Örök vita a kempingesek között, hogy a lakóautó vagy a lakókocsi a jobb, esetleg valami minimálkoncepciós átalakított kisbusz, esetleg tetősátorral. A magyar ioCamper sok kérdésre adja meg a választ.

Lakókocsival nehézkes a közlekedés, nem önjáró, a lakóautó fenntartása túl drága, kötelező biztosítása magas, karbantartási költségei vannak, viszont mozgékonyabb, jobban megoldott a fűtése, áramellátása. Vannak akik a kisteherautóra épített lakóautóban (Kastenwagen, campervan) hisznek, mert nem feltűnő, viszonylag mozgékony és kicsi, ami persze a hátránya is, mert szűkösebb, zsúfolt belül, pláne ha úgy szeretnénk felszerelni, mint egy rendes lakóautónak tervezett egységet, esetleg több mint kettő alvóhellyel. A lakóautónak és ennek a kisteherautóba épített lakóautónak egyformán hátránya, hogy másra nem igazán lehet használni, árut vagy motort már nem lehet bepakolni. Hiába 3,5 tonnás a megengedett össztömeg, a bútorzat, a technika már jelentős tömeg, a helyet is foglalja.
Nagyon jó kompromisszumos megoldás a magyar ioCamper. A tervezője elküldte nekünk Youtube-klipjét, amit többször megnéztünk, és találgattuk, hogy lehet megoldva a könnyűnek látszó nyitás, mennyi a filmtrükk, és egyáltalán: mi a fene ez az egész.
Mert amerikai kamionokból hidraulikusan kinyíló motorhome-okat már láttuk, némelyik nagyobbra tud nőni, mint egy átlag lakás Budapesten. Ez azonban egy magyar rendszámos Ducatóból bújik elő, és terjeszkedik ki látszólag egyszerűen.
Ezt látnunk kellett élőben, ezért megbeszéltünk egy találkozót, ahol felállítjuk az ioCampert és majd megmondjuk, hogy miért nem jó. Lefotózzuk, adunk pár tanácsot, és elköszönünk. Nem azért, mert mi vagyunk az orákulum, hanem mert már annyian próbálkoztak mindenféle megoldásokkal jobbá és kényelmesebbé tenni a kempingezést, mégis csak a három alapesetet használja mindenki, esetleg kombinálva azzal, hogy a sátrat a kocsi tetejére teszi.
Aztán inkább meglepődtünk.
Még mielőtt nekifogtunk volna a felállításnak, sőt, mielőtt láttuk volna élőben az ioCampert, a tervezője már telefonban hangsúlyozta, hogy prototípus, egyedi készítésű, a barátaival csinálta a mechanikát, az elektronikát és mindent benne. Ezért aztán ne várjuk, hogy profi, de működik, boldogan megmutatja. Erre persze mi megint azt gondoltuk, majd látunk valami félkész dolgot, ami emitt lóg, amott lötyög, kicsit sárga, kicsit savanyú, de azért a miénk.
Itt jött a második meglepetés.
Az ioCamper prototípusa egy fullextrás okosház, amely azt hivatott bemutatni, mit lehet megvalósítani egy dobozos kisteherautóból kicsúszó kinyitható lakásból. Nyilván nem mindenkinek kell telefonról kapcsolható színváltós hangulatvilágítás, vagy elektromosan mozgatható sötétítő redőny, esetleg távirányítható fűtés és szellőzés, de a prototípus megmutatja a lehetőségeket felszerelésben és méretben is.
A felállítást a bemutató videóval ellentétben nem aszfalton csináltuk, hanem fűben, egyenetlen talajon. Az automata, telefonról irányított, motorral működtetett kicsúszás így néha megakadva, kicsit lassabban tette a dolgát, de sikerült. A kézzel kihajtható támlábakat kihajtottuk, az oldalfalakat kihúztuk, a ház teljes pompájában ott volt - kicsit több mint fél óra alatt. Ebben még egy kis beszélgetés és magyarázat is benne volt.
Bent helyre kerültek az ágyszivacsok, összeállt a három hálószobás kempingház. Ezt lehet kihozni egy mai kisteherautó szabvány belsejében összehajtogatott, több szabadalmi bejegyzéssel védett kempingházból.
Az összecsukás ellenére bent még annyi hely volt, hogy a szivacsok, kempingszékek és egészen sok tartozék elférjen, az összecsukott ház mellett a raktérben bőröndöknek, egyéb cuccoknak is maradt még hely. A Ducato rakterébe szerelt két rögzítőpont kivételével a teljes raktér gyári, sem sín, sem egyéb szerkezet nem kell a be- és kirakáshoz. Az autó korlátozás nélkül használható a hétköznapokban, az ioCamper pedig rakományként szállítható. A tömege jelenleg 800 kg környékén van, ami a felhasznált anyagok és a ház felszerelésének, méretének függvénye.
A ház belsejében a belmagasság két szobában két méter, a harmadik szoba, a fő háló szoba kicsit alacsonyabb. Bent nincs olyan érzésünk, hogy valami összetákolt viskóban vagyunk, mert a padló és a falak egyaránt merevek, és nem döngenek a lépések alatt. Az elektromos rendszer a beépített érintőképernyős számítógépről és telefonról egyaránt vezérelhető, de ami igazán megdöbbentő, az a mechanikai kivitelezés és átgondoltság. Ha nem tudnám, hogy ez az első és eddig egyetlen prototípus, azt mondanám, ez már a sokadik továbbfejlesztés. Így aztán nem maradhattak el olyan apróságnak tűnő dolgok, mint például az ágy fejrészénél kihajtható kis éjjeliszekrény USB telefontöltő aljzattal. Minden kis hely okosan kihasználva, párnatartók, rögzített edénytartók, gyorsan összeszerelhető fürdőszoba, zuhanyfüggönnyel leválasztva.
A ház teljesen eltávolítható az autótól, tehát plusz felhasználása lehet az ideiglenes telepítés, akár hétvégi kis lakként vagy horgásztanyaként. Ezekre tökéletesen alkalmas; a kis fogyasztású LED világítást, a munkaakkumulátorok töltését napelemmel pótolja, de természetesen hálózatra is köthető, külső vízellátásra is csatlakoztatható.
A lehetőség benne van, kisebb is készíthető, nem is kell teljesen leállni róla az autóval, esetleg kombináltan is használható, hogy a vizesblokk az autóban van, ez pedig csak a hálóhelyiségek kinyitható része.
A hazai motorhome tervezője egy békéscsabai mérnök, aki barátaival készítette ezt a bemutató darabot. Engem teljesen meggyőzött, a kivitelezés minősége, az ötletek, az apró részletek hihetetlen átgondoltsága. Jelenleg befektetőket keresnek, hogy a bemutató darabból többet le tudjanak gyártani, meg tudjanak jelenni kiállításokon, ahol a célközönséget jobban el tudják érni. A cél természetesen a sorozatgyártás és a kijutás azokra a piacokra, ahol ennek a műfajnak nagyobb a népszerűsége, nem mellesleg a felvevőpiaca.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
