtőt.
Prémium termékről beszélünk, ennek megfelelő árazással, így semmi felett nem hunyhatunk szemet. Amit egy olcsó hűtődoboznál meg sem említünk, itt már durva hiányosság, azonban a Dometic ládájával nehéz helyzetben vagyunk. Én szerettem volna, ha a fedél megáll magától, nem kell mindig könyökkel tartani, amikor kotorászok a sörök között. A fogyasztása 100 W alatt marad, táplálhatjuk 230V-ról közvetlenül, de 12V-ról szivargyújtóról is elmegy. Ekkor három akkuvédő programot állíthatunk be rajta, ami nem engedi az akkumulátort egy bizonyos feszültség alá süllyedni, mert átvált takarékosabb üzemre, majd lekapcsolja a kompresszort. Ekkor már csak a hőszigetelés óvja a hőtől a cuccokat.
Ha pedig imádjuk a telefonunkat és a telepíthető kütyüket, van egy applikáció, amivel Wi-Fi kapcsolaton folyamatosan nézhetjük az akku feszültségét és a sör hőmérsékletét a ládában. Ezekről egyébként az egyszerű megvilágított (led) kijelző is ad tájékoztatást, és az alapbeállításokat is elvégezhetjük itt. A bekapcsolást jelző led is színváltós, ha készenlétben van, sárga, ha megy a kompresszor, zölden jelez.
A beépített hőmérőben nem hiszek. Belógattam egy saját hőmérőt, 23 fokról indultunk a fokozatosan melegedő szombat délutánba, a hűtőben is 23 fok volt, amikor beraktunk 3 ásványvizet és két doboz sört. Meg valami üdítőt és pár egyebet. Ezek egyike sem volt hűtve, nagyjából ezek is 23 fokosak voltak, a nagy hőkapacitású folyadékok lehűtése is energiaigényes. Az autó csomagtartójába tettük a ládát, a Golf Variant csomagtartójának felét elfoglalja, szivargyújtóval bekötöttük, indulás.
5-6 perc múlva elkezdett csökkenni a hőmérséklet, tíz perc múlva 17 fokot mutatott, 20 perc múlva pedig 9-et. Innen még lemászott nagyjából 6 fokra további 15 perc alatt, ezt tartotta, amíg utaztunk. A célhőmérséklet is beállítható, nekünk a 6 fok volt belőve, a saját hőmérője ezt jelezte, illetve néha 7-et de a mi hőmérőnk szerint ez inkább 6-8 fok között mozgott. Nem nagy különbség, nincs is jelentősége a sör és az üdítő szempontjából, de legyünk szigorúak.
A kérdés, hogy ha megállunk, és magára hagyjuk a hűtőládát egy teljesen feltöltött, szintén Dometic PLB40 hordozható lítium akksival, mi lesz, amikor visszatérünk órák múlva?
Miről menjen a hűtő?
A Golf csomagtartójában a szivargyújtó csak akkor működik, ha a gyújtás be van kapcsolva. Ez baj, mert nem tudjuk az autót magára hagyva innen működtetni a hűtődobozt. Erre megoldás a szintén Dometic gyártmányú PLB40-es (Portable Lithium Battery 40Ah) 40 amperórás hordozható akkumulátora. Okos és legfőképpen könnyű kis szerkezet, innen tölthető minden, mindenféle csatlakozóval, és a PLB40-es is tölthető 12V-ról is és 230v-ról is. A tömege nagyjából harmada, mint egy 40 Ah-s ólomsavas akkunak, és a kialakítása könnyű hordozhatóságot biztosít. A rozsdamentes fém fogantyúja és annak helyére kattanása, majd kihúzása minden műszaki beállítottságú embernek egy örömünnep. Az egész kidolgozása csillagos ötös, a vízzáró gumidugóktól a töltöttséget mutató kijelzőig. A 182 ezer forintos nettó ár kicsit húzós, de vannak helyzetek, amikor az energia sokat ér.
A körülményeket sikerült a lehető legrosszabbra alakítani. A fekete autó felhúzott ablakokkal a napon volt, a hőmérséklet 33 fok volt kint, és hosszú másodpercekig gondolkodtam, mi a jobb: ha behúzom a csomagtartó rolóját, hogy ne süsse a nap, vagy kinyitom, hogy szellőzzön? Végül behúztam. Szellőzött térben minden hűtő tud hűteni, nézzük ez mit tud így.
Számoltam az eshetőséggel, hogy amikor a fürdésből visszajövünk a gyerekekkel, a volt autónk füstölő hamujánál állnak a tűzoltók, de arra mindenképpen, hogy vagy a hordozható akksi adja fel, vagy a hűtőgép olvad el és folyik szét a csomagtartóban. Esetleg mindhárom. Ehhez képest a mobil akksi lekapcsolt 40% töltöttségnél, mert a hűtő akkuőr funkciója úgy volt beállítva, és a hűtő ledje sárgán mutatta, hogy már nem megy a kompresszor. Pontosan 6 óra telt el azóta, hogy otthagytuk az autót, de nem tudjuk, mikor állt le.
A hűtő belül hat fokos, az üdítők és a sör ennek megfelelően nagyon hidegek, szinte kellemetlen volt meginni, a gyerekeknek szólni is kellett, hogy nehogy torokfájás legyen. A kocsi belsejében nagyjából 50 fok volt. Összefoglalva, a hűtő maximálisan teljesítette az elvárásokat, a melegben is nagyszerűen teljesített, nehezen melegszik vissza, ha nem nyitogatjuk a tetőt, a szigetelése is jó. Teljesítménye simán vetekszik 12V-ról működtetve az otthoni 230 V-os kompresszoros hűtőkkel - a feketeleves az ára.
Ez a hűtő nagyjából nettó 280 ezer Ft, ami azonnal kijelöli, ez bizony nem azon a pályán játszik, mint a peltier elemes hűtők. Sem árban, sem teljesítményben. Viszont ha pontosan beállított hőfok kell valami húsnak, esetleg gyógyszernek, nincs más választás, csak a kompresszoros hűtő, abban pedig ez a Dometic CFX50-es profi. Ha csak a sört kell hűteni, akkor van ennél olcsóbb megoldás is.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
