Ha kevés a bilincs
Szerszám szombat: hidraulikatömlő-gyártás
Amikor az Axiálnál jártunk Szerszám Szombat tanulmányi kiránduláson, egyből megakadt a szemem a hidraulikatömlő-gyártó gépen. Csodálatos nyomástároló tartályok, gyönyörű fittingek, meseszép pofagyűjtemény – egy gépészeti mézesbödön. Lehet, hogy csak érintőlegesen kapcsolódik az autózáshoz, de például a szervokormány nyomástömlőjét pont le lehet gyártani vele.

Való igaz, a hidraulikatömlő nem egy fékbetét vagy olajszűrő, amit a fehér öves sufnimester-növendék is készségszinten semmisít meg egy csapással, de amelyik autóban van hidraulikus szervokormány, abban kell lennie valami hasonlónak. Nagy mennyiségben persze inkább földmunka- és mezőgazdasági gépeknél fordulnak elő, ez a hidraulikatömlők elsődleges felvevőközege, de a több száz barra hitelesített tömlő sok célra használható.

A hivatalos terminológia ugye tömlő, mivel rugalmas slagról van szó, nem kemény falú csőről, még ha a köznyelv össze is mossa őket. Ami a végére jön, a csavaros fitting, azt fegyverzetnek nevezik, csak hogy szakszerűek legyünk.
Az ilyen típusú, méretre gyártott, rároppantott csatlakozóval gyártott tömlők 2-3-400 bar vagy még nagyobb nyomásra vannak méretezve, de olyankor sem hülyeség ilyet használni, ha nagy biztonságra törekszünk vagy komoly mechanikai igénybevételre lehet számítani. Mondjuk verseny- vagy más célra épített autóknál az olajhűtő például egy olyan létfontosságú szerv, amit én ilyennel szoktam bekötni. Súlyos túlméretezés, de a rádugós, bilincses megoldásokkal szemben, a hidraulikatömlővel még sosem volt gond.
Ellentétben a krimpeléssel, a hidraulikatömlő készítésére nincs házi módszer. Kell hozzá a gép, amit talán a legnagyobb szerszámbuzi sem fog megvenni hobbihasználatra. Ellenben ha a tömlőre éhes sufnimágus jól felkészülten megy el a minden tanyakomplexum közelében megtalálható tömlőgyártóhoz, akkor kis szerencsével némi várakozás után egy jó minőségű, tuti tömlővel tér haza, amit csak fel kell csavarozni. Mondjuk javításra nincs is lehetőség, szóval jónak kell lennie.

Nagyon kritikus a hossz, mivel az acélbetétes gumitömlő nem úgy hajlik, mint a kerti slag negyven fokban, hanem elég masszív ellenállást tanúsít, ezért ha nem passzol pontosan, be fog feszülni. Ismerni kell a tömlővégek pontos paramétereit, a menetet, ezért a legjobb, ha hóna alá csapja az ember a csatlakozó elemeket vagy mintát visz. Végül ki kell találni, hogy egyenes vagy hajlított legyen a fitting. Mindenképpen előnyt élvez az egyenes fitting, mert sokkal kisebb eséllyel lazul le, mint a szintén általánosan használt kilencven fokos, amelyet a lengések, rázkódások csavargatnak. Ahol gyárilag hajlított a tömlővég, ott szinte mindig használnak a csatlakozástól néhány centire egy rögzítőbilincset, amely elmozdulás ellen biztosítja a tömlőt, nehogy lelazuljon.
De most azért gyűltünk össze, hogy megnézzük, hogyan készül el. Először egy flex-szerű korongos darabolóval levágják méretre a tömlőt, majd rácsúsztatják a fegyverzet hüvelyét, illetve bedugják a tömlőbe a fittinget. Ezután ki kell választani a megfelelő pofakészletet a géphez, és rápréselni. A roppantás némi tapasztalatot igényel, mivel kézi vezérlésű: addig kell nyomni a gombot, amíg úgy nem érezzük, hogy már jó.
Ítéletünket utólag ellenőrizhetjük, a mintaléc segítségével. A gyakorlott szemnek igazából elég ránéznie, de az igényes műhelyfelszerelés nem nélkülözheti a jó és rossz roppantási példákat bemutató gyűjteményt. Itt látszik, mennyi hibát lehet elkövetni: túlroppantani, mögé roppantani, rároppantani a hatlapra vagy egyszerűen túl hamar abbahagyni a roppantást. Ha viszont jól végeztük a dolgunkat, atombiztos csatlakozásunk készült.
A hidraulikatömlő járulékos haszna, hogy rá van nyomtatva a szavatossági idő. Persze jókora ráhagyással, hiszen emberek élete is múlhat rajta, de ha komolyan vesszük a jellemzően legalább öt éves élettartamot, sose lesz gondunk a tömlővel.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
