Erre valóban mondhatjuk, hogy pörög a Totalcar Erőmérő sorozata, mert ebben a mérésben tényleg volt fordulat. A hitelesített teljesítménymérő padon a korábban jelentkezett olvasók autóit mérjük meg az Autokorbelnél. A sorozat első epizódjában elmondtuk, hogy mi ez, és mivel több mint kilencszáz érvényes jelentkezést kaptunk, most nem fogadunk újabbakat. A kirobbanó érdeklődésnek nagyon örültünk, és további méréssorozatokat is tervezünk, figyeljétek az Erőmérőt!

A mai főszereplő ugyan nem egy Type-R modell, ahhoz kicsit utcai, de azért van annyira sportos és különleges, hogy a technokratáknak és az örömautózást kedvelőknek egyformán megdobogtatja a szívét.
A hatodik generációs, békalámpásnak is nevezett Civicben a csúcsot jelentette ez a 160 lóerős 1,6-os motor, amely 1996-ban igen nagy durranásnak számított. Nem csak a különlegesen magas literteljesítménye miatt, (kb. 100 lóerő / liter) hanem a széles használható fordulatszám-tartománya miatt is.
Ha szétnézünk a korabeli kínálatban, látni fogjuk, hogy a Civic VTI négyhengerese valóban különlegesnek, szinte már versenymotor-szerűnek számított. A mindig a hot-hatch kategória megteremtőjének tekintett Volkswagen Golf GTi-je akkoriban 150 lóerős és kétliteres volt, de a VR6-os változat is csak 172 lóerőt tudott kihozni 2,8 literből, 5800-as fordulaton. Különös, hogy éppen ott kezd el jól tolni a Civic VTi, ahol a hathengeres Golf már ledadog. Hasonló a helyzet a Fordnál is, még az Escort RS2000 kétliteres motorja is csak 148 lóerős volt, 6000-es fordulaton, 6400-nál elektronikus leszabályzással. A sima XR3i pedig még ennyit sem tudott.
A Honda blokkja változó szelepvezérlésével lóg ki a sorból (VTEC), amellyel megoldották, hogy a fordulatszám-tartomány alsó felében is legyen nyomaték, de ne fogyjon el az erő 6000-nél sem. Ez óriási bravúr volt a múlt században, noha tudjuk, hogy a változó szelepvezérlés nem új keletű dolog, és európai találmány.
A változó szelepvezérlés itt nem más, mint a szelepek hosszabb idejű és nagyobb áramlási keresztmetszetet biztosító nyitása kb. 5000-es fordulat felett. Ennek műszaki megoldása viszonylag egyszerűen megy végbe, amikor a fordulat elér egy bizonyos értéket, az olajnyomás aktivál egy olyan himbát, amely a vezérműtengelyen egy magasabb, agresszívebb profilú bütykön fut, így a szelepek működtetését az veszi át. Ez stabilan és megbízhatóan működik, tehát egy további piros pont a Honda ellenőrzőjében, hogy ez a motor nemcsak sportosan forgós, hanem nagyon jól is bírja a strapát. Megbízható, erős és szinte a kezdetektől gyermekbetegségektől mentes.
Ahogy azt viccesen mondani szokták, ennek az autónak csak a saját tulajdonosa az ellensége, esetleg még a korrózió. Ha kicsit figyeltek rá, megfelelő olajat kapott és időben, a motor jól bírja, a karosszéria kicsit több törődést igényelt az átlagosnál, de az sem vészes.
Mégis, lassan elfogynak az utakról a VTI-k, pláne az olyan szép, gyári állapotú darabok, mint a mérésben szereplő autó. Eredeti fényezés, gyári futómű, nem volt még lezúzva sehol.
Viszont most minket leginkább a motor érdekel, az, hogy mit tud a jó állapotú Honda VTi 153 ezer kilométer után? Az is érdekes kérdés, hogy mit látunk majd a nyomatékgörbén 3000-es fordulat környékén, mert a maximum, a 150 newtonméteres csúcsnyomaték az egekben, 7000-es fordulaton jelentkezik. Ez azt jelenti, hogy ha a városban, ötvennel megyünk, akkor gyorsítás előtt hármat vissza kell kapcsolni? Vagy megoldja az alsó fordulati nyomatékot a változó szelepvezérlés?
Nézzétek meg a mérést, tanulságos!
Ha pedig tetszett és további érdekes autókat szeretnétek megnézni, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára.
Az erőmérő korábbi epizódjai
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
