Az anyacsavar-hasító
Szerszám Szombat: anyacsavar-hasító
Öreg járműveket szerelők rémálma a csavarorsóra rohadt anyacsavar, amiről lefordul a kulcs, lenyalva a csavar maradék, egyébként is rozsdaette sarkait.

Ott állunk egy megbonthatatlan csavarkötéssel, pörög az agyunk, hogy lehetne okosba' lecsavarni. Nagy küzdéssel megreszeljük, hogy az eggyel kisebb villáskulcs pont rámenjen, de a két lap nem párhuzamos, lefordul a kulcs. Megmelegítjük, de a mellette lévő gumibak már majdnem megolvad. Próbáljuk a vágóval ütni, de nincs hely, nincs húzása, de már kapott az alvázvédő is, le is tolta a vágó sarka.
És akkor itt jön képbe az anyahasító (Nut splitter). Az elnevezés önmagában is durva, a szerszám erre csak rátesz. Brutális erősségű, szemes csapra emlékeztető állat, belsejében finommenettel ellátott hasító tekerhető a szemes rész belsejébe. Minden kis részletnek jelentősége van, és a jó szerszámot ez különbözteti meg a vacaktól. A szemes részbe kell tenni a hasítandó anyacsavart, a menetes szárat meg tekerni, amíg a szár elején kiképzett vágó el nem kezdi hasítani az anyát.
Kialakításánál fogva nem csak a rárohadt, vagy sérült csavaranyáknál használható, hanem akkor is, ha a csavarorsónak valami miatt nem lehet ellentfogni, és minden forog. A vágó testén horony fut végig, amelyben egy hernyócsavar siklik, és nem engedi elforogni a testben. A menetes részt az álló, csak oda-vissza mozgást végző hasító résszel egy golyó köti össze. Nagy erőt visz át, de kicsi a súrlódása. Az anyagminőségnek szerepe van, nem kétséges. A szemes rész, amibe a vágó fut, erősen meg van lapolva, hogy ellent tudjunk fogni, de a tapasztalat az, hogy nem nagyon van rá szűkség, mert ahogy a vágó belehasít az anyagba, egész jól tartja a berendezést.
A használata egyszerű, de pár dologra figyelni kell. Az első, hogy méretben megfeleljen a csavarhoz. 9-12 mm-es, valamint 12-16 mm és hasonló lépcsőkben vannak, egészen 27 mm-es anyacsavarig. A megfelelő méret fontos, mert az nehezebben fordul le, de hely is van a csavaranya szétnyitására.
Kézzel betekerjük a vágót a csavarig úgy, hogy pontosan lapközépen kezdje a vágást. A finommenetes orsót viszonylag könnyen hajtjuk be, a kis menetemelkedés nagyon nagy erőt eredményez a vágón. A menet felületi minősége nagyon jó, nem szorul, egy kis olajjal még könnyebbé tehetjük a vágást. A vágás közben nézzük a csavart, mert a rárohadt anyát nem biztos, hogy teljesen szét kell vágni. Ahogy a vágóél halad bele, a csavar nyúlásától és zömülésétől már azelőtt elválhat a csavarorsóról, hogy szétvágtuk volna. Ilyenkor, ha van elég hely, a szerszámmal is letekerhetjük.
Ha már tényleg csak kevés tartja, a csavarorsóra üthetünk egyet kalapáccsal, ez meghozza a várt eredményt: a csavar széthasad, néha pattanással szétnyílik. Az ütés azért hasznos, mert a menetnek szándékosan van egy kis holtjátéka, amely a vágóélnek az ütés hatására előtolást ad. De ha nem is pattintja szét a csavart, utána megint könnyű lesz csavarni a szerszámot vagy már a csavart. A szemes testen a lapolás segíthet ellentfogni a csavarásnál, de erre - bármilyen furcsa - csak a kicsiknél van szükség, mert lefordulhat. Amikor a vágóél elkezdi hasítani a csavart elég stabil az egész szerszám.
Ha a csavarorsó forog, két irányból, ellentétes oldalon is vágnunk kell, ekkor teljesen a menetes szárig be kell hajtani a vágót és az anyacsavar két részben szedhető le a csavarorsóról. Ha ügyesek vagyunk, a menetes rész a csavaron nem biztos, hogy sérül.
Ha a szerszám odafér a csavarhoz, már nyertünk. Az acélcsavart is hasítja, legfeljebb durvább ellenfogás szükséges, az átlagos anyacsavarokat pedig könnyedén vágja el. A legnagyobb hibája a helyigény, mert sajnos elég nagy felület kell neki, ráadásul a hajtás a csavartól 4-8 centire van, számos helyen esélytelenek vagyunk eleve.
Karbantartásigénye mindössze a menetes rész tisztántartása és olajozása, valamint a menetes, forgó rész és az álló hasítókés kapcsolatának zsírozása.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
