Legemlékezetesebb találkozásom racsnis kulccsal az volt, amikor kiütöttem a fogamat. Megvettem életem első rendes, félcolos krovakészletét, szép, lemezből préselt piros dobozkában, csillogott a króm-vanádium, végre férfinak éreztem magam. Levonultam az aknába, hogy felszereljem az akkor még alig huszonegy-két éves, mindennapos vegzálásra befogott kis BMW-mre a vonóhorgot. Büszkén nyomtam rá fémes kattanással a vadonatúj, karcmentes 19-es fejet a hosszabbító szárra, a szárat a racsnira, amely bejáródás előtti hideg csilingelése betöltötte a szerelőakna nyirkos levegőjét.

Talán a harmadik csavart húztam meg alulról, nyurga tinédzseréként vicsorogva a fej fölött kifejtett izomerőtől, amikor lecsúszott a dugókulcs. Tapasztalatlan pálcikakezem kontrollálatlanul lendült, a racsnis kulcs szára egyik középső metszőfogam sarkát találta el. Csak egy pár milliméteres darabka tört le belőle, amit azóta sem sikerült az orvostudománynak tartósan pótolnia, de egy életre megjegyeztem, hogy gumifogantyú nélküli racsnis kulcsot soha többé nem veszek.

A Beta negyedcolos finomműszere nyilván puha markolatos, és első ránézésre ennél sokkal többet nehéz lenne mondani róla. Hacsak nem azt, hogy 52 fogas, vagyis alig hétfokonként kattog. Kafa, racsnis kulcs, menjünk tovább. Vannak finom és még finomabb fogazású, sőt, fog nélküli, köznyelven csak néma kulcsnak hívott racsnik, amiket nagyon szeretek magam is, mert egyrészt a precíz dolgokat élvezettel pörgeti a munkásember a kezében, másrészt súlyos perceket és bosszút tudnak megspórolni igazán eldugott helyeken. De az eredeti működést, a lengetem, és egy irányba tekeredik elvet nálam ez a Beta lépte túl először.

A legnagyobb újítás, amivel eddig találkoztam, az elfordítható fejű racsni volt, ami roppant hasznos, ám messze nem csavargattam olyan átszellemült vigyorral az arcomon, mint a Beta szörnyű profán módon egyszerűen irányváltós racsninak hívott kulcsát. Magyarázhatnám napestig, de egyetlen képsor elmondja, mit tud.

Kinek ne jutna eszébe legalább egy autószerelési vészhelyzet, amikor a végtelennek tűnő kínlódást töredékére csökkenthette volna a pödörhető szárú racsni. Persze, házi használatra még a 17 ezer forintos akciós áron sem venné meg az ember, legfeljebb a finom mechanika iránti lelkesedésből, de aki racsnizással keresi a pénzét, annak már meggondolandó.

Lehet, hogy nem ők találták fel, hiszen legalább fél tucat gyártó kínál ugyanilyet, de a dicsőség mindig azé, aki elterjeszti a találmányt. Nem biztos, hogy pont a Beta lesz az, mert bár nagy név a szerszámiparban, elég vastagon fog a ceruzájuk az árcédulán. De az ilyesmi gyorsan szokott lefelé szivárogni, biztos vagyok benne, ahogy a racsnis csillag-villás, ez is hamarosan megjelenik az olcsóbb szerszámgyártóknál, és a magamfajta hebrákoló is pödörheti majd a racsni szárát.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
