Tényleg ki kell nyomni a klímát előzéskor?

2015.07.24. 18:48

Pár sör után nem ritkaság, hogy az ember az autójáról beszélget, és ilyenkor valaki biztos elsüti: valamelyik autója "olyan gyenge volt, hogy az előzéshez/nagyobb emelkedőkhöz ki kellett kapcsolni a klímát."

Kapcsolódó
Ezt érezzük igazából, ha klímával előzünk

Ezt érezzük igazából, ha klímával előzünk

Az alulméretezett hűtőrendszer miatt csökken a teljesítmény klímás előzéskor? A hőerőgépész mérnök megmondja.

Logikusnak tűnik, a klíma nagy energiafogyasztó, az autó méretétől függően öt-tíz kilowatt is lehet a klíma hűtőteljesítménye, azonban a klíma működési elve miatt ez úgy 2-5 lóerőnyi teljesítmény felvételét jelenti a főtengelyről (olvasói update). Igaz, nehéz ezt fogyasztásban kifejezni, de azt szokták mondani, hogy óránként pár deciliter benzint igényel a működtetése. Aztán ha közben egy óra alatt megteszünk 100 kilométert, akkor csak ezzel a pár decivel nő a fogyasztás, ha viszont városban poroszkálunk 20 km/órás átlaggal, a légkondi miatt már literes nagyságrendű lehet a száz kilométerre vetített fogyasztásnövekedés.

DSCN0037

Főleg a kisebb motorú autóknál számíthat sokat a klíma energiaigénye. Ha le akarjuk egyszerűsíteni a dolgot, ugyanúgy működik a klimatizálás, mint a hűtőgép. Mi vagyunk a sör a hűtőben, az elvont hő viszont nem a hűtőgép háta mögött, hanem az autó orrában elhelyezett klímahűtőn (hivatalos nevén kondenzátor) távozik. A hűtőközeget egy kompresszor keringeti, ám míg a hűtőgép esetében ezt egy villanymotor hajtja, addig az autó esetében egy ékszíjon át maga a motor.

Ahogy a hűtőgép is, a klímakompresszor sem üzemel egyfolytában: alapvetően ki-be kapcsol. (A legmodernebb kompresszorok ennél finomabban szabályoznak, a szállított hűtőközeg mennyiségét növelve vagy csökkentve, de a hatás gyakorlatilag ugyanaz.) Amióta elektronikus befecskendező rendszerek dolgoznak az autókban, a motorvezérlő számítógépek mindig tudják, hogy dolgozik-e a légkondi, mert ilyenkor több üzemanyagot kell befecskendezni, illetve meg kell emelni kicsit az alapjárati fordulatszámot, nehogy lefulladjon a motor. Tizenöt-húsz éve még teljesen normális dolog volt a klímátlan autó utólagos klimatizálása, még ezeknél a beépítéseknél is bekötötték a klímát a motorvezérlés megfelelő bemenetére.

A nagy energiafaló: a klímakompresszor. Azonban nem folyamatosan dolgozik
A nagy energiafaló: a klímakompresszor. Azonban nem folyamatosan dolgozik

Egy kis teljesítményű autó értelemszerűen jobban észreveszi, ha elvész pár lóerő a ménesből: mélyebbre kell nyomni a gázt. Ha mindezt emelkedővel és egy komplett család nyaralásának az összes súlyával is megtoldjuk, akkor meg pláne.

A klíma eco-módban kevésbé hűti le a levegőt
A klíma eco-módban kevésbé hűti le a levegőt

Azonban az autókat nem hülyék tervezik, a mérnökök gondolnak erre a szituációra. Ha előzni kell vagy az emelkedőn már a padlógáz ellenére is elkezdene visszagurulni a kocsi, a motorelektronika automatikusan lekapcsolja a klímakompresszort. Onnan tudja, mi a dolga, ha azt érzékeli, hogy a vezető padlógázt ad. Igaz, a gyenge autókon sokszor ez sem segít, csak a visszaváltás alacsonabb sebességfokozatba.

A lekapcsolás többnyire alig észrevehető, maximum egy kis rántás érződik, vagy a régebbi autóknál a klímakompresszor tengelykapcsolójának a csattanása. Ettől még a hópihe/AC gombnál ugyanúgy világít tovább a lámpa, sőt, a levegőrostélyokból is hideg levegő érkezik egy darabig. Ennek az a magyarázata, hogy a klíma hőcserélője (elpárologtatója) tárol egy kis hideget magában, s csak utána kezd átmelegedni. Persze egy hosszabb emelkedőn egy idő után már érezhető, hogy fülledtebb, melegebb és (a rég fertőtlenített klímánál) büdösebb levegő érkezik, de Magyarország hegyei bőven kisebbek annál, hogy ez gondot jelentene.

Ennyi helyen dől a hideg. Minél több a nyílás, annál kisebb a huzat
Ennyi helyen dől a hideg. Minél több a nyílás, annál kisebb a huzat

Vagyis teljesen felesleges kinyomni a klímát előzés vagy emelkedő előtt, figyeljünk csak a vezetésre. Ha tudjuk, hogy iszonyatosan hosszú lesz a hegymenet, legfeljebb a belső levegőkeringetést érdemes bekapcsolni, mert az utastér levegője így lassabban melegszik fel, hisz nem olyan forró, mint a kintről érkező levegő. De utána kapcsoljuk ki a keringetést, mert elhasználódik az utastérben az oxigén, és ugyanúgy elálmosodhatunk, mint egy hosszú értekezleten, csakhogy a volánnál elaludni sokkal egészségtelenebb.

Korábbi cikkeink között már bőven olvashatott a klíma részletesebb működési elvéről, illetve arról, milyen hibái lehetnek és azokat hogyan javítják. A klímatisztítás ráadásul házilag is elvégezhető, háztáji módszerekkel, és így nem is drága.

Az oldalról ajánljuk

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Piszkosul drága a Ford csúcs luxuspickupja, de okkal
  • Hírek

Piszkosul drága a Ford csúcs luxuspickupja, de okkal

Amerikában nagy adag szolgáltatás is jár az extrák mellé.

56 perce
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25