A Totalcar Erőmérő sorozatában egy kedves ismerős került a teljesítménymérő padra az Autokorbelnél. A Mazda MX5-ös sorozata az, amit mindenki szeret, mindenkinek ki kell egyszer próbálnia, de vajon mit tud a közkedvelt 1,8-as DOHC-motor a mérőpadon?

Már számtalanszor írtunk a Mazda MX5-ös sorozatáról, többünknek volt is sajátja, Winkler is szerette, nekem is volt, Sturcz Antinak pedig most is van. Legutóbb Anti írt róla egy remekbe szabott összefoglalót, ami az egész sorozatról szól, sok szemszögből nézve.
Nehéz olyannak mesélni az MX5-ösről, aki soha nem vezette még, mert papíron nincs benne semmi különös, legfeljebb a szerény menetkész tömeg. Ez az autó nem a nagy gyorsulásról vagy brutális lassulásról, de nem is a nagy végsebességről szól. Nincs benne sok száz lóerő, eszement nyomaték sem, de ez nem baj, mert ez a kis, hátsókerék-hajtású, kétüléses japán a tiszta vezetési élményről, a jó irányíthatóságról és a közvetlen reakciókról szól, amelyeket nehéz klasszikus fogalmak közé szorítani.
Ezért lehetséges, hogy már az MX-5 az 1,6-os alapváltozata is nagyon jó autó, hiszen a közvetlenség ugyanúgy jár hozzá, mint a csúcskivitelhez. Persze az igazi az 1,8-as, mert nyomatékosabb, kicsit erősebb és gyakran sperrdifis.

Sajnos azt is tudjuk, hogy a nagyobb motor egyúttal érzékenyebb, kicsit jobban szereti az olajat, mint az 1,6-os, illetve hajlamosabb a gyűrűkopásra, de nagyjából ennyi, nagyon megbízható, erős és forgós ez a szívó négyhengeres is, szeretjük.
Felépítését tekintve igazi klasszikus motor a Mazdáé, nem csak a dupla vezérműtengely (DOHC) és a tizenhat szelep miatt, hanem a hosszirányú beépítés miatt is. Vérbeli roadster, minden tekintetben. A facelift előtti, 2000-es évjárat körüli motorokat 140 lóerősnek szokták mondani, a facelift utániakat pedig 144 vagy 146 lóerősnek. Ennek oka a módosított vezérlés, valamint a változó szelepvezérlés, ami az első 1,8-asokban még nem volt.
A mérésen megjelent Mazda már bőven a frissítés utáni időszakból származik hiszen 2004-ben készült, a NB széria utolsó gyártási éve pedig a 2005 volt. Papíron 146 lóerős 7000-es fordulaton és 168 Nm a nyomatéka 5000-nél. Láthatjuk, hogy mindkét fordulatszám-adat szokatlanul magas, az autó igényli a pörgetést, sportosra hangolták a motort. Ez nem azt jelenti, hogy az 1,8-as lent gyengén megy, sőt az 1840 köbcentis motornak kis fordulaton egészen jó a nyomatéka az 1,6-ossal összevetve.

Egyszerűen arról van szó, hogy a fordulatszám-korlátozás 7200-nál van, sokáig engedi pörögni az elektronika a motort, ezért ha úgy tartja kedvünk, hosszan forgathatjuk a fokozatokat, nagyon széles a terhelhető fordulatszám tartomány, ami szintén hozzátesz az MX-5 nagyszerűségéhez.
Meglehetősen keveset tudunk arról, hogy a motor mit tud valójában. Az Erőmérő mai epizódjában szereplő példányban 147 ezer kilométer van, ami nem sok, de jellemző ezekre a szívómotorokra, hogy csak és kizárólag akkor tudják a névleges teljesítményt, ha szerkezetileg tökéletes állapotban vannak, vagyis ha jók a gyertyák, tiszta az üzemanyagrendszer, illetve a légszűrő, megfelelő a benzin minősége és persze minden elektronika, minden szenzor hibátlanul működik.
Csakhogy mindez legfeljebb a gyári tesztlaborban szokott így lenni, amikor bemérik a motor teljesítményét, utána már ritkán fordul elő. Ezért is voltunk kíváncsiak az MX5-ös 1,8-as motorjának a mérésére - vajon a nagy fordulatú, megbízható Mazda motor mennyire képes megközelíteni a gyári adatait.
A bemelegítés után indult a mérés, a motor hangját a mérőgörgők sivító hangja szinte teljesen elnyomta. A magasabb fordulatszám tartományban sem változott a motor orgánuma, nem lett ércesebb vagy más tónusú, csak simán ordítani kezdett, majd a 7200-nál belépő fordulatszám-korlátozó vetett véget az orgiának.
A mérés után néhány percig alapjáraton hagytuk visszahűlni, majd leállítottuk. Tipikusan az az érzés volt mindenkiben, hogy ezt még százszor ugyanígy meg lehetne csinálni, a motor biztosan nem szenvedné meg.
A görbe alakja tankönyvi, semmi púp vagy beszakadás, de van néhány fontos tanulság is. Ha kíváncsiak vagytok a részletekre, esetleg hallani akarjátok a hétezren forgó japán csodát, nézzétek meg a videót.
Jövő pénteken is lesz Erőmérő, a következő autó egy turbós hot hatch lesz és sok érdekes kocsi jön még. Ha nem szeretnétek lemaradni, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára.
Korábbi méréseink
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
