Miért baj, ha mindig csak pár litert tankolsz?

2018.09.29. 16:47 Módosítva: 2018.09.29. 19:28

Háromezerért légyszi!” – biztos sokan hallottak már hasonló kérést a benzinkutakon. Persze, sosem tudhatjuk, hogy a gyakran komikusnak tűnő jelenetek mögött milyen anyagi megfontolások állnak, az viszont tény, hogy a használt autónál akár már néhány tízezer kilométernyi filléreskedés is okozhat meglepetéseket. Drága és kellemetlen meglepetéseket.

Nem azért, mert esetleg kevesebbet költöttünk üzemanyagra, hanem azért, mert egyszer csak nem indul majd az autó. Másodjára sem, pedig mindig időben cseréltünk olajat, ügyeltünk a kopó-fogyó alkatrészekre, vagyis az autó látszólag jó állapotban volt. Valamennyi üzemanyag is van a tankban, mégsem indul. Könnyen lehet, hogy az üzemanyagpumpa adta meg magát.

Ha szerencsésebb helyzetben vagyunk, csak az üzemanyagpumpa belső szűrője tömődött el, amit nagyon sok autótulajdonos hanyagol el, esetleg nem is tud a létezéséről, pedig 150 ezer kilométerenként érdemes kitakaríttatni, cserélni. Ez ma már nem egyszerű feladat, mert gyakran az autó tankját is le kell szerelni hozzá, de olcsóbb, mint egy új üzemanyagpumpa (plusz a tréler).

Benzinpumpa és egy tiszta előszűrő
Benzinpumpa és egy tiszta előszűrő
Fotó: Zách Dániel / Totalcar

Az üzemanyagpumpa egyébként ritkábban romlik el gyártási hiba vagy alultervezettség miatt, inkább egy rossz szokás okozza a halált. Ha gyakran járunk kevés üzemanyaggal, a tartály alján felgyülemlett lerakódások, vagy szimplán a benzinkút pisztolyából a rendszerbe került szennyeződések nagyobb eséllyel tömítik el az üzemanyagszivattyú előszűrőjét. A pumpa egy darabig küzd, megpróbál megfelelő mennyiséget szolgáltatni még az eltömődött szűrőn át is, de egy idő után akár minden előjel nélkül felmondja a szolgálatot, és az autó leáll.

A magasabb koncentrációban jelenlévő szennyeződés mellett azért is káros kevés üzemanyaggal járatni az autót, mert az üzemanyagpumpát az üzemanyag hűti is, nem kell sok fantázia hozzá, mi a sorsa egy-egy túlmelegedett alkatrésznek. A probléma hatványozódik a modern dízeleknél, ahol a nagyon magas, akár 1800-2000 baros nyomás miatt az üzemanyag egy részét eleve vissza is áramoltatják a tankba, hogy megfelelő legyen a hűtés. Alacsony üzemanyagszintnél ez a visszaáramoltatás nem látja el rendesen a funkcióját, a gázolaj felmelegszik, ami így kenési problémákhoz is vezethet. A jelenségről részletesebben írtunk néhány éve a modern dízelek javításáról szóló cikkünkben.

A meghibásodás persze sokszor nem váratlanul következik be. Az üzemanyagszűrő eltömődése miatt ingadozó üzemanyag-szállítás okozhat égéskimaradást, ami könnyen felvillantja a check engine-lámpát. Ha rendben találjuk az autót, és egy gyors átvizsgálás során sem derül ki, mi a probléma, gyanakodhatunk, hogy valami az üzemanyagszivattyú környékén nem stimmel. Így akár már egy eltömődésnél feltűnhet a probléma, és megússzuk, hogy leolvadjon a villanymotor, amelynek cserébe, bizonyos típusoknál akár 80-100 ezer forintba is fájhat.

Leolvadt üzemanyagpumpa
Leolvadt üzemanyagpumpa
Fotó: Zách Dániel / Totalcar

Az üzemanyagszűrő-eltömődés hatása alattomosabb formában is jelentkezhet. Az üzemanyapumpák javításával és kereskedelmével foglalkozó Korpos Attila egyik ügyfele járt úgy, hogy autója 20 perceként szinte óraműpontossággal állt le. Kiszerelés után hiába tűnt tisztának az üzemanyagszivattyú előszűrője, a terhelés alatt végzett vizsgálat során kiderült, hogy az átlátszó szűrő pórusai már úgy eltömődtek, hogy nyomás alatt akadályozzák az üzemanyag áramlását.

Régebbi autók fém üzemanyagtartályánál alacsony szint mellett a pára is kicsapódhat a tank falára, ami azon kívül, hogy rozsdásodást okoz, a mai üzemanyagok 5-10%-os etanoltartalma miatt már keveredik a vízzel, így javult a folyadék vezetőképessége is. Emiatt az üzemanyagpumpában a szénkefe és a kommutátor között nagyobb szikra keletkezik a szokásosnál, amiből persze nem lesz robbanás, hiszen azt maga az üzemanyag akadályozza meg, de idő előtti üzemanyagpumpa halála igen.

Könnyen elkerülhető a baj

A különböző üzemanyag-lerakódásoktól szinte képtelenség teljes mértékben megszabadulni, de nagy mértékben csökkenthetjük a kockázatot, ha sosem autózunk 1/3-nál kisebb üzemanyagszinttel. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a modern üzemanyagnak is van szavatossági ideje, ami körülbelül két hónap. Romlott üzemanyaggal is elmegy az autó, de a rossz benzin megtámadja a műanyag- és gumitömítéseket, ami szintén károsodást okozhat az autóban. Gázüzemű, vagy ritkán használt autóknál (például a veteránoknál)  a benzinkonzerváló folyadék segíthet, mely stabilizálja az üzemanyag kémiai szerkezetét.

Az üzemanyagszint-jelző is meghibásodhat

Ha kevés benzin vagy gázolaj jobban lötyög a tartályban, ugyanígy tesz az üzemanyagszint-jelző úszója is. A pálca egy kerámialaphoz csatlakozik, amely végeredményben jelzi nekünk az üzemanyagszintet, de elkophat, ha gyakran ugyanazon az alacsony álláson kell üzemelnie. Hogy jobban értsük, hogy is működik a szintjelző, íme egy videó, ahol szétszednek egy üzemanyagpumpát és a hozzá tartozó szintjelzőt.

A kopással tehát pontatlanná válhat az üzemanyagszint-jelzés, és bekövetkezhet a banális hiba: elkezd rángatni az autó, majd a motor leáll, megszűnik a kormány- és a fékrásegítés, mert kifogy az üzemanyag. A filmekben gyakori jelenet az ilyen, a főhős a sivatagi országút közepén, marmonkannával a vállán indul a messzeségnek, hogy üzemanyaghoz jusson, majd a néhány liternyi üzemanyag betöltésével továbbhajt a következő benzinkútig.

Régebbi autóknál ez nyilván működött is, de a mai modern, közvetlen befecskendezéses technológiák nem igazán szeretik az ilyen lerohadást. Persze, típusa válogatja, ha idejében félreálltunk és oltári szerencsénk van, beindulhat az autó, de ha nem vagyunk elég óvatosak az újraindítással, leégethetjük az üzemanyagpumpát. Tankolás után hagyjuk 20-30 másodpercig gyújtáson az autót, majd néhány másodpercig próbálkozzunk az indítással. Ha két-három ismétlés után sem indul az autó, a pumpa előszűrője valószínűleg eltömődött, minden további indítással csak azt kockáztatjuk, hogy az egész pumpa leolvad.

Különösen nagy szívás van a dízeleknél, hiszen ha kifogy az üzemanyag, könnyen levegő kerül a rendszerbe. Csak légtelenítés után fog újraindulni az autó, amire általában nem vagyunk felkészülve a világ végén, az út szélén lerohadva. A modernebb autóknál persze már van erre szoftveres védelmi mechanizmus, de azért jobb nem játszani a tűzzel.

Sokkal drágább kevés üzemanyaggal járni, mint gondolná

Azon kívül, hogy pusztán kellemetlen dolog az út szélén maradni egy elromlott üzemanyagpumpa vagy egy rossz üzemanyagszint-jelző miatti kifogyás miatt, még a rendőr is megbüntethet minket. Az üres tank miatti lerohadás az elkerülhető problémák közé tartozik, így például Németországban autópályán 30-70 euróig terjedő pénzbírságot kaphatunk, de máshol se lepődjünk meg, ha a rendőr úgy látja, a figyelmetlenségért kioszt pár hibapontot. A fogyóban lévő üzemanyagot általában a mutatón felül valamilyen bimmbammolás és felvillanó LED is jelzi. Hosszú úton a legjobb, ha már a felvillanó jelzés előtt meglátogatunk egy kutat, a hétköznapokon pedig igyekezzünk 1/3-os tankszint felett járni, hogy elkerüljük a drága javításokat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

10 ezer kilométer alatt 2 liter olaj fogy, másikkal jobb lenne?
  • Olajdoktor

10 ezer kilométer alatt 2 liter olaj fogy, másikkal jobb lenne?

Eszi az 5W40-et a kétliteres szívó benzines. Jobban járnék egy 10W40-nel?

március 30., 10:54
A Honda magasra tette a lécet ezzel a reklámmal
  • Hírek

A Honda magasra tette a lécet ezzel a reklámmal

Szó szerint.

március 30., 12:07
Trumpot nem érdekli, ha a vámok miatt drágábbak lesznek az autók, szerinte úgyis mindenki amerikai kocsit akar majd
  • Hírek

Trumpot nem érdekli, ha a vámok miatt drágábbak lesznek az autók, szerinte úgyis mindenki amerikai kocsit akar majd

A döntést szerinte az indokolja, hogy a világ az elmúlt 40 évben átverte Amerikát.

március 30., 15:15
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

tegnap, 17:35
Tudod hány köbcentisek ezek a szoci vasak? Tippeld meg!
  • Belsőség

Tudod hány köbcentisek ezek a szoci vasak? Tippeld meg!Kvíz: Szoci autók hengerűrtartalma

Minden szoci autóról pontosan tudod, hogy mekkora a hengerűrtartalma! Ebben a kvízben bizonyíthatod. Hajrá!

március 30., 13:21
Ez a 39 éves Fiat Panda 16 milliót ér, mutatjuk miért
  • Hírek

Ez a 39 éves Fiat Panda 16 milliót ér, mutatjuk miért

A kulcs egyik része az eredeti tulajdonos személye.

március 30., 16:14
A svéd, ami inkább magyar
  • Szerelem

A svéd, ami inkább magyarRestaurálták: a Volvo Laplander C-202 sztori

A Csepel Autógyárban kézzel összeszerelt Volvo Laplander járműtörténeti érdekesség – az itthon készített svéd terepjáró múltja és jelene.

március 30., 11:20
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

március 30., 17:28
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
  • Hírek

Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot

A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.

március 31., 06:05
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
A Suzuki és a Honda is csatlakozott a Teslához
  • Hírek

A Suzuki és a Honda is csatlakozott a Teslához

Már ők is ott vannak a Stellantis, a Ford, a Toyota, a Mazda és a Subaru mellet.

március 30., 09:48
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
  • Hírek

Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó

A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.

március 31., 06:05
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Isuzu Dragon Max Restomod
  • Hírek

Isuzu Dragon Max Restomod

március 30., 17:06
Fiat Panda Gianni Agnelli
  • Hírek

Fiat Panda Gianni Agnelli

március 30., 12:05
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
Rendőrautó és tornádó
  • Hírek

Rendőrautó és tornádó

március 30., 18:06
Jaecoo 7 - 2025.
  • Tesztek

Jaecoo 7 - 2025.

március 31., 00:03
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20