A biztosítékteszter
Szerszám Szombat
Még gyakorlott elektromos szerelők is benézik néha, nekiesnek a nem működő központi zárnak, pedig csak a biztosíték olvadt ki. Ezzel könnyen ellenőrizhető.
Szeretném megelőzni a sok privát üzenetet, amely kioktat a szerszámok, alkatrészek megnevezésével kapcsolatban, úgyhogy elmondom, hogy a biztosíték nem helyes elnevezés. A biztosíték az ügyvédnél elhelyezett letéti pénz valamire, az áramkörök védelmére pedig olvadó biztosítót, vagy olvadó betétet használunk. Ez a kicsi, könnyen eltávolítható betét zárlat miatti túláram esetén felmelegszik és kiolvad, megszakítva az áramkört. Így tulajdonképpen önmaga feláldozásával védi az áramkör többi szereplőjét. Mégis a biztosíték elnevezés terjedt el, ezt használom én is.
Kezdetben volt a hengeres porcelán testű, réz kupakos, vékony réz szállal szerelt biztosíték. Aztán a hengeres porcelán test természetesen olcsó műanyag lett, a kupak meg valamiféle olcsóbb anyag, talán alumínium, az igazi áttörést a késes biztosíték jelentette. Ezek elterjedése nagyjából a '80-as évek végére tehető, de például a W124-es Mercedes még 1995-ben is hagyományos, hengeres biztosítékokkal volt szerelve.

A késes biztosíték kisebb helyet foglal, stabilabban áll a helyén, biztosabb elektromos kapcsolatot ad, és talán olcsóbb is gyártani. Három alaptípus van, a mini, a normál és a maxi. Vannak kevésbé elterjedt változataik is, mint például az alacsony profilú mini, de ezeket csak indokolt esetekben használják, ahol nincs elég hely. Vannak egyéb olvadó betétek is, például a zárt típusú (cartridge), és van a hagyományos üveg testű hengeres is, de most ezekkel nem foglalkozunk, csak a legelterjedtebb fajtákkal.
A biztosíték csatlakozópontja, a kés, ami egy saruba csúszik bele, így biztosít elektromos kapcsolatot. A kés a biztosíték tetejére is ki van vezetve, így mérhető itt is a feszültség, és így ellenőrizhető a biztosíték vezetőképessége, hiszen ha a két kés között nincs kapcsolat, a biztosíték rossz.

A biztosítékra nézz először
Az úgy volt, hogy álltam 1993 első tavaszi hétvégéjén, az udvar kellős közepén egy terebélyes halom Mazda 323 alkatrész mellett, és ordítottam, bele a pusztába. Mert fél napnyi szerelés, és életem első autójának formátlanra bontása után jöttem rá: a kurva biztosíték, az. Az ment ki, mert logikusan mi a tököm is ment volna ki, mikor a fényszórómosó motorját erőltettem még a télen.
No igen, nem fagyálló volt a mosófolyadék, amit beletöltöttem (fiatal voltam, meg tapasztalatlan, de leginkább hülye), beledermedt az egész lé a tartályba. Fejben megvolt, hogy nem kellene erőltetni (igen, az is, hogy fagyálló mosófolyadékot kellett volna belerakni, tudom), de mivel közvetlenül a hűtővíz forró kiegyenlítőtartálya mellett volt a mosóé, előfordult, hogy felolvadt a tisztítószeres víz, olyankor meg vitte a pumpa.
Most már tudom, akkor kellett volna az egészet kipumpálni belőle, és feltölteni valami rendes cuccal. De ehelyett hagytam benne, aztán a következő hideg éjjelen megint belefagyott, majd reménykedve, hogy a városi tötymörgésben felmelegedett motortérben megint visszakerült a lé folyékony halmazállapotba, nyomkodtam a fényszórómosó gombját. De semmi. Aztán jött a tavasz, a stabil pluszok, de a fényszórómosó még ezután is a nem működés állapotában, meg persze a kocsi orrának legeldugottabb zugában volt.
Még az is előfordulhat, hogy a fényszórók, a hűtőrács, a lökhárító, az összes vonatkozó biszbasz, valamint a mosótartály kibontása előtt ránéztem a biztosítékra. Lehet, hogy rossz biztit rántottam ki a foglalatából – úgy értem, nem a megfelelőt, mert biztosan nem volt rossz, hiszen akkor kicseréltem volna. Meg az is lehet, hogy azt a biztosítékot cibáltam ki a helyéről, amelyiket kellett, csak nem vettem észre, hogy kiégett. Mondjuk azért, mert nem látszott rendesen, vagy mert még nem volt elég tapasztalatom, és nem tudtam, hogy a biztosíték szála egyáltalán nem biztos, hogy középen ég el. Vagy mert béna voltam.
Mindegy is, mert amikor ott álltam, kezemben a csodálatosan, zaj nélkül forgó villanymotorral, már tudtam, fél napnyi csavarozgatást spóroltam volna meg, ha rendesen megnézem, akár kétszer, háromszor is ellenőrizve, hogy a megfelelő biztosítékot csesztetem-e, és ha igen, biztos, hogy jó-e. Mondjuk ilyen kis egyszerű műszerem, mint ez a biztosítékcsekkoló nem volt, de ilyesmi nélkül is megoldható, elég egy működő berendezés biztijével kicserélni a gyanúsat. Ha ilyenkor az eddig csodásan működő duda nem akar csodálatosan dudálni: bingó! Bár '93-ban még nem ezt a szót használtam volna, inkább csak annyit sziszegtem volna: megvagygeci!
(Sipos Zoltán)
Elméletileg, pláne a nagyobb biztosítékok esetében ha felülről nézünk rá, látjuk, ha ki van olvadva. A kisebb biztik már nem csinálnak ekkora meleget, ott csak elpattan a szál, az felülről nem biztos, hogy látható. Ráadásul hibakeresésénél biztosra kell mennünk, mert félreviheti az egész diagnosztikát.
Ebben segít ez a kis teszter. Ha elektromos hibát kell javítanunk, először a biztosítékok ellenőrzésével kezdjük. Az is gyakorlat sajnos, hogy ilyenkor nem vesszük elő a pontos leírást, hogy melyik a belső világítás biztosítékja, hanem minden megnézzük. És ezzel a kis teszterrel hamar végzünk, mert az állítható távolságú láb a három fő mérethez simán hozzáállítható, rajta van a kiszedő is, ezért négy-az-egyben szerszám. A láb beállítás nem saccra megy, hanem a három alapmérethez szépen bekattan, de köztes méret is beállítható, ha valami szabványon kívüli dolog vezetőképességét ellenőriznénk.

Van benne egy led, amely zölddel világít, ha a biztosíték vezet. Ez nagy előny, nem kell, hogy a biztosítékon áram legyen, sőt inkább ne legyen, mert akár tönkre is teheti a tesztert, ezt írja a papírja. Én persze kipróbáltam, nem teszi tönkre a 12V, simán jelzett, és továbbra is működőképes maradt. Vicces is lenne, mert bizonyos biztosítékokon állandóan van 12V, azt csak kiszedve lehetne tesztelni, de akkor meg már látjuk is a vezetőképességét.
Főleg a műszerfal alatt, sötétebb helyen elhelyezett biztosítéktábla esetében hasznos, mert ott a led világít, jól látható a vezetőképesség. Nagyon gyorsan végig tudunk menni az összes biztosítékon, és nem lesz a jaj, most ezt honnan is húztam ki népi játék.

Nincs róla adat, meddig működik a beépített, nem cserélhető elemmel, de a led nagyon kevés fogyasztása miatt pár tízezer biztosítékot biztos le tudunk tesztelni. Most akciósan lehet megvásárolni 5500 Ft-ért, ami azért egy kicsit húzós ár, és leginkább csak annak éri meg, aki gyakran tesztel biztosítékokat, vagy el akarja kápráztatni az ügyfelét a profizmusával.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
