A Hernyótalpas Mindenevő
Azt mondták, mutatnak majd rádió távirányítású fűnyírót. Hmm, érdekel. Mondták, benzinmotoros és lánctalpas, ráadásul ki is próbálhatom. Megyek már, megyek!

Ahogy azt manapság mondani szokták, ha a pasid sosem vágyott távirányítós tankra, akkor csajod van. Én az a fajta vagyok, aki amióta állva pisil, folyamatosan vágyik távirányítós harckocsira, repülőre, Birodalmi Lépegetőre, mindenre és bármire. Hogy a francba tudtam volna ellenállni egy olyan meghívónak, ahol egy lánctalpas fűnyíró távirányítóját nyomja a kezembe a magyar forgalmazó. Oké, nem lánctalpas, hanem gumihevederes, de az majdnem ugyanaz.

Volt egy kis petting, mielőtt kinyitották a furgon ajtaját, amiben a távirányítós fűnyíró, még inkább mindentnyíró, sőt méginkább az Irtózatos Cséphadaró volt lenyűgözve. Kell is az embernek egy kis fűnyírásügyi szakoktatás, mert a hozzám hasonló koca-gyeptrimmelők simán azt hihetik, a fűnyíró az fűnyíró, oszt kész. Oké, a damilos vagy késes fűkaszát ismerem, és szükség esetén használni sem félek, de ennél sokkal többet nem tudok a témáról.

Először egy AS 510-est ereszthettem rá a magas fűre. Hiába na, ezek nem a barkácsáruházak alsó árkategóriás termékei, és ez nem csak abból derül ki, hogy önjáró már ez a kis fűnyíró is. A katalizátoros, kétütemű motor az AS-Motor saját terméke, hat lóerő már nem csak arra elég, hogy csuklás nélkül bedarálja a magasabb füvet, de akár 4 km/órával is tudja mozgatni a gépet.

De leginkább nem is ezeknek, hanem a golyóscsapágyas kerekeknek volt köszönhető, hogy az ember már tolás közben is érezte, itt nem egy nájlonból fröccsöntött hitvány kis kerék forog a vas pálcából készített tengelyen, mint egy pár tízezer forintos fűnyírónál. A mulcsoló fűnyírók mögé nem muszáj gyűjtőtartályt akasztani, ezek olyan finomra vágják a füvet, hogy azt nyugodtan a réten lehet hagyni, a gyorsan elrohadó finom szálak tápanyagul szolgálnak a fűnek, és a kiszáradástól is megóvják a gyepet.

Ezután jöhettek a keményebb gépek. Ezek is önjáróak, van, amelyik nagyobb szálakat hagy maga után – ez takarmánynak is jó lehet, de van, amelyik a derékig érő gazt egészen apróra darabolja. Az AS 63 akkorára összehajtogatható, hogy akár egy nagyobb kombiba is befér, kábé 70 kilós, tehát két felnőtt ember ki is tudja emelni a kocsiból. A nyírási magassága fokozatmentesen állítható, természetesen ez is önjáró gép. A pengék egy külön hajtáson keresztül kapják meg a motor forgó mozgását – mivel nem közvetlenül a főtengelyről van hajtva, egy esetleges durva ütközés egy vastagabb rönkkel vagy sziklával nem töri ketté a drága főtengelyt.

A dupla pengék apróra csapkodják a zöldet, a méteres gazban úgy lehet haladni egy ilyen erős géppel, hogy a lépést tartani sem olyan egyszerű vele. Ráadásul nagyjából három, fűkaszával birkózó embert is ki lehet váltani vele, annyira hatékony. Kaszabolás közben olyan sokat megtudtam a fűnyírásról, hogy lassan kénytelen vagyok azt hinni, a rét és a gyep karbantartása nem is munka, hanem művészet. Koszos, és fárasztó, de művészet.

Aztán a furgon mélyéről gombnyomásra felbődült a 438 köbcentis, négyütemű Honda motor, életre kelt az AS750RC - a típusszámban az RC a Remote Controlra, azaz a távirányításra utal. Nem csak akár 300 méterről irányítani, de elindítani és megállítani is a professzionális, ipari távirányítóról lehet a hernyótalpas szörnyet. Persze addig, amíg csak tolat lefelé a rámpán, még egészen cuki, a vágóasztal narancssárga fényezése sem figyelmeztetésnek, mint inkább tekintetet megragadó dizájnelemnek tűnik. Pedig ennél a gépnél a rikító szín olyan, mint a nyílméregbékák feltartott ujjként figyelmeztető színkombinációja: ne gyere közelebb, ha kedves az életed!
Amint lecsoszogott a rámpáról és irányba fordult a gép, meg lehetett nézni közelebbről, mit is rejt az orrára szerelt nagy szerkezeten lógó gumirojtok és láncok függönye. Úristen, Szűz Mária, Szent József és valahány név a naptárban! Ami itt, a forgódobra szerelve lifeg, az még így, nyugalomban is félelmetes, mit csinálhat ez a rakás láncon csüngő, masszív acélpenge mikor megpörgetik? Jobb is, ha az ember az ilyesmit messziről (akár 300 méterről) irányítja, ez felzabál mindent és bármit, ami az útjába kerül.

Könyörtelen célszerszám ez, már a kiállásából tudja az ember, minden okkal van ott, ahol. Első blikkre is lejön: lapos a szerkezet, stabil, mint Matolcsy széke. Ez nem fog egy elrontott manővertől egykönnyen felborulni, több kell hozzá. Mondjuk, ha borul, jobb nem az útjában lenni, egy ekkora dög nem az, amit az ember szeretne, ha maga alá gyűrné. És itt most a fűnyíróra gondoltam, hiszen 340 kiló ki tudja szorítani az emberből a levegőt – de legalább a forgó kések nem kaszabolnak ilyenkor mindenfelé, a beépített dőlésérzékelő magától leállítja ilyenkor a gépet.

Mivel a berendezést olyan terepre tervezték, ahol sok a terepakadály, domb, bucka, karistoló faág, no meg meredek emelkedő és lejtő, a távirányítós megoldás az ideális tuning a stabilitás növelésére. Mert hiába építik mélyre a hajtáslánc elemeit, ha az egész tetejébe odaül egy százkilós (vagy még nehezebb) operátor. Olyan magasra kerülne a súlypontja, hogy egy csomó helyen nem boldogulna el – így viszont a kezelő sétál a gép mögött, vagy messziről nézve pöckölgeti a joysticket, így az ideális balanszot nem rontja el, ráadásul plusz súlyt sem kell feleslegesen cipelnie a gépnek.

A hernyótalpakat nem közvetlenül a Honda motor hajtja, hanem a kezelhetőséget nagyban javító hidromotorok mozgatják. Nem egy száguldós fajta, 6 km/óra a maximális, folyamatos munkasebessége, ezzel a tempóval akár óránként 4500 négyzetméternyi dzsindzsát is felaprít. És itt mindent tessék szó szerint venni: kisebb cserjéket is maga alá gyűr, a nagy fordulaton kalimpáló kovácsolt pengék csak durva forgácsot hagynak maguk mögött. Az sem tragédia, ha kő kerül a gép útjába, azt is széjjelcsapja – persze a pengék nem erre vannak kitalálva, ha túl sok és túl kemény anyaggal találkoznak, ezek is kicsorbulnak. De pár csavar oldásával pillanatok alatt újat lehet szerelni a vágófejbe.

Azért most ne rohanjon mindenki a fűnyíróboltba, hiába tetszett meg nekem is ez a könyörtelen célgép, játéknak drága – igaz, munkaeszköznek viszont már simán megérheti, mert hiába a durván 9 és fél millás bruttó ár, vannak felhasználási területek, ahol visszahozza az árát. Ha nem így lenne, nem gyártanák.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
