Az utólagos alvázvédelem értelmetlen?

2015.08.18. 06:20

Az autógyáraknak nagyon fontos az, amire kötelezik őket. Például az újrahasznosíthatóság és a környezetvédelmi normák, elsősorban a zaj és károsanyag emisszióra vonatkozóan. Az is fontos, hogy a termék szép és vonzó legyen, valamint a következő modellciklusnál vagy erősebb fészliftnél az új annyira kívánatos legyen, hogy lecseréljük a régit.

Ha valaki annyira perverz, esetleg nincs annyi pénze, hogy négyévente újra cserélje a régit, érdemes tennie azért, hogy az autó esetleg kibírjon 10-15 évet is. Ráfoghatjuk akár a szemlélet- és életstílusváltásra, vagy a fogyasztói társadalomra, hogy a gyártók nem érdekeltek abban, hogy termékeik valóban tartós fogyasztási cikkek legyenek, és inkább a gyors váltásra, a rövidebb modell ciklusra hajtanak. Ez megfigyelhető a szerkezeti elemek konstrukcióján, a műszaki kialakításokon, az egyszer használatos műanyag kötőelemeken. Mindez azt mutatja, hogy nem gondoltak javításra: elromlik, vegyél újat.

Ez a szemlélet a karosszériára, a jármű legdrágább szerkezeti egységére is igaz. Merev és masszív, az ütközési teszteken remekel, a torziós merevsége példás, de nem gondoltak arra, hogy valaki 5-8 évnél tovább akarja megtartani. Mondjuk ki, nem is érdekeltek ebben.

De mi van, ha szeretjük az öregebb autókat, és esetleg tovább meg akarjuk őket tartani? Egyszerűen nincs pénzünk lecserélni, vagy a Golf hármas jobban tetszik, mint a még biztos nem rohadó, újabb Golf ötös. Mit tehetünk a karosszériával, ha azt akarjuk, hogy ránk ótésodjon anélkül, hogy szétesne a korróziótól? Elsősorban nem kell összetörni, pláne bucira, mert a javítás során nehéz a gyári technológiát utánozni, nem fogja bírni a korróziót.

Ha viszont van egy ép, egészséges, még nem teljesen szétrohadt karosszériánk, azzal bizony sokat tehetünk a hosszabb lét érdekében. Évtizedek óta alkalmazzák, csak mostanában a vedd meg, használd és dobd el, vegyél újat-szemlélet kezdi kiszorítani az alváz- és üregvédelem intézményét.

A korrózió két fő irányból támad, elsősorban a kerékjárati ívek azon részéről, ahová a kerék fel tudja verni a köveket, valamint az üregekből, ahol lecsapódik a pára, valahogy bejut a víz, esetleg a sár és a kosz. Itt a nedvesség sokáig biztosít táptalajt a korróziónak, hamar átrohad a lemez, és púposodni kezd a fényezés. A baj nem csak esztétikai. A teherviselő elemek a korrózió hatására teljesen elvesztik merevségüket, az önhordó karosszéria esetenként saját magát sem bírja el. Ütközésre gondolni különösen rémisztő. A merevséget biztosító küszöbök és alsó tartók részben vagy teljesen eltűnnek, a sima lemezek semmilyen merevítést nem adnak. Nem ok nélkül nem kap műszaki engedélyt a vizsgán a lyukas küszöbű autó.

A kerékjárati ívben, a doblemez környékén pedig még áldatlanabb a helyzet. Itt a kerék folyamatosan szórja a vizet, és a keményebb köveket. A kő sérülést okoz a jó esetben gyárilag felvitt valamiféle elasztikus védőrétegen, a fémig hatol, és megindul a korrózió.

Vannak járművek, amelyekre 6-10 év átrozsdásodási garanciát is adnak, azonban ez csak akkor él, ha rendszeresen szakszervizben ellenőriztetjük. Nem csinálnak semmi extrát, csak szemrevételezéssel megvizsgálják az említett részeket és ha szükséges, pótolják, kijavítják a sérült réteget. Ez nagyjából elég arra, hogy kibírja a tíz évet, de van-e önnek olyan ismerőse, aki a nyolcéves autóját új kora óta márkaszervizben szervizelteti?

Vannak aztán autók, amelyekre gyári extraként kérhető alvázvédelem. Ez a gyártósor néhány fázisában pár extra mozdulatot jelent, ide-oda fújnak egy kis anyagot és nagyjából ennyi. Nagyon nagy előnye, hogy még tiszta és rozsdamentes felületre jut a jó minőségű anyag, hátránya, hogy annyira azért nem törik magukat az örök karosszéria reményében.

Ha még nem késő, jól járunk, ha magunk csinálunk, vagy csináltatunk valamit a hosszabb életű és egészségesebb, masszívabb karosszéria reményében.

Nyilvánvaló, hogy a legjobb, ha profira bízzuk a dolgot. Az egyik legnagyobb alvázvédő anyagokat gyártó cég, a Dinitrol a hivatalos partnereit folyamatosan képzi, a most futó autókhoz is pontos technológiai leírást, fújási tervet készít. Egy-egy ilyen terv nem csak a használandó anyagokra ad előírást, hanem az alkalmazott szórófejek, nyomás és mennyiség is pontosan meg van adva. Pontos leírás van a már részben megindult korrózió passziválására és átalakítására a nem hozzáférhető helyeken is. Sok helyen már meglévő technológiai furatokat használnak, máshol pedig lyukakat fúrnak, ahol bejuthat a szórófej, és kifújhatja az üreget. Ezeket a furatokat aztán lezárják egy eltávolítható dugóval. A Dinitrol technológia több mint 30 éve létezik itthon is, a szomszéd Lada Samarája azért nem lyukas még, mert új korában megcsináltatta a teljes Dinitrol Tuff-Kote Dinol kezelést.

A profi kezelés ára 50-100 ezer forint között van, ami garanciát és rendszeres ellenőrzést is magába foglal.

Ha nem akarunk ilyet csinálni, otthon is jó eséllyel taknyolhatunk valamit, akármi is lesz, a semminél biztosan több. A régi fáradtolajos küszöbfeltöltést azonban már el kell felejteni, számos sokkal jobb, hatékonyabb erre szánt szer van. A fél literes szórópalackban, vékony szórócsővel kapható üregvédők is hasznosak, kis helyen bedughatók és a 360 fokban spriccelő szórófej elég jól telenyomja az üreget. Nyilván az ipari kompresszor és az ehhez való szórófej, valamint anyag hatékonyságát nem lehet ezzel összevetni, de a semminél több.

Más szint, ha megvesszük a megfelelő anyagot, és kompresszorral, pisztollyal hordjuk fel. A szerkesztőségben sokan csináltuk, ezzel igen jó eredményeket lehet elérni, de nem kis munka.

A könnyen kezelhető részek a küszöbök, az oszlopok belseje, a fedelek zárt részei, valamint a hátsó sárvédőívek. Ha ezek megvannak, szinte minden autónál kizártuk a korrózióra hajlamos részek 80%-át. A doblemez speciális helyei és egyéb rejtett üregek az amatőrök számára úgyis nehezen elérhetők, de nem is a legfontosabb részek. A padlólemez átlapolásai gyakran gyárilag szabadon vannak hagyva, csak a ponthegesztés látszik, semmi ráfújt, rákent poliészter töltőalapozó, plasztik gitt vagy rücsi, ki hogy ismeri. Az így átlapolt lemezek melegágyai a korróziónak, ezt minden régi Swift tulajdonosa pontosan tudja.

Használt autónál a tisztítás és a passziválás úgyis a legfontosabb, bármilyen furcsa, a szer minősége és annak felvitele a felületre csak másodlagos.

Ha hosszú távon tervezünk az autóval, egy profi alváz- és üregvédelem kezelést semmi nem pótol, utána már csak a környezetbarát, de könnyen tönkremenő műanyagok és gumik miatt kell aggódni. Ha csak évente 10-20 ezer kilométert megyünk, a kaszni és a motor bírni fogja a 10-15 évet. Néha azonban mosassuk le alulról is az autót, tavasszal pedig mindig.

Az oldalról ajánljuk

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

tegnap, 17:39
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14