Minden rendes garázsba kéne egy
Szerszám szombat: motorfékpad
Tudom, hogy nem vagyok egyedül. Nap mint nap emberek százezrei hajtják le fáradt fejüket, fülükből kipottyan egy eltévedt flexkorongmorzsa, körmük alatt békésen érlelődik egy darabka gépzsír, tenyerükön még érzik a nyomatékkulcs szárának zsibbasztó nyomását, és a szerelőakna mélyén beszívott levegőt úgy fújják ki tüdejükből az utolsó sóhajjal elalvás előtt, hogy közben nem másra gondolnak, mint egy...

Fékpadra. Mert hallani kettesben a gumi sivításán, hogy gyarapodott az erő, érezni nyaktőnél a nyomatékhízást, és a szívóhang zsírosodásából egyértelmű, hogy jól sikerült a fokolás, de a fene vigye el, mégis jó lenne mindig azonnal és csalhatatlanul tudni, mennyi lett a newtonméter. Elbírna-e még egy hosszabb tütét, érdemes-e tovább nyitni a torkát, szépen ürül-e az a kipakolt dob, vagy csak hangos?
Pont elférne ott a garázs végében, a satupad mellett. Na jó, talán odébb kéne tolni a kompresszort, de valahogy csak szorítanánk helyet neki. Felcsattintanánk rá a motort, aztán hadd koppanjon az a gázkar! Egyből kiderülne, ért-e valamit a síkolás, nem kellene belógatni a motort, éjjel stopperezni a műúton, találgatva, hány fokot hűlt a levegő.
Csak hát a motorfékpad olyan, mint a csápos emelő, az álmok másik királynője. Maga az eszköz talán elérhető volna, de a körítés hozzá nem hogy karnyújtásnyira, de egy másik univerzumban van. A csarnok, ahová be lehet állítani, ahol megvan a belmagasság, mégis ki bírjuk fűteni. A fékpadnál pedig a fékterem, aljzatbetonnal, hűtéssel, kezelőszobával. Ilyenről tényleg csak álmodik a hobbiszerelő, és ha meglát egyet, áll megbabonázva, mint egyesek egy öblögető Ferrari mellett.

Ez történt velem az Axiál bajai telephelyén, ahol temérdek szerszámot kipróbáltunk, de valahogy mindig csak a fékpad ugrik be, amikor visszaemlékszem. Álljon bármilyen távol a sufnigarázstól, egy fékpad megéri, hogy közelebbről megnézzük, nem? Szerszám? Végül is, az. Elfér itt nálunk, szombaton.
Kerek négyszáz kilowattot, azaz 544 lóerőt tud lefogni, ahogy mondják, kétezres fordulaton. Hiába, mezőgazdasági gépek motorjait járatják rajta, erre van kitalálva, alacsony fordulatra, nagy nyomatékra. Minden motort, amit felújítanak a műhelyben, feltesznek a padra, hogy beépítés előtt leellenőrizzék, tudja-e, amit tudnia kell, nincs-e szivárgás vagy bármilyen hiba. Ha szezon közben esik ki egy munkagép a gazdaságban, hamar nyakig ér a trágyalé, a megbízhatóság őrületesen fontos szempont.

Maga a fékgép nem is olyan vészesen nagy, üstdob-méretű, viszont a köré fonódó kígyófészek már kicsit rémisztő. Kábelek, hűtővíz-szivattyúk, tartályok, elektromos szekrények veszik körül a zöld hengert, és a csövek többsége lefelé távozik. A fékgép és a motor lényegében egy mérőszigeten áll, komoly betonalapon, síneken tologatható állványon. A gigantikus ezüstüstön és a fatörzs vastagságú csőrendszeren keresztül szívja a motor a levegőt.

Fél nap rámegy, mire fel van építve a mérés, feltéve, hogy minden motorspecifikus motyó le van már gyártva. Motortartó bakokat, kipufogó csatlakozót, gázrudazatot minden típushoz egyedileg kell készíteni, meg persze egy adaptertárcsát a lendkerék és a kardántengely közé, amelyhez a fékgép csatlakozik. És akkor ott vannak még az elektromos kütyük, a szondák, mérőfejek, illetve ha nem egyszerű, adagolós motorról van szó, a CAN-buszos vezérlés és társai. A felcsattintom a motort és koppan a gázkar egy picit időigényesebb, mint az álommanók mesélték.

Amilyen motorok megfordulnak a műhelyben, azokhoz legyártják a méréshez szükséges elemeket, majd ha minden megvan és fel van szerelve, helyet lehet foglalni a mérőszobában, és pár kattintással indulhat a motor. Most éppen egy OM366-os, hathengeres Mercedes-motor van a padon, az első fordulatokat teszi meg a felújítás után. Nem egy bonyolult eset, soros adagolóján a gázkart kell húzogatni, a többi kábelezés többsége érzékelőkhöz vezet. Minden lényeges hőmérsékletet, a beszívott levegőtől a kipufogógázig, minden nyomást látni a monitoron, pár kattintással be lehet állítani a terhelést, a fordulatszámot, és már izzik is a turbó.

Igazából persze nem, a motor bejáratós, és egy dízelen egyébként is hideg a turbó. De be lehet programozni egy bejáratós rituálét, megfelelő határértékekkel, nehogy baj történjen. Aztán mehet a rendes teljesítménymérés, ahol kiderül, mennyi a newtonméter.

A Ferrari vágy marad a többségnek, ahogy a fékpad is. Ha nem bírunk a kíváncsiságunkkal, befizetünk egy görgős pados teljesítménymérésre, bár ott a hajtáslánc veszteségei, de főleg a gumik bizonytalansága miatt messze nem ilyen pontos, nem ilyen elegáns a mérés.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
