A manóba, ez lepottyant!
Szerszám szombat: csavarkiszedők
Nem szerelt még, aki sosem ejtett le csavart. A kérdés mindig az, hová. Ha egy-két mandinerből a műhelypadlón landol, fellélegezhetünk. Ha a szerelőakna mélyén koppan, legfeljebb kicsúszik egy fohász. De ha némi csörgés után meglapul valahol a motortér egyik zugában, embert próbáló hajtóvadászat kezdődhet az Elveszett Csavarért. Ilyenkor áldás egy csavarkiszedő.

Nem ez az első szerszám, amelynél bajban vagyok a megnevezéssel. Magamban csak lopónak szoktam hívni, mert mint a tökkel a bort a hordó mélyéről, úgy hozzuk fel vele az elcsatangolt pöcköt a motortér homályából. A hivatalos csavarkiszedő bár korrekt, félrevezető lehet, mivel pesszimista kókler egyből a beszakadt csavarra gondol, amit ezzel ugyan nem fog kiszedni. No meg nem csak csavart, de anyát is elő lehet vele halászni, illetve bármilyen mágnesezhető anyagból készült apró alkatrészt. Sőt, a karmos verzióval a nem mágnesezhetőt is.
Tipikusan az a szerszám, amely szigorúan véve nem is szerszám, egy jól összeválogatott szerszámos ládában mégis mindig ott van. Mert aki nem olümposzi szerelőisten, annak hetente egyszer biztosan kicsúszik ujjai közül egy anya, és Murphy lekvároskenyér-törvényéhez hasonlóan tutira a motorblokk oldalán gurul le, az indítómotor mögé. Az is biztos, hogy M7-es anya lesz, az egyetlen az autóban, amelyet nem fogunk egykönnyen pótolni a munkapadra borított csavaros dobozból.
Bár a vasárnapi boltzár már csak hátborzongató emlék, M7-es nincs a teszkóban, no meg igényes gányoló nem hagy anyát hánykolódni a blokköntvény völgyében. Meg kell találni, ki kell szedni. Mindkét feladatban megfizethetetlen segítség a csavarkiszedő.

Számtalan bosszús órát spórolt már nekem a két lopó, amit használok, a karmost műanyag szökevények, a mágnesest acéláruk kihorgászására. De a mágnesest számtalan egyéb feladatra is be szoktam fogni: szelephézagoló lapkák kiemelésére, szeleprugótányér-ékek kihalászására nincs jobb célszerszám.

A Beta háromfélét is gyárt a mágneses kiszedőből – a legkeményebbel akár három kilót is felemelhetünk, de ennél többre tartom a filigrán kivitel ledes világítását. Amikor a sötét résekben kutatunk elveszett anya után, minden egyes lux aranyat ér.

A flexibilis, zuhanycső-szerű szárral szinte bárhová be lehet nyúlni, akár meg is hajlíthatjuk olyan ívben, ahogy tetszik. Más kérdés, megér-e a Beta-féle luxus 12 ezret, amikor feléért-negyedéért is kapni hasonlót tajvaniból. Legjobb, ha mindegyikből van egy a fiókban: az egyenes teleszkópossal inkább a szelepek környékén piszkálni jó, a flexinek a klasszikus csavarkiszedés a specialitása, a karmos pedig nem csak a vasat ragadja meg, cserébe nehezebben irányítható.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
