Minden rendes garázsba kéne egy

Szerszám szombat: motorfékpad

2016.08.27. 06:32 Módosítva: 2016.08.27. 07:43

Tudom, hogy nem vagyok egyedül. Nap mint nap emberek százezrei hajtják le fáradt fejüket, fülükből kipottyan egy eltévedt flexkorongmorzsa, körmük alatt békésen érlelődik egy darabka gépzsír, tenyerükön még érzik a nyomatékkulcs szárának zsibbasztó nyomását, és a szerelőakna mélyén beszívott levegőt úgy fújják ki tüdejükből az utolsó sóhajjal elalvás előtt, hogy közben nem másra gondolnak, mint egy...

Fékpadra. Mert hallani kettesben a gumi sivításán, hogy gyarapodott az erő, érezni nyaktőnél a nyomatékhízást, és a szívóhang zsírosodásából egyértelmű, hogy jól sikerült a fokolás, de a fene vigye el, mégis jó lenne mindig azonnal és csalhatatlanul tudni, mennyi lett a newtonméter. Elbírna-e még egy hosszabb tütét, érdemes-e tovább nyitni a torkát, szépen ürül-e az a kipakolt dob, vagy csak hangos?

Pont elférne ott a garázs végében, a satupad mellett. Na jó, talán odébb kéne tolni a kompresszort, de valahogy csak szorítanánk helyet neki. Felcsattintanánk rá a motort, aztán hadd koppanjon az a gázkar! Egyből kiderülne, ért-e valamit a síkolás, nem kellene belógatni a motort, éjjel stopperezni a műúton, találgatva, hány fokot hűlt a levegő.

Csak hát a motorfékpad olyan, mint a csápos emelő, az álmok másik királynője. Maga az eszköz talán elérhető volna, de a körítés hozzá nem hogy karnyújtásnyira, de egy másik univerzumban van. A csarnok, ahová be lehet állítani, ahol megvan a belmagasság, mégis ki bírjuk fűteni. A fékpadnál pedig a fékterem, aljzatbetonnal, hűtéssel, kezelőszobával. Ilyenről tényleg csak álmodik a hobbiszerelő, és ha meglát egyet, áll megbabonázva, mint egyesek egy öblögető Ferrari mellett.

Ez történt velem az Axiál bajai telephelyén, ahol temérdek szerszámot kipróbáltunk, de valahogy mindig csak a fékpad ugrik be, amikor visszaemlékszem. Álljon bármilyen távol a sufnigarázstól, egy fékpad megéri, hogy közelebbről megnézzük, nem? Szerszám? Végül is, az. Elfér itt nálunk, szombaton.

Kerek négyszáz kilowattot, azaz 544 lóerőt tud lefogni, ahogy mondják, kétezres fordulaton. Hiába, mezőgazdasági gépek motorjait járatják rajta, erre van kitalálva, alacsony fordulatra, nagy nyomatékra. Minden motort, amit felújítanak a műhelyben, feltesznek a padra, hogy beépítés előtt leellenőrizzék, tudja-e, amit tudnia kell, nincs-e szivárgás vagy bármilyen hiba. Ha szezon közben esik ki egy munkagép a gazdaságban, hamar nyakig ér a trágyalé, a megbízhatóság őrületesen fontos szempont.

Maga a fékgép nem is olyan vészesen nagy, üstdob-méretű, viszont a köré fonódó kígyófészek már kicsit rémisztő. Kábelek, hűtővíz-szivattyúk, tartályok, elektromos szekrények veszik körül a zöld hengert, és a csövek többsége lefelé távozik. A fékgép és a motor lényegében egy mérőszigeten áll, komoly betonalapon, síneken tologatható állványon. A gigantikus ezüstüstön és a fatörzs vastagságú csőrendszeren keresztül szívja a motor a levegőt.

Fél nap rámegy, mire fel van építve a mérés, feltéve, hogy minden motorspecifikus motyó le van már gyártva. Motortartó bakokat, kipufogó csatlakozót, gázrudazatot minden típushoz egyedileg kell készíteni, meg persze egy adaptertárcsát a lendkerék és a kardántengely közé, amelyhez a fékgép csatlakozik. És akkor ott vannak még az elektromos kütyük, a szondák, mérőfejek, illetve ha nem egyszerű, adagolós motorról van szó, a CAN-buszos vezérlés és társai. A felcsattintom a motort és koppan a gázkar egy picit időigényesebb, mint az álommanók mesélték.

Amilyen motorok megfordulnak a műhelyben, azokhoz legyártják a méréshez szükséges elemeket, majd ha minden megvan és fel van szerelve, helyet lehet foglalni a mérőszobában, és pár kattintással indulhat a motor. Most éppen egy OM366-os, hathengeres Mercedes-motor van a padon, az első fordulatokat teszi meg a felújítás után. Nem egy bonyolult eset, soros adagolóján a gázkart kell húzogatni, a többi kábelezés többsége érzékelőkhöz vezet. Minden lényeges hőmérsékletet, a beszívott levegőtől a kipufogógázig, minden nyomást látni a monitoron, pár kattintással be lehet állítani a terhelést, a fordulatszámot, és már izzik is a turbó.

Igazából persze nem, a motor bejáratós, és egy dízelen egyébként is hideg a turbó. De be lehet programozni egy bejáratós rituálét, megfelelő határértékekkel, nehogy baj történjen. Aztán mehet a rendes teljesítménymérés, ahol kiderül, mennyi a newtonméter.

A Ferrari vágy marad a többségnek, ahogy a fékpad is. Ha nem bírunk a kíváncsiságunkkal, befizetünk egy görgős pados teljesítménymérésre, bár ott a hajtáslánc veszteségei, de főleg a gumik bizonytalansága miatt messze nem ilyen pontos, nem ilyen elegáns a mérés.

Az oldalról ajánljuk

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

2 órája
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10