Vízzel facsarják ki az utolsó lóerőket
Közvetlen vízbefecskendezés a BMW-től
A BMW idei innovációs napjának egyik témája a vízbefecskendezés volt. Nem, nem a vízautó, amit a benzinlobbi továbbra sem hagy feltalálni, itt csak arról van szó, hogy a nagy teljesítményű motorba vizet is fecskendeznek, hogy csökkentsék az égéstér hőmérsékletét.
A módszer semennyire sem új, sőt, amikor még dugattyús motorok hajtották a (katonai) repülőket, ezeken is alkalmazták, igaz, metil-alkohollal megvadítva. Különösen a csúcsra járatott turbómotoroknál érdemes vizet fecskendezni a beszívott levegőbe, mivel a víz párolgása rettenetes hőmennyiséget von el – vagyis lehűti a henger gáztöltetét.

De miért kell lehűteni? Amikor a turbómotor teljes erőből dolgozik és a fordulatszám is nagy, viszonylag későn lehet csak meggyújtani a benzin-levegő keveréket, mivel túlzottan megnőne az égéstér hőmérséklete és nyomása, ami végső soron rendellenes, kopogásos égéshez vezetne. Alapvetően sokan szeretik robbanómotornak hívni a benzinmotort, de az a helyzet, hogy normális esetben, amikor a szikra gyújtja meg az üzemanyagot, égés zajlik, maga a lángfront 10-40 métert tesz meg másodpercenként, és nem 100-1500 métert (360-3600 km/óra), ahogy az öngyulladásos égésnél. Ez már mechanikailag is károsíthatja a motort, és kontrollálatlanul zajlik. A turbómotoroknál gyakorlatilag a kopogásos égés elleni küzdelem határozza meg, hány lóerőt tudnak kihozni a motorból.
Hogy a kopogást elkerüljék, nagy fordulaton és nagy terheléssel csak az ideális időpontnál később tudják meggyújtani a benzin-levegő keveréket (=kisebb az előgyújtás), vagyis az égésfolyamat nem igazán tudja kifutni magát, ezért kevésbé hatékony.

A vízbefecskendezés ilyenkor jön jól, ahogy például a MOTOGP-ben futó BMW M4-es Safety Carnál alkalmazták. Ennél még azt a hagyományos módszert követték, amit mindenki más korábban: a vizet a szívócsőbe fecskendezik. Az új technika, a közvetlen befecskendezés ennél rafináltabb: itt az égéstérbe megy a víz, aminek határozott előnye, hogy körülbelül tizedannyi vízre van szükség, miközben a csúcsnyomaték 5-10 százalékkal is növelhető.

A BMW a miramas-i fejlesztőközpontjában (Franciaország) mutatta be azt az 1-est, amelyet közvetlen vízbefecskendezésesre alakítottak át. Az autó 1,5 literes, háromhengeres turbómotorjának teljesítménye 13 lóerővel nőtt, (204 LE-ről 217-re), legnagyobb nyomatéka pedig 320 Nm. A vízbefecskendezésnek köszönhetően a motor (geometriai) sűrítési viszonyát 1:9,5-ről 1:11-re növelhették, a henger belső hűtése pedig 60 fokkal csökkenti az égési csúcshőmérsékletet – végeredményben ugyanazt a hatást éri el, mintha nagyobb oktánszámú (azaz jobb kompressziótűrésű) benzinnel üzemeltetnék a motort.
Az a legszellemesebb az egészben, hogy a vízbefecskendezéshez nem kellettek új injektorok. Ez a motor ugyanis kettős befecskendezésű, és amikor nagy terheléssel használják, amúgy is a szívócsőbe fecskendezi a benzint. Az éppen dologtalan, közvetlenül az égéstérbe dolgozó injektorokat használják a víz bejuttatására, 200 baros nyomáson. Állítólag annyira klassz fém alkatrészei vannak, hogy semmiféle korróziótól nem kell tartani.

A másik nagy kérdés az, hogy honnan vegyék a vizet. Holmi vízköves magyar csapvíz hamar kivégezné a legcsodálatosabb injektort is. Viszont az autók értékes kvázi-desztillált vizet pisilnek maguk alá, amikor megy a klíma. A sajtóbemutatón az átalakított 1-es BMW légkondija 1,9 liter kondenzvizet termelt óránként a dél-francia 38 fokos hőségben. Ha ezt egy öt-hétliteres tartályba gyűjtik, néhány szélsőséges éghajlatú országot leszámítva soha nem kell utántölteni a víztartályt, állítják a tervezők. Ha ez igaz, tényleg zsenik dolgoznak a BMW-nél.

A rendszer szériaérett, más kérdés, hogy nem született még döntés, valóban bekerül-e valamelyik szériamodellbe. Pedig a paraméterek jók: teljes terhelésen (más szóval: parkettagázon) a fogyasztás 23 százalékkal (!) csökken, bár az ember meglepően kevés ideig használja így a motort. A gyakorlatban 3-8 százalékkal ehet kevesebbet az 1,5 literes motor vízbefecskendezéssel, mondják.

A tesztpályán ki is próbálhattuk, hogyan működik a gyakorlatban. Az 1-es automata váltóját kicsit sportosabb programra kapcsolták, nagyjából úgy váltott, mint akármelyik M-es BMW. Egy tableten láthattuk, épp melyik üzemállapotban van a motor, megy-e vízbefecskendezés vagy sem, mekkora a terhelés. Érzésre nem lehet megmondani, tényleg erősebb-e, bár a durrogós váltásokkal az ember azt is elhinné, hogy 300 lovas. Egy biztos, a 80-ról 180-ra gyorsításokat lazán abszolválta, és közben tényleg bekapcsolt a vízbefecskendezés, állandó tempónál viszont nem. Az intenzív gyorsítások úgy tűnik, amúgy is népszerűek a BMW-felhasználók körében, vagyis ők kiaknáznák az új technikában rejlő lehetőségeket – szemben az olyan fícsörökkel, amelyek csak akkor érvényesülnek, amikor simogatják a gázpedált. A próbaút során én 0,07 liter vizet használtam fel és 18 százalékot spóroltam. A közvetlen vízbefecskendezés tényleg ígéretes, bár Magyarországon az objektív felelősség intézménye némileg csökkenti a megtakarítási lehetőségeket.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
