Tízezer vagy szipus leszel?
Szerszám szombat: védőmaszkok
Fényeztem már udvaron, fészerben, garázsban, nitrós, vizes, kétkomponensű festékkel. Csiszoltam, drótkorongoztam hetekben mérhető menyiséget, bontottam falat. Bár mindig lett volna rajtam egy rendes maszk!

Kellett hozzá néhány látogatás a baleseti sebészeten, hogy így, közelebb a negyvenhez, mint a harminchoz, már komolyan vegyem a munkavédelmet. Igazából az egész Szerszám Szombat sorozatunkat munkavédelmi eszközökkel kellett volna kezdeni, mert anélkül hülyeség nekiállni bármilyen melónak. Igen, én is voltam hülye, sokszor, de másnak mindig azt javaslom, legyen inkább okos.
Bevallom, nem tudom, hogyan lehetne meghozni a kedvét a védőfelszerelés-használathoz azoknak, akik még sosem húzogattak ki drótdarabokat az arcukból, nem törték csontjukat ráeső nehéz tárgyak miatt, nem forgolódtak álmatlanul éjszakákon át, begyulladt szemmel, rettegve a megvakulástól. Az általános vélekedés szerint a munkavédelmi eszközök használata gyávaság, aki igazán vagány, fürdőgatyában, Ray-Ban ben hegeszti a markolókanalat. Marhaság. Utólag jön csak rá, aki hibát követett el, hiszen ha előre látta volna, nem is történt volna meg a baj. Arról meg kevesen sztoriznak, hogy micsoda baromságokat csináltak.

A probléma gyökere, hogy a munkát védőszemüveg, kaplis bakancs vagy éppen maszk nélkül is el lehet végezni. Ha a flex csak a szemüveg felrakása után kapcsolna be, az emelő reteszelve maradna, amíg nem húzunk munkavédelmi lábbelit, vagy a fényezőpisztolyokat kizárólag rendes maszkokkal csomagban árulnák, sokkal kevesebb lenne a baj. Így csak a józan ész és annak a ténynek a belátása, hogy mindenki hibázik egyszer, adhat késztetést arra, hogy minden munka előtt meghozzuk a megfelelő óvintézkedéseket.
A maszkviselet kivételes hosszú távú gondolkodási képességet igényel. A por, ami bejut a tüdőnkbe, nem fog azonnal megölni, az oldószer nem dönt le helyben a lábunkról. A szilikózis meg az agykárosodás pedig olyan távoli dolgok, amik velünk sosem fordulhatnak elő. Nekem a nitrohígító szagáról mindig a vágóhídi szipusok jutnak eszembe, akik zacskóval az orruk alatt kóvályogtak életük utolsó heteiben a környéken, halálosan rémisztő képsorokat égetve az agyamba.

Eleget papoltam, lássuk, mit kell felvennünk, hogy ne mérgezzük magunkat. Amit a jó szándékú amatőr is be szokott dobni a kosárba a maszkolószalag mellé, az a háromszázötven forintos alap maszk. Jó esetben van benne orrprofilra hajlítható lemezke, amivel viszonylag jól arcunkhoz idomíthatjuk, így csak kevés szennyezett levegő jut be a maszk pereme és a bőrünk közötti résen. Aki már használt ilyet, tudja, hogy a fehér, papírszerű maszknál közel sincs tökéletes tömítés, koszcsík jelzi a levétel után a határvonalat, ami nyilvánvaló bizonyíték, hogy bizony beszívjuk mellette a szmötyit.
Cserébe legalább jól fullaszt. Általában a szűrőanyag is nehezen engedi át a levegőt, kicsi is a felülete, kilégzésnél meg jól visszatartja a párát, ezért percek alatt bepállunk alatta. Szóval kellemetlen viselet, utálja is mindenki. A kilégzéses problémát megoldja ugyan a dupla áron kínált, szelepes de luxe változat, amelyből kifelé visszacsapószelepen át távozhat a levegő, de arról is tudni kell, hogy legfeljebb por ellen hatásos. Kőművesmunkánál, csiszolásnál érdemes ilyet használni, és ha megtelt, cserélni. Nem is szokott többet bírni a gumija, mint a maszk élettartama.

Szórópisztolyos festésnél, fényezésnél a semminél jobb, mivel a levegőben szemmel is látható festékködöt megszűri, de az elpárolgott oldószer, meg a többi mérgező gáz és gőz ellen semmiféle védelmet nem nyújt. Ehhez rendes, profi védőmaszk kell, gumis kivitelben, cserélhető, nagy felületű szűrőkkel.

Nem véletlen, hogy a pár száz forintos fehér maszkokhoz általában még csak tájékoztató sem jár, hogy egyáltalán mi ellen hatékonyak, de ha beletúr az ember az dokumentációba, mindig kiderül, hogy ezek szilárd részecskéket, legfeljebb festékködöt képesek kiszűrni. Ezzel szemben a gázálarc kinézetű félmaszkhoz sokféle szűrőt lehet kapni, amelyekhez pontos specifikáció is jár. Ami hasonlóan a kis maszkokhoz csak részecskéket szűr, olcsóbb, a fullos viszont szerves, szervetlen, savas gázok és gőzök ellen is véd. Festékszóráshoz mindenképpen ilyet használnék.

Persze, a profi holminak ára van, az Axiál webshopjában például valamivel hatezer forint fölött mérik a Scott álarcot, a hozzá való két szűrő pedig bő négyezer forint, viszont ez már minden ellen véd, ami ellen védeni lehet. Pár száz forint pontatlansággal egy tízesről beszélünk, amit a legtöbben szeretnének megspórolni. A fényezőpisztolyra bezzeg nem sajnál az ember ugyanennyit, nem beszélve a kompresszorról.
Életemben már biztos elhasználtam tízezer forintnyi eldobható maszkot, de nem is ez nyugtalanít, hanem a rajtuk keresztül beszívott méregmennyiség. Ha elölről kezdhetném, most azonnal vennék egy rendes álarcot, és csak csavargatnám bele a szűrőket. Hozzá csapnék egy rendes védőszemüveget, néhány kesztyűt, egy fülvédőt meg egy munkavédelmi bakancsot, és csak ezután venném meg az első csavarhúzót, kalapácsot, fényezőpisztolyt, kompresszort.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
