Magyarázd meg egy hondásnak, mi a nyomaték
Szerszám szombat: nyomatékkulcsok
A nyomatékkulcs a szakszerű szerelés szimbóluma. Az üvegpolcon tartott ereklye, a műhelyvilág Szent Jobbja, elég körbehordozni, máris meggyógyul a beteg. Pedig végtelenül egyszerű eszköz, csak sokan lusták használni vagy szegények megvenni.

Utóbbi csoport számára jó hírem van: létezik olcsó nyomatékkulcs. Nem a lekattanós fajta, könnyebb vele hibázni és talán nem is olyan pontos, de alapvetően működik, hobbicélra tökéletes. Évek óta használom, megbízhatóságához nem férhet kétség, a lehető legprimitívebb elv alapján működik, a hajláson. A nyomaték ugyanis nem más, mint az erő és az erőkar szorzata, és ha az erőkar kellően vékony anyagból készült, jelentős mértékben hajlik.
Így aztán elég egy rugalmas rúd egy másik, fix pálcára biggyesztett skálával, illetve egy billegős nyél, amelynek köszönhetően állandó hosszú az erőkar, és máris szemmel követhetjük, éppen hány newtonméterrel tekerjük a csavart. Oda kell hajolni a pontos leolvasáshoz, figyelni kell, hogy a fogantyú billegős állapotban maradjon, nehogy meghamisítsuk a kar hosszát, de kis gyakorlattal el lehet érni a skála szerinti öt newtonméter pontosságot. Barkácsáruházas, szétesős, hátsó-kínai, nyomatékkulcsnak csúfolt vackok megbízhatóságához képest egy atomóra. Volt olyanom, annál mindig bizonytalan voltam, ötvennél vagy száznál kattan-e le, amikor hetvenötre állítom.

A klasszikus nyomatékkulcs ugyanis lekattan. Egy rugót feszítünk elő, amikor a nyelét csavargatva beállítjuk a kívánt értéket, és amikor kis terpeszben nekifeszülve elérjük a beállított meghúzási nyomatékot, hallható, érezhető kattanással pár fokot ugrik a kulcs a kezünkben, mintha elpattant volna a csavar, de mégsem. Ez a kattanós mechanika nem nagy truváj, de precíz, megbízható működéséhez igényesen, drágán megmunkált alkatrészek kellenek, ezért a jó nyomatékkulcs drága. A képeken látható ¾ colos Beta, amely 80 és 400 Nm között működik, például közel 164 ezer. Akciósan. De legalább jár hozzá sapka. Mmgmm.

Bevallott pontossága +/- 4%, ami az értéktartomány közepét véve közel 20 Nm – ennek tudatában fitymáljuk a görbülő száras gagyit. Időnként újra is kell kalibrálni a kulcsot, amihez viszont nem szükséges atomfizikus, hiszen az ismert erőkarra ismert súlyt akasztva bármikor ellenőrizhetjük a pontosságát. Amíg állandó a gravitációs erőtér.

A civilebb méretű lekattanós típusú Beta-nyomatékkulcsok egyébként már szinte barátinak mondható ötvenpárezertől indulnak, míg a digitálisak ennek közel duplájába kerülnek. Ezek vannak olyan kedvesek, hogy a nyomaték elérése előtt szólnak, hogy már nem kell sokáig dülleszteni a szemet, így aztán a hivatalos +/- 2-3%-os pontosságuk mellett a hülyebiztosabb működésük miatt is megbízhatóbb a használatuk.

Jó kérdés egyébként, mennyire van értelme hajszolni a minél nagyobb pontosságot. Vegyünk egy tipikus példát, ahol elengedhetetlen a nyomatékkulcs, a hengerfejcsavarok meghúzását. Amennyiben nem a győri Audiról van szó, egy használt motorblokkba tekerünk be egy remélhetőleg új csavart, amely egy remélhetőleg síkolt hengerfej valamennyire megnyomorgatott tetején fekszik fel. A furatot a blokkban remélhetőleg sűrített levegővel kifújták tisztára, szárazra, de kevesen veszik a fáradságot, hogy újravágják a menetet. A gondosabb szerelők ugyan szépen, vékonyan beolajozzák a csavarokat, remélhetőleg a fej felfekvő felületénél is, de a meghúzásnál még így is érzésre nagyobb a bizonytalanság a súrlódási tényezőben, mint a négy százalékos nyomatékkulcsban. Márpedig a szorítóerő az, amit az előírt meghúzási nyomatékkal biztosítani szeretnénk. Többek között ezért is terjedtek el a nyúlócsavarok, amelyeket nyomatékra és szögre kell meghúzni.

Ipari felhasználásnál, új alkatrészeknél van értelme a digitális nyomatékkulcsnak, jól menő műhelyben, igényes szerelőknél a lekattanós Betának. Én maradok a hajlós szárúnál, vállalom a pontatlanságából eredő következményeket.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
