Háztáji klímafertőtlenítés
Sokan használják, mégis kevesen vannak, akik időt fordítanak rá, pedig a tisztítása akár otthon is elvégezhető. Pár szerszám és kis utánajárás szükséges, azonban nem minden esetben érdemes nekiállni.
A hatékony használatról már sikerült összefoglalást írnunk, sőt a javításról is született már cikkünk, azonban a tisztítás is legalább annyi figyelmet kíván. Ez a művelet körülbelül fél óra hosszú, a módszertől, felhasznált anyagoktól függően 8-15 ezer forint költséget jelent, amennyiben szakemberrel végeztetjük. Ebben az összegben, ha az autó pollenszűrős, a szűrő és a tisztítószer ára is benne van. A tisztítás kizárólag a szűrő cseréjével nyer értelmet, az eltömődés miatt a bejövő légáram sebessége is lassulhat. A művelet minden tavasszal ajánlott azoknak, akik vágynak a tüsszögésmentes, hűs autózásra nyáron.

Fontos, hogy tudjuk milyen mértékben szennyeződött a rendszer. Ha már súlyos gombásodás és lerakodás is keletkezik jobb, ha szakemberhez fordulunk. Ezt könnyen észre lehet venni: az erős dohos szagból, esetleg a vérágas szemünkből. Ha nem észlelünk ilyesmit, elég, ha magunk végzünk megelőző karbantartást.

Ha tudjuk a pollenszűrő pontos helyét és nem félünk kicserélni, a tisztítás már gyerekjáték lesz. Ha fogalmunk sincs, hol található a szűrő, járjunk utána. Ez minden típusnál eltérő lehet. Óvatosan távolítsunk el mindent, ami a szerelés útjában állhat, a Fordokon például a gázpedál is akadályozhat a művelet közben, de azt sem bonyolult kiszedni. A képeken szereplő Citroën Xsara esetében, a kesztyűtartó alatti kárpit eltávolítása után láthatóvá válik a szűrőt rejtő fedél. Létezik csavarral lezárt fedél is, jó felkészülni szerszámokkal.

Ha már eltávolítottuk a zárófedelet, szembesülhetünk azokkal a dolgokkal, amik nem jutottak az utastérbe. A bogáralkatrészektől porig szinte minden akad itt, de a légionáriusbetegséget okozó baktériumok és a veszélyes gombák is a szomszédban lakó belső elpárologtatót választják legtöbbször lakhelyüknek. A pollenszűrő cseréjénél csupán a szűrőn átáramló levegő helyes irányára kell odafigyelnünk, amit mindig nyíllal jelölnek. Elég megnézni miként volt a régi szűrő beszerelve, és ugyanúgy kell visszahelyezni. A filterek közül az aktív szenes változatot is választhatunk, ezek akár a kellemetlen szagokat is kizárják az autóból.
A tisztítás előtt jó előre eldönteni, milyen módszert választunk az otthon elvégezhető módszerek listájáról. Mindegyikben közös, hogy valamilyen anyagot juttatunk be, minél közelebb az elpárologtatóhoz. Ezen kívül igyekszünk a szereket a lehető leghosszabb ideig a szellőzőrendszerben tartani. Ehhez bekapcsolt klíma, belső keringetés és lehetőleg az összes beömlőt érintő, erős légáramlat szükséges.

Az első, és a legkevésbé ajánlott: a habos szerek használata. Ezek ugyanis könnyen bejutnak olyan helyekre is, ahol komoly károkat okozhatnak, ezek azonban csak nagyobb lerakódások tisztítására alkalmasak. A teljes tisztasághoz léteznek sokkal jobb, de nem feltétlenül költségesebb szerek.
Az úgynevezett gránátos változat tulajdonképpen egy szórófejes spray. Ezt kell elhelyezni az utastérben, lenyomni a dobozon lévő szórófejet, és a folyamatosan szétáramló anyag fertőtleníti az utasteret és a levegőjáratokat. Ezt én kissé olyannak érzem, mintha több méteres távolságból használnánk a magasnyomású mosót, azaz csak kedélyjavítóként hat ránk. Finom illat lesz pár napig az autóban, de jelentős eredményt ne várjunk tőle.

Léteznek hosszú csővel ellátott fertőtlenítő szerek. Ezeket közvetlenül a pollenszűrő házába kell befecskendezni. A szakszervizek az elpárologtatónál elhelyezett jegesedés szenzor kiszedésével jutnak még közelebb a problémás területekhez. Legtöbbször nagy mennyiségű metil-alkohol és egyéb felületaktív anyagok találhatóak benne. A kellemetlen szagokat és a baktériumokat is könnyen eltávolítják, hiszen célzottan írtunk ki minden nemkívánatos dolgot. A használati útmutatóban mindig benne van, mekkora mennyiséget kell befecskendezni, és hány percig kell belső keringetéssel a szert hatni hagyni. Ezt mindenképpen jól szellőztetett helyen végezzük, mivel a motort járatni kell. Amikor végeztünk,hagyjuk időt alapos szellőztetésre. Ezek a szerek belélegezve legalább annyira kellemetlenek, mint az allergiát okozó pollenek.
Létezik még az ózonnal tisztítás is, itt egy gép ózont (O3) juttat az autó utasterébe ami, hosszabb használat esetén akár az utastér szagait is semlegesíti, erős oxidáló hatása révén. A módszer költsége nagyságrendileg 10-15 ezer forint. Ez csak szakműhelyekben végzik el, azonban már a szerkesztőség is rendelkezik negatív tapasztalatokkal, az így fertőtlenített kesztyűk miatt. Ott sem a végeredmény volt kérdéses, hanem az utána sokáig meglévő kellemetlen szag. Ezekután mindenki egyéni belátása szerint döntsön ezen módszerrel kapcsolatban.

Léteznek klímás szűrő nélkül szerelt autók is, mint például a Peugeot 306, ilyenkor jó odafigyelni a rendszer állapotára. Itt ugyanis bármi bekerülhet a hideg levegőt szállító rendszerbe. Emiatt a fertőtlenítés sem olyan egyszerű, ha nem szeretnénk megkeresni a már említett fagyásérzékelő helyét, inkább bízzuk szakemberre a fertőtlenítést. Egyszerű, de nem tökéletes megoldás, ha a kiválasztott szert a motortérben lévő, levegőt beszívó nyílásba fecskendezzük. Ha kellő mennyiséget juttattunk be, érdemes belső keringetésre kapcsolni a szellőztetést, így jobb hatást érhetünk el.

Amennyiben megjött a kedve akár neki is láthat, még nem késő, és ajánlott évente legalább egyszer megcsinálni, persze a gyári előírásokat is figyelembe véve.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
