Örökre összegyógyult? A fenét
Szerszám szombat: körmös kulcs
Aki szerel, előbb-utóbb találkozik az Elnyalt Fejű Csavar Esetével. Bár káromkodásgyártáshoz kiváló katalizátor az ilyen, nincs reménytelenül messze a megoldás.
Bevallom, nem szűkítettem le eléggé a kört, ugyanis a Csavar ez esetben kizárólag a hatlapfejű csavarok közül kerülhet ki, a többi kiszedéséhez nem okvetlenül ad segítő jobbost a cikk. De mivel az autóban még mindig a hatlapfejű csavar teszi ki a kötőelemek zömét, még az is lehet, hogy segíteni tudunk. És nem drágán.
Merthogy a csavar, ha soká nem tekergetik, és ha esetleg éri némi nedvesség, hő, egyéb, bizony megköt a helyén. Ha ilyenkor valaki kicsit ügyetlenül kezd a kicsavarásának, rátesz egy méretpontatlan villáskulcsot, esetleg csak lecsúszik róla a mégoly méretpontos is, szinte garantált, hogy lekerekedik a hatlapfej. Onnantól aztán jöhet a fejvakarás, mert amikor valaki ki akar szedni egy csavart, akkor arra nyilván jó oka van.
A legbrutálisabb kivételi módszer mind roncsolással és gépek beavatkozásával történik: vagy rá kell hegeszteni egy brutális nagy vasdarabot a csavarfejre, és azzal megpróbálni kitekerni, vagy tőben leköszörülni, majd a maradékba központosan belefúrni egyre nagyobb fúrókkal, amíg olyan vékony kis cső nem marad a csavarból, ami már vagy magától kitekeredik, vagy egy balmenetes kivevőszerszámnak már enged, és kijön. Egyik sem a házi barkácsszakkör témaköre.
Ennél azonban vannak egyszerűbb, otthon kivitelezhető módszerek is. Ott van ugye, a fújkálás csavarlazítóval, WD40-nel, CRC 5-56-tal, ez a módszer néha segít, olykor a hatlapfej szánalmas maradékán megkapaszkodó csillagkulcs ereje elég lesz a kiszedéshez. Sok-sok idő, türelem, próbálkozás kell hozzá, akár napokba is telhet így kivenni. Amikor már nagyon eláztattuk, érdemes kalapáccsal ütögetni a csavarfejet, miközben a csillagkulccsal nyitás irányban feszítjük. Egy meghúzás-lazítás-meghúzás-lazítás-ütögetés-meghúzás-lazítás trükk is segíthet, de készüljünk rá, hogy a hatlapfej közben mindinkább megközelíti majd a tökéletes kör alakot.
Ha elfogytak a szögek a fejről, kétoldalról lehet laposabbra is reszelni (köszörülni), s a létrejött, kisebb méretre egy kisebb villáskulcsot ráhelyezve próbálkozni. De érzik: ez már a küszködés kategória.
Jöjjön hát valami brutálisabb, például a csőfogó. Minél nagyobb, minél élesebbek a fogai, annál jobb, minden centiméternyi erőkar megsokszorozza a siker valószínűségét. Sajnos az a csőfogó, ami igazán a célra termett, nincs minden háztartásban, s a jó minőségnek és nagy méretnek meg is kérik az árát, az Axiálnál például 19 557 forint egy olyan, combos példány, amilyet a képen is látnak. Még mindig nincs zöldben az ECO-műszer, ennél olcsóbb megoldás a kívánatos.
A hő. Az mindig segít. Egy akármilyen ócska pörzsölő (a kempingpalackos, gázégős) alig egy-két ezer forint. Ha a környezet engedi – mert kábelek, műanyag burkolatok, gumiból készült rezgéscsillapító elemek lehetnek a közelben, azok pedig megolvadnak, sőt, lángra is kaphatnak, ha valaki nagyon melegítget arrafelé – nyomni kell rá a lángot (ugye mindenki tudja, hogy valahol a hegye táján a legforróbb?) a tövénél, mert a vörös izzás rábeszélőképessége négy pohár pezsgőével ér fel...
Hogy nincs már meg rendesen a hatlapfej? Sebaj. Mondom a tutit: körmös kulcs. 863 forint nyitja meg a Berohadtéslenyaltfejűcsavaroldó Nirvána kapuját, legalábbis a bemutatott kulcs ennyit kóstál az Axiálnál.
Az a makacs gallér megtalálja a legkisebb kiszögellést is a csavarfejen, a túloldalról masszívan torkon ragadja az egészet a tekerés erejével arányosan a szorítást növelő, recés nyelv. A nagyobb hatékonyság érdekében tovább lehet variálni a meghúzás-lazítás irányokat váltogatva, a már említett kalapácsos ütögetéssel. Így sem jön ki? Na, akkor hívjuk át a szomszédot a hegesztőgéppel. De legalább megpróbáltuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
