Aztán derék legyen az a szög!
Szerszám Szombat: Digitális szögmérő

- Pitty, megnyomtam, húzhatod!
- Várj, most nem mér.
- Akkor nyomok rajta még egyet.
Ilyen és hasonló párbeszédek zajlottak, miután kicsomagoltuk a mindenki számára ismeretlen eszközt, és egymás kezéből kapkodtuk, hátha valaki okosabb. Igazi férfi használati utasítást nem olvas, az öt gomb soknak bizonyul, muszáj egy óvatlan pillanatban félresomfordálnom és belesnem a leírásba. Oda is lett a férfiasságom, de onnantól jött a hű meg a ha, mert a cucc kétségkívül lenyűgöző. Nem mintha a szögmérés ördögtől való volna, de ha mindezt bármilyen pozitúrában, egyszerűen a kulcsra csattintva tudja egy digitális skatulya, az nem piskóta.

A Beta digitális szögmérője pedig pont ezt ígéri, és be is tartja. Kicsit gondolkodtam, vízszintesen elfordítva, vagyis amikor a gravitációt nem veheti alapul, milyen elven mér, de ezt a leírás sem árulja el. Végeredményben mindegy, villamosmérnöki diploma nélkül is felkapcsoljuk a villanyt, nem igaz? De mire való egyáltalán az ilyen szögmérő?
A nyúlócsavar
Vannak csavarok az autóban, amelyeket adott nyomatékra kell meghúzni – szigorúan véve az összeset –, illetve akad néha, amelyet nyomatékra és szögre. Tipikusan a hengerfejcsavarok ilyenek, leginkább amelyeket nyúlócsavarnak nevezünk, de ha olyan a hengerfejtömítés, a nem nyúlós hengerfejcsavart is szögre kell húzni. Lényeg, hogy mindig a hengerfejtömítés gyártójának utasításait kövessük.

Modern motorokban szinte kivétel nélkül nyúlócsavarok szorítják a hengerfejet a motortömbhöz. Ezek jellemzően vékony, néha, mint a képen, kimondottan elvékonyított szárú, hosszú csavarok. A felületes okoskodással szemben ugyanis az a legbiztosabb csavarkötés, főleg ilyen, változó terhelésű helyeken, amely képes nagyon pici, ezred-, századmilliméteres mértékben rugózni. A nyúlócsavar karcsú szárát ugyanis pont úgy kell elképzelni, mint egy felhúzott rugót, amely mindig közel azonos erővel szorítja lefelé a tömítést, legyen a befogott hengerfej hideg vagy meleg, jöjjenek bármilyen pofonok az égéstér felől.

Ha kicsit belegondolunk, egy tökéletesen merev csavar pont azért lazulna meg, mert a sok felmelegedés-lehűlés, valamint az üzemi terhelés során összezömülő tömítés, illetve már önmagában a hengerfej hőtágulása és -zsugorodása miatt megszűnne a feszítőerő. Durván leegyszerűsítve.
A csavar nyomatékra vagy szögre húzása nem más, mint a rugó felhúzása. Általában először egy vagy két lépcsőben olyan nyomatékkal kell megfeszíteni a csavart, amely által biztosan felfekszenek egymásra az alkatrészek, a tömítés összezömül, megkapja az alapterhelést, amely nem más, mint a forgatónyomaték által a csavar menetemelkedése révén létrehozott erő. Ehhez nyomatékkulcs szükséges.

Aztán jöhet például kilencven fok ráhúzás, ami a csavar bizonyos mértékű nyújtását eredményezi, egy milliméteres menetemelkedés esetén a példánknál 0,25 milliméternyivel. Ilyenkor előfordulhat úgynevezett plasztikus deformáció is, vagyis maradandóan megnyúlik a csavar – ezért csak egyszer szabad meghúzni, aztán kuka. A szögre húzáshoz szükséges valamilyen típusú szögmérő, amelynek talán legkifinomultabb változata ez a digitális Beta.
Ha beállítottuk a kívánt szöget, a kis szelencét felcsattinthatjuk a kulcsra egy mágnessel, és újabb gombnyomás után már méri is az elfordulást. Bármilyen helyzetben. Pár fokkal a beállított előtt, egészen pontosan 80%-nál egyszerre csipog és világít, hogy lassan jó lenne abbahagyni az erőlködést, majd a zöld ledek sorozatos kigyulladása után a piros jelzi, amikor révbe értünk. Tévedni szinte lehetetlen, nem észrevenni szintén. Ez a legnagyobb előnye a digitális eszközöknek az analógakkal szemben.

A régi iskola szerint szép, mutatós szögmérő tárcsát használt a szakember, amelyen saját magát megsegítve legfeljebb filctollal jelölhette be a kívánt értéket, de észnél kellett lenni, nehogy túlhúzza a kényes csavart. Amit viszont a digitális szögmérővel is érdemes elkövetni befejező műveletként, az a meghúzott csavar jelölése, mert meghúzni ugye csak egyszer szabad, és onnantól ahhoz a csavarhoz nyúlni – még ellenőrző szándékkal is – tilos.


Az oldalról ajánljuk
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
