50 év után az Erőmérőben
Totalcar Erőmérő: Skoda 1000 MB
A Totalcar Erőmérőben valóban nagyon sokféle érdekes autó megfordult már az Autokorbelnél, most pedig egy majdnem ötvenéves veterán Skoda tekeri meg a mérőpad görgőit: a sorozat történetének egyik legszebb autója.

Az 1000 MB volt az első farmotoros modell a 400-as sorozat után, a Skodák egészen az 1987-ben megjelent Favoritig bezárólag megtartották sajátos felépítésüket. Bár 1987-ben már elavultnak számított a séma, az Erőmérő mai főszereplőjének megjelenésekor, 1964-ben még korszerűnek számított.
A típusmegjelölésben az ezres szám a motor lökettérfogatára, az MB rövidítés pedig a gyártás helyére, Mlada Boleslavra utalt. Tervezéskor a tágas utastér, a kompakt külső, illetve a kis tömeg és alacsony fogyasztás voltak a kitűzött célok. A motor hátraköltöztetésével növelni tudták az utasteret, elöl pedig nagy csomagtartót tudtak kialakítani, mégpedig úgy, hogy a karosszéria megőrizte kompaktságát, teljes hossza alig haladta meg a négy métert.

A karosszéria önhordó volt. Gyűrődőzónával, illetve biztonsági kormányoszloppal szerelték. Ha időben elhelyezzük az 1000 MB-t, látni fogjuk, hogy minden tekintetben a kor színvonalán állt. A 60-as években még a Volkswagennek sem volt vízhűtéses autója, a kategóriát akkoriban a typ3 modell képviselte, tulajdonképpen a Bogárhátú 1500-as motorjával, 45 lóerővel. Bár a Volkswagennek nagyobb a csomagtartója, az utastere kisebb, és csak háromajtós. A 411-es sorozat, tehát a Passat elődje csak később jelent meg.

Ehhez képest a Skoda vízhűtéses, kompakt, de önhordó karosszériás, viszonylag nagy utasterű, és mindössze 760 kg-os autó volt. Motorja négyhengeres, 42 lóerős, egyes források szerint 45, 4800/perc fordulaton. Az egyliteres lökettérfogatból ez bravúros teljesítménynek számított és megfelelő dinamikával mozgatta a viszonylag könnyű autót. A korabeli kategóriatárs Volkswagen két mázsával volt nehezebb.
A motorja soros elrendezésű, OHV vezérlésű (felül szelepelt, oldalvezérelt), amely hátul hosszában helyezkedett el, és mellé került a hűtő. A hűtőlevegő az autó bal oldalán nyitott kopoltyún jutott be és vezették az autó alá.

A gyújtás természetesen megszakítós, a keverékképzés pedig egy kicsinyke Jikov karburátorral valósult meg. Méretéből egyből látszik, hogy inkább a takarékosság, mint a maximális teljesítmény volt a cél. Amikor Peti, a technikus beindította az 1000 MB-t, mindannyiunkat meglepett a kulturált hang. Nagyon szépen és halkan állt be a mérőpadra. A motor alig kelt mechanikus zajokat, csupán a kipufogót lehet halkan hallani, szinte mint valami mai autónál. A Skoda gazdája időben szól a technikusunknak, hogy ha a mérés közben netán felszaladna a vízhőfok, azonnal állítsa maximumra az utastér fűtését, így hűtse vissza a motort. Ez amolyan farmotoros-skodás elővigyázatosság.
Rövid melegítés után elkezdődött a mérés, meg is kellett ismételni, mert elsőre túl kicsire állítottuk a pad fékezőerejét, alulbecsültük az 50 éves technikát. Ilyenkor túl hamar lefut a mérés, pontosabb és jobb, amikor hosszabban, jobban terhelve énekeli ki a motor a maximumát. A második kísérlet során pontosan ez történt, szép görbét rajzolt az öreg Skoda. Csúcsteljesítménye kicsit ugyan elmaradt a névlegestől, de valószínűsíthetjük, hogy az előgyújtás szabályzása nem volt tökéletes, hiszen a görbe első harmada, valamint a nyomatékgörbéje tökéletes. Felesleges volt az aggodalom a melegedés miatt is, az üzemi hőfok meg sem emelkedett.
Nézzétek meg a mérést, a végén láthatjátok a mérési eredményeket, és örüljetek velünk, hogy ismét egy igazi technikatörténeti érdekesség szerepelt hetente jelentkező sorozatunkban. Ha érdekesnek találjátok a Totalcar Erőmérőt, iratkozzatok fel a Youtube csatornánkra, mert további érdekes autók jönnek az utcáról!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Belsőség
Tudod hány köbcentisek ezek a szoci vasak? Tippeld meg!Kvíz: Szoci autók hengerűrtartalma
Minden szoci autóról pontosan tudod, hogy mekkora a hengerűrtartalma! Ebben a kvízben bizonyíthatod. Hajrá!
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
