Közkívánatra gyártották – mindenki imádta
Totalcar Erőmérő: Volvo 850 R – 1996.
A Totalcar Erőmérő sorozatában ezúttal egy különleges modell közkedvelt változata tekeri meg a pad görgőit az Autokorbelnél. A 850-es Volvo R-változata kicsit mindannyiunk kedvence, most megnézzük az Erőmérőben, hogy mit mutat a svédek különlegessége.

Vannak autók, melyeknek már a születéséhez is legendák fűződnek és jellemzően már youngtimer korban felfelé megy az áruk. Az egyik ilyen személyes kedvencem a Volvo 850 sorozata, azon belül pedig az R-változat.
Először nem is csupán R-nek nevezték a csúcsváltozatot, hanem a hangzatosabb T5R jelölést szánták a korlátozott darabszámúra tervezett sorozatnak. Aztán az első kis széria annyira hamar elfogyott, hogy a legendák szerint a Volvo márkakereskedők közösen írtak levelet a gyár megfelelő részlegének, hogy gyártsanak még a T5R-ből, mert az emberek követelik a folytatást.

A gyár ismét felvette a gyártási tervébe a sportkivitelt, mely hamarosan kicsit módosított formában, 850 R-jelzéssel tért vissza a kínálatba és ebből a modellből jött hozzánk egy ígéretes példány az Erőmérőbe.
A 850-es Volvo amúgy is különleges modell mert ez volt az első keresztmotoros, elsőkerékhajtású modell a márka történetében. Gyakorlatilag üres lapról kezdték a tervezését, szinte semmit nem hoztak át elődmodellekből, teljesen új konstrukció volt. Újdonság volt a hátsó futómű, amely a kanyarodáskor fellépő erők miatt passzív hátsókerék kormányzást alkalmaztak, ezzel is javítva a stabilitást, növelve a fordulékonyságot.

Minket azonban jobban érdekel az R modell, elsősorban a motorja miatt. Kevés marketinganyag jelent meg a Volvo moduláris motorjairól abban az időben, pedig az 1989-es bemutatás idején ez nem volt annyira általános fejlesztési elv, mint ma. Lényegében négy- és öthengeres motorokat készítettek azonos, vagy nagyon hasonló hengergeometria-méretekkel és dugattyúkkal, hajtórudakkal, illetve sok közös alkatrésszel.
A korábbi T5R és a mérésen résztvevő autó motorja is ebbe a családba tartozik. A B5234T4 kódú blokkról van szó, mely teljesen alumínium, kovácsolt főtengellyel, öt hengerrel és 2,3 lökettérfogattal készült. Hengerenként négyszelepes és dupla vezérműtengelyes konstrukcióról van szó melynek teljes tömeg 124 kiló, ami nagyon könnyűnek számít a lökettérfogatához és a teljesítményéhez képest.

A blokk felfogatása is megér egy misét. A tartókonzolok elhelyezését úgy oldották meg, hogy az erőkifejtéskor ébredő ellenerő olyan szinten maradjon, hogy a nyírófeszültség egyik felfogatási ponton se legyen nagy. A kulcs a felső Torque Mountnak is nevezett támasztókar és vele a felfüggesztést a tömeg szempontjából is okosan tudták optimalizálni.
Összességében a 850R motorja nagyon sok olyan egyéb alkatrészből épül fel, amely nem volt határterhelésig méretezve, ezért egyrészt a tuningolók kedvence lett ez a változat, másrészt az alkatrészei változtatás nélkül kerülhettek a versenyautókba. Egyes mondák szerint a brit túraautó bajnokságban szereplő, először kombi, majd limuzin 850-esek motorja szinte teljesen szériaállapotú volt, csupán a vezérlés és az elektronika tért el, ahogy a szabályok engedték.
Tudjuk, hogy ennek az öthengeres blokknak nagyon szép a hangja, azt is tudjuk, hogy egészen tartós és megbízható is, azonban eddig nem tudtuk, hogy a gyárilag megadott 250 lóerőből 200 ezer kilométer után mit képes kiénekelni.
Az autó rögzítése és némi melegítés után elkezdődött a mérés. Ahogy a pad terhelni kezdte a motort, egyre mélyebb és szebb hangja lett, míg végül megszületett a végeredmény.
Nézzétek meg a videót, hallgassátok meg az öthengeres turbómotor hangját és tegyétek el emlékbe a látottakat. Ha tetszik a Totalcar hetente jelentkező Erőmérő sorozata, iratkozzatok fel Youtube-csatornánkra, mert további érdekes autók jönnek az utcáról!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
