A kis fogyasztásnak nem tudunk ellenállni
Öt-tíz éve úgy tűnt, hirtelen mindenki megvilágosodott és dízel autót akar. Autóvásárláskor a kis fogyasztás – nagy nyomaték – olcsó üzemanyag szentháromság lebegett a vásárlók szeme előtt és boldogan fizették a kasszánál a TDI Passatok és A6-osok, a 320-as BMW és a TDCI Mondeók felárát. A statisztikák most viszont azt mutatják, hogy a dízel iránti kereslet visszaesőben van. Nem csak az új autóknál, de a használtaknál is. Kérdőívünkben arra kerestük a választ, hogy olvasóink szerint ennek mi lehet az oka, ennek a kiértékelését olvashatják most.
25252. Ennyien adtak válaszokat 13+1 kérdésünkre. Bár a kutatásunk nem reprezentatív, ennek a kimagasló értéknek ismeretében kérem engedjék meg, hogy egy kicsit elkalandozzak és hosszú távú eredményeket vonjak le a válaszokból. Ha a következőkben vázolt jövőképről 10-20 év múlva kiderül, hogy köze sincs a valósághoz, majd tereljük a témát ha szóba jön, és ráfogjuk valami idő közben megváltozott külső tényezőre. Ha viszont beigazolódnak a sejtéseink, majd bőszen naugyemegmontamozhatunk podcastunkban, az Égéstérben. Feltéve, ha még léteznek egyáltalán podcastok akkor. Lássunk is neki a jövő megjósolásának.
Kevesebb dízelt veszünk, és ez jó
Legalábbis a többség szerint: 16850-en örülnek ennek a ténynek. Kis híján ennyien vannak azok is, akiknek az alacsony fogyasztás ugrik be a dízel szó hallatán, és fele ennyien akiknek a végtelen szervizszámlák.
A lényeg, hogy keveset fogyasszon
Válaszadóinknak több mint a 80 százaléka vett autót az elmúlt 5 évben. Szinte fele-fele arányban dízelt és benzinest. Ez az arány az általunk ismert korábbi eladási statisztikák alapján reálisnak is mondható. Egyéb meghajtású autó vásárlására alig néhányan adták a fejüket. A 2027-es használt piacon tehát kb. fele-fele arányban lesznek a tizenéves dízelek és a benzinesek, elvétve pedig néhány hibrid és villanyautó. Kb. minden ötvenedik. Ezt ne felejtsék el, fontos lesz a későbbiekben. Most viszont nézzük meg, hogy akik dízelt vettek az elmúlt öt évben, miért döntöttek így:
Jól látható, hogy az alacsony fogyasztás toronymagasan győzött, emellett pedig sokan szeretik a dízelmotorok karakterét is. Utóbbin sincs mit csodálkozni: a nyomaték nagyon kellemes útitárs, növeli a biztonságérzetet. De az alacsony fogyasztás nem mindenkinek elég meggyőző érv. Arra a kérdésünkre, hogy aki nem venne gázolajos autót, miért döntött így, a következő válaszokat kaptuk:
Azon, hogy valaki nem megy eleget ahhoz, hogy megérje neki dízel autót tartani, nincs mit csodálkozni. A kisebb fogyasztású dízelek akkor hozzák meg a felárukat, minél többet megyünk az velük. A modern dízelek magas szervizköltségeiről mi is többször is írtunk már, jogosan félnek sokan a váratlan megterhelő kiadásoktól. Meglepő viszont, hogy kis híján 5 ezren vennének hibridet vagy villanyautót. Ezzel pedig el is érkeztünk cikkünk fő kérdéséhez.
Milyen autót veszünk öt év múlva?
A kapott válaszaink alapján azt mondhatjuk, hogy a dízelek eladása nem fog a földbe állni két hét múlva, de az elfordulás trendje érezhető:
Az adatok megtekintéséhez mozgassa az egeret a diagram fölé
Az elfordulás oka kis részben a Volkswagen dízelbotránya is lehet, egy másik kérdésben több mint 4 ezren válaszolták azt, hogy emiatt változott meg a hozzáállásuk a dízelekhez. A diagramot nézve azt látjuk, hogy a benzines autók vásárlótábora még erősödik is, pedig egy másik kérdésünkre a válaszadók fele mondta azt, hogy a modern benzines és dízel motorok között szerinte már nincs különbség. A hibrid és az elektromos autókra viszont borzasztóan megnő az igény. Durván minden 4. autó ilyen lenne. Kiindulva abból, hogy új autót az elmúlt öt évben is jóval kevesebben vettek itthon, mint használtat, a piac várhatóan azonnal felszippantja majd a használt, részben vagy teljesen villanyhajtású kocsikat.
Akkor mi lesz a használt dízelekkel?
Mivel a kereslet csökken, a dízeleket még olcsóbban fogják adni használtan. És ki fogja megvenni? A vidék. Hogy miért? Kérdőívünk kitöltőinek több mint 80 százaléka városlakó volt, ez pedig arra enged következtetni, hogy alapvetően nem mennek annyit, hogy megérje a dízel. Sokat mennek városban, ami a dízeleknek nem kedvez (például a részecskeszűrő miatt), illetve egy esetleges szmogriadó esetén is jobban jár(hat)nak egy hibriddel vagy villanyautóval, mint egy kormoló dízellel, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy jelenleg csak az Euro-besorolás számít, de ki tudja, ez bármikor megváltozhat nyugat-európai mintára.
A vidéki lakosság viszont jellemzően nagyobb távokat tesz meg akár nap, mint nap, ami nemcsak kedvez a dízel autónak, de hamar érezhető a tulajdonos pénztárcáján is. Ez egyébként környezetvédelmi szempontból is áldásos helyzet lenne tisztább városi levegővel és alig fogyasztó, így kevesebb káros anyagot kibocsátó országutakon 90-nel suhanó dízelekkel. Egy ilyen átrendeződés persze csak akkor tudna végbemenni, ha rohamtempóban fejlődne a villanyautós infrastruktúra a városokban.
Mi menthetné meg a dízel becsületét?
Válaszadóink szerint nem sok minden, legalábbis kevesebb, mint ezer kitöltő gondolja úgy, hogy a modern dízeleké a jövő. Igaz, a turbós benzinesek uralmában is csak 3420-an hisznek. A többiek az elektromos, a hibrid és más, alternatív megoldások térhódítását vizionálják a jövőre nézve. Hogy mivel lehetne mégis a dízel vásárlás felé fordítani a piacot?
Igen, jól látják, a még kisebb fogyasztás. Hiába számolták már ki sokan, sokféleképpen, köztük mi is, hogy a fogyasztás a járműtartásnak nem a legmeghatározóbb költsége, úgy látszik a benzinkúton elköltött forintok fájdalmasabbak, mint a szervizben hagyott bankók.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
