Tényleg ki kell nyomni a klímát előzéskor?
Pár sör után nem ritkaság, hogy az ember az autójáról beszélget, és ilyenkor valaki biztos elsüti: valamelyik autója "olyan gyenge volt, hogy az előzéshez/nagyobb emelkedőkhöz ki kellett kapcsolni a klímát."
Ezt érezzük igazából, ha klímával előzünk
Az alulméretezett hűtőrendszer miatt csökken a teljesítmény klímás előzéskor? A hőerőgépész mérnök megmondja.
Logikusnak tűnik, a klíma nagy energiafogyasztó, az autó méretétől függően öt-tíz kilowatt is lehet a klíma hűtőteljesítménye, azonban a klíma működési elve miatt ez úgy 2-5 lóerőnyi teljesítmény felvételét jelenti a főtengelyről (olvasói update). Igaz, nehéz ezt fogyasztásban kifejezni, de azt szokták mondani, hogy óránként pár deciliter benzint igényel a működtetése. Aztán ha közben egy óra alatt megteszünk 100 kilométert, akkor csak ezzel a pár decivel nő a fogyasztás, ha viszont városban poroszkálunk 20 km/órás átlaggal, a légkondi miatt már literes nagyságrendű lehet a száz kilométerre vetített fogyasztásnövekedés.

Főleg a kisebb motorú autóknál számíthat sokat a klíma energiaigénye. Ha le akarjuk egyszerűsíteni a dolgot, ugyanúgy működik a klimatizálás, mint a hűtőgép. Mi vagyunk a sör a hűtőben, az elvont hő viszont nem a hűtőgép háta mögött, hanem az autó orrában elhelyezett klímahűtőn (hivatalos nevén kondenzátor) távozik. A hűtőközeget egy kompresszor keringeti, ám míg a hűtőgép esetében ezt egy villanymotor hajtja, addig az autó esetében egy ékszíjon át maga a motor.
Ahogy a hűtőgép is, a klímakompresszor sem üzemel egyfolytában: alapvetően ki-be kapcsol. (A legmodernebb kompresszorok ennél finomabban szabályoznak, a szállított hűtőközeg mennyiségét növelve vagy csökkentve, de a hatás gyakorlatilag ugyanaz.) Amióta elektronikus befecskendező rendszerek dolgoznak az autókban, a motorvezérlő számítógépek mindig tudják, hogy dolgozik-e a légkondi, mert ilyenkor több üzemanyagot kell befecskendezni, illetve meg kell emelni kicsit az alapjárati fordulatszámot, nehogy lefulladjon a motor. Tizenöt-húsz éve még teljesen normális dolog volt a klímátlan autó utólagos klimatizálása, még ezeknél a beépítéseknél is bekötötték a klímát a motorvezérlés megfelelő bemenetére.

Egy kis teljesítményű autó értelemszerűen jobban észreveszi, ha elvész pár lóerő a ménesből: mélyebbre kell nyomni a gázt. Ha mindezt emelkedővel és egy komplett család nyaralásának az összes súlyával is megtoldjuk, akkor meg pláne.

Azonban az autókat nem hülyék tervezik, a mérnökök gondolnak erre a szituációra. Ha előzni kell vagy az emelkedőn már a padlógáz ellenére is elkezdene visszagurulni a kocsi, a motorelektronika automatikusan lekapcsolja a klímakompresszort. Onnan tudja, mi a dolga, ha azt érzékeli, hogy a vezető padlógázt ad. Igaz, a gyenge autókon sokszor ez sem segít, csak a visszaváltás alacsonabb sebességfokozatba.
A lekapcsolás többnyire alig észrevehető, maximum egy kis rántás érződik, vagy a régebbi autóknál a klímakompresszor tengelykapcsolójának a csattanása. Ettől még a hópihe/AC gombnál ugyanúgy világít tovább a lámpa, sőt, a levegőrostélyokból is hideg levegő érkezik egy darabig. Ennek az a magyarázata, hogy a klíma hőcserélője (elpárologtatója) tárol egy kis hideget magában, s csak utána kezd átmelegedni. Persze egy hosszabb emelkedőn egy idő után már érezhető, hogy fülledtebb, melegebb és (a rég fertőtlenített klímánál) büdösebb levegő érkezik, de Magyarország hegyei bőven kisebbek annál, hogy ez gondot jelentene.

Vagyis teljesen felesleges kinyomni a klímát előzés vagy emelkedő előtt, figyeljünk csak a vezetésre. Ha tudjuk, hogy iszonyatosan hosszú lesz a hegymenet, legfeljebb a belső levegőkeringetést érdemes bekapcsolni, mert az utastér levegője így lassabban melegszik fel, hisz nem olyan forró, mint a kintről érkező levegő. De utána kapcsoljuk ki a keringetést, mert elhasználódik az utastérben az oxigén, és ugyanúgy elálmosodhatunk, mint egy hosszú értekezleten, csakhogy a volánnál elaludni sokkal egészségtelenebb.
Korábbi cikkeink között már bőven olvashatott a klíma részletesebb működési elvéről, illetve arról, milyen hibái lehetnek és azokat hogyan javítják. A klímatisztítás ráadásul házilag is elvégezhető, háztáji módszerekkel, és így nem is drága.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Piszkosul drága a Ford csúcs luxuspickupja, de okkal
Amerikában nagy adag szolgáltatás is jár az extrák mellé.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
