A Totalcar Erőmérő-sorozatában megjelent az első chiptuningos, benzines turbó, meg is mértük az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, mi ez, sorban választjuk ki az jelentkezők autóit, ezúttal egy 2006-os Ford Focus ST feszül neki a görgős padnak.

A Ford régóta meghatározó szereplő a hot-hatchek piacán. Nemcsak az RS modellek, de a kissé utcaibb ST-k is népszerű autók és nem véletlenül. A Ford jó érzékkel nyúl hozzá az alapmodellekhez és teszi hozzá azt a kicsit, de néha nem is annyira kicsit, amitől aztán az autóbolondok által vágyott tárgyakká válnak.
A Focus önmagában is jó autó, az ST változat pedig kicsit a sportosság irányába nyomja a megbízható, praktikus és jó futóművű alapmodellt. A futóműve keményebb, keresztstabilizátorai erősebbek, mélyebben ül az autó, mint a sima kettes Focus, azonban a motor teszi fel a koronát mindenre.

A Focus második generációja nagyon sok elemében rokon a Volvo S40/V50/C70-sorozattal, ennél fogva a Volvo korabeli, öthengeres, turbós csúcsmotorját kapta meg a Focus ST. Ez egy 2,5 literes, hengerenként négyszelepes, dupla vezérműtengelyes konstrukció. A nagy hengerűrtartalom már a töltőnyomás megérkezése előtt is kellemes nyomatékot garantál, de az élettartamot is jó irányba befolyásolja, hogy nem egy kihegyezett, 1,5 literes motor került a sportmodell orrába. Az öthengeres felépítés nemcsak a járás finomságát növeli, de hangja is különleges, egyesek szerint szebben szól, mint a V8-asok.
Tibor azután vette az autót, hogy az előző tulajdonos chiptuningot csináltatott rajta, azaz a motorvezérlő paramétereit módosíttatta, a gyárinál nagyobb teljesítmény reményében. Az ígéret szerint az eredeti 225 lóerő helyett 275-öt értek el a beavatkozással, de mérést sosem végeztek az autón.

A feltöltött benzinmotorok, a feltöltött dízelekhez hasonlóan, szinte kínálják a lehetőségét az efféle beavatkozásokra. A tunerek többnyire kicsit megemelik a töltőnyomást, kicsit több üzemanyagot adnak a motornak, esetleg még ezt-azt módosítanak a beállításokon, így komolyabb szerkezeti átalakítások nélkül kapják a teljesítménytöbbletet. A több erő nagyobb terhelést is jelent a motornak és az egész hajtásláncnak, de a gyakorlat azt mutatja: ha nem folyamatosan maximális teljesítményen járatjuk a motort, nem csökken jelentősen az élettartama. A hajtáslánc elemei pedig annyira túlméretezettek, hogy például nem csúszik majd meg a kuplung sem, de biztosan hamarabb cserére szorul majd, mint a gyári nyomatékkal terhelve.
Az autóban 196 ezer kilométer van, 6100-as fordulaton gyárilag 225 lóerős, és 320 Nm-es nyomatékot tud 1600-tól egészen 4000-ig. A lent megjelenő, elektronikusan szabályzott maximális nyomaték értékét ennyire kis fordulaton szinte soha nem sikerül kimérni. Azt csak mérőlaborban, ideális üzemi körülmények között lehetséges. Már kis fordulaton nagy terhelést kellene adni a motornak, hogy a turbó rendesen betöltsön, felépüljön a névleges turbónyomás és majdnem állandósult üzemi körülmények lépjenek fel, amit ilyen jellegű mérőpadon szinte lehetetlen modellezni.
Ennek ellenére nagyon vártuk a mérést, mennyi lesz a maximális teljesítmény a chiptuninggal, meglesz-e 275 lóerő, esetleg kicsivel több is. Azt pláne vártuk, vajon mi lesz a gyári 320 Nm-es nyomatékkal 1600-tól 4000-ig?
Nekifeszült a turbó-Focus a görgőnek, szépen szólt az öthengeres motor, terhelés alatt mélyebb, erősebb a hangja, mint simán csak üresben pörgetve.
Nézzétek meg a videót, kicsit elemezzük majd benne a kapott görbéket, ha pedig tetszett és további érdekes autókat szeretnétek látni, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára. Érdemes, mert jön még szocialista autó is, és nem hagyhatjuk ki az Erőmérőből a Wankel-motort sem.
Korábbi méréseink
- Igazi Porsche a mérőpadon
- A 3,6 literes, hathengeres bokszer nekifeszült a görgőknek, a 911-es segge szépen leült, s közben felcsendült a motorhang, amire hónapok óta vártunk.
- Hány lovas egy 30 éves Trabant?!
- Eddig viszonylag kevesen állítottak be a 26 ló megszámolására, de most megérkezett az Erőmérő egy 601 Universallal.

Az oldalról ajánljuk
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
