Tízezer vagy szipus leszel?

Szerszám szombat: védőmaszkok

2015.11.14. 06:33

Fényeztem már udvaron, fészerben, garázsban, nitrós, vizes, kétkomponensű festékkel. Csiszoltam, drótkorongoztam hetekben mérhető menyiséget, bontottam falat. Bár mindig lett volna rajtam egy rendes maszk!

Kellett hozzá néhány látogatás a baleseti sebészeten, hogy így, közelebb a negyvenhez, mint a harminchoz, már komolyan vegyem a munkavédelmet. Igazából az egész Szerszám Szombat sorozatunkat munkavédelmi eszközökkel kellett volna kezdeni, mert anélkül hülyeség nekiállni bármilyen melónak. Igen, én is voltam hülye, sokszor, de másnak mindig azt javaslom, legyen inkább okos.

Bevallom, nem tudom, hogyan lehetne meghozni a kedvét a védőfelszerelés-használathoz azoknak, akik még sosem húzogattak ki drótdarabokat az arcukból, nem törték csontjukat ráeső nehéz tárgyak miatt, nem forgolódtak álmatlanul éjszakákon át, begyulladt szemmel, rettegve a megvakulástól. Az általános vélekedés szerint a munkavédelmi eszközök használata gyávaság, aki igazán vagány, fürdőgatyában, Ray-Ban ben hegeszti a markolókanalat. Marhaság. Utólag jön csak rá, aki hibát követett el, hiszen ha előre látta volna, nem is történt volna meg a baj. Arról meg kevesen sztoriznak, hogy micsoda baromságokat csináltak.

A probléma gyökere, hogy a munkát védőszemüveg, kaplis bakancs vagy éppen maszk nélkül is el lehet végezni. Ha a flex csak a szemüveg felrakása után kapcsolna be, az emelő reteszelve maradna, amíg nem húzunk munkavédelmi lábbelit, vagy a fényezőpisztolyokat kizárólag rendes maszkokkal csomagban árulnák, sokkal kevesebb lenne a baj. Így csak a józan ész és annak a ténynek a belátása, hogy mindenki hibázik egyszer, adhat késztetést arra, hogy minden munka előtt meghozzuk a megfelelő óvintézkedéseket.

A maszkviselet kivételes hosszú távú gondolkodási képességet igényel. A por, ami bejut a tüdőnkbe, nem fog azonnal megölni, az oldószer nem dönt le helyben a lábunkról. A szilikózis meg az agykárosodás pedig olyan távoli dolgok, amik velünk sosem fordulhatnak elő. Nekem a nitrohígító szagáról mindig a vágóhídi szipusok jutnak eszembe, akik zacskóval az orruk alatt kóvályogtak életük utolsó heteiben a környéken, halálosan rémisztő képsorokat égetve az agyamba.

Eleget papoltam, lássuk, mit kell felvennünk, hogy ne mérgezzük magunkat. Amit a jó szándékú amatőr is be szokott dobni a kosárba a maszkolószalag mellé, az a háromszázötven forintos alap maszk. Jó esetben van benne orrprofilra hajlítható lemezke, amivel viszonylag jól arcunkhoz idomíthatjuk, így csak kevés szennyezett levegő jut be a maszk pereme és a bőrünk közötti résen. Aki már használt ilyet, tudja, hogy a fehér, papírszerű maszknál közel sincs tökéletes tömítés, koszcsík jelzi a levétel után a határvonalat, ami nyilvánvaló bizonyíték, hogy bizony beszívjuk mellette a szmötyit.

Cserébe legalább jól fullaszt. Általában a szűrőanyag is nehezen engedi át a levegőt, kicsi is a felülete, kilégzésnél meg jól visszatartja a párát, ezért percek alatt bepállunk alatta. Szóval kellemetlen viselet, utálja is mindenki. A kilégzéses problémát megoldja ugyan a dupla áron kínált, szelepes de luxe változat, amelyből kifelé visszacsapószelepen át távozhat a levegő, de arról is tudni kell, hogy legfeljebb por ellen hatásos. Kőművesmunkánál, csiszolásnál érdemes ilyet használni, és ha megtelt, cserélni. Nem is szokott többet bírni a gumija, mint a maszk élettartama.

Szórópisztolyos festésnél, fényezésnél a semminél jobb, mivel a levegőben szemmel is látható festékködöt megszűri, de az elpárolgott oldószer, meg a többi mérgező gáz és gőz ellen semmiféle védelmet nem nyújt. Ehhez rendes, profi védőmaszk kell, gumis kivitelben, cserélhető, nagy felületű szűrőkkel.

Nem véletlen, hogy a pár száz forintos fehér maszkokhoz általában még csak tájékoztató sem jár, hogy egyáltalán mi ellen hatékonyak, de ha beletúr az ember az dokumentációba, mindig kiderül, hogy ezek szilárd részecskéket, legfeljebb festékködöt képesek kiszűrni. Ezzel szemben a gázálarc kinézetű félmaszkhoz sokféle szűrőt lehet kapni, amelyekhez pontos specifikáció is jár. Ami hasonlóan a kis maszkokhoz csak részecskéket szűr, olcsóbb, a fullos viszont szerves, szervetlen, savas gázok és gőzök ellen is véd. Festékszóráshoz mindenképpen ilyet használnék.

Persze, a profi holminak ára van, az Axiál webshopjában például valamivel hatezer forint fölött mérik a Scott álarcot, a hozzá való két szűrő pedig bő négyezer forint, viszont ez már minden ellen véd, ami ellen védeni lehet. Pár száz forint pontatlansággal egy tízesről beszélünk, amit a legtöbben szeretnének megspórolni. A fényezőpisztolyra bezzeg nem sajnál az ember ugyanennyit, nem beszélve a kompresszorról.

Életemben már biztos elhasználtam tízezer forintnyi eldobható maszkot, de nem is ez nyugtalanít, hanem a rajtuk keresztül beszívott méregmennyiség. Ha elölről kezdhetném, most azonnal vennék egy rendes álarcot, és csak csavargatnám bele a szűrőket. Hozzá csapnék egy rendes védőszemüveget, néhány kesztyűt, egy fülvédőt meg egy munkavédelmi bakancsot, és csak ezután venném meg az első csavarhúzót, kalapácsot, fényezőpisztolyt, kompresszort.

Az oldalról ajánljuk

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
A Mercedes is beszáll az idióta kormányzásos trendbe
  • Hírek

A Mercedes is beszáll az idióta kormányzásos trendbe

A következő generációs EQS-ben mutatkozhat be az új megoldás, ami más gyártóknál már bukott.

45 perce
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14