Az utolsó védvonal
Szerszám szombat: csőfogó
A csőfogó az utolsó védvonal a begyógyult izé elleni háborúban. Az utolsó mentsvár, amikor már a szakszerű szerszámok mind cserben hagytak. Amikor kifordult a csavarhúzó, lenyalódott a hatlap, berágódott a csap. Amikor már feladtuk a reményt, hogy épen kibányásszuk az alkatrészt, és nem érdekes, hogy szétgányoljuk, még egyszer utoljára nekifeszülünk, hátha. Ezért kell jónak lennie. Mert néha egy utolsó utáni próbálkozásnál kihúz a nyakig érő szarból.

Persze, van szakszerű felhasználási módja a csőfogónak, például amikor csöveket kell tekerni, de tapasztalataim alapján ez a ritkább eset. Minden szaki szerszámos ládájában ott van, minden autószerelőnél ott figyel a fiókban, még ha sosem állnak csőszerelésnek, akkor is. Aki nem vallja be, az is tekert már ki csavart csőfogóval, noha barbárság. De az élet néha felülírja az illemszabályokat.
A vacak csőfogó egy forintot sem ér. Messziről kerülöm például azt a típust, amit egy csavar fog össze a forgáspontnál, és két fele között egy íves pálya adja át az erőt. Lehet, hogy ebből is gyártanak jó minőségűt, de az én kezemben még sosem volt ilyen. Amelyiknél pontatlan öntvények karistolják egymást, a két fél az összeszorításnál szét akarja feszíteni egymást, kóvályog a két pofa, nem lehet vele rendesen megfogni semmit.

Felépítésénél fogva jobb konstrukció, amelyiknél egy lelapolt csap köti össze a fogó két szárát. Ez szimmetrikusan viszi át az erőt, és már a közepesen jól megmunkált példányokkal is egészen komoly feladatokat meg lehet oldani. A csőfogók Porschéja a fogazott verzió, ez lötyög általában a legkevésbé. Általában meg is látszik az árán.

Mint minden szerszámnál, az ár alapján féloldalasan be lehet lőni a minőséget. Vagyis: ami olcsó, az egészen biztosan hulladék, ami drága, az lehet, hogy jó. Ha kézbe vesszük a fogót, megnézzük a megmunkált felületeket, megmozgatjuk a két szárát, nagyjából meg lehet ítélni, hogy megéri-e a pénzét. Az anyagba persze nem látunk bele, de a látványosan fényesre polírozott silány minőségű öntvényektől inkább óvakodjunk. Lakossági használatra alkalmas csőfogót akár egy-kétezer forinttól lehet már kapni, a közepesen súlyos barkácsoláshoz érdemes e fölött keresgélni.

Már csak azért is megéri minőségi csőfogót venni, mert annak rendszerint lassabban kopik a pofája. Amikor eltompul a recézés, akkor válik igazi gyilkossá a fogó, sokkal könnyebben elcsúszik a szorítani kívánt tárgyon, és bekövetkezik az, amiért nem illik sérülékeny alkatrészhez csőfogóval nyúlni.

Amíg nem hagyott rózsaszín nyomot kifehéredett tenyerünkön egy csőfogó szára, amikor összeszorított foggal próbáltunk teljes testi erőnk mozgósításával megoldani egy makacs problémát, nem tudjuk kellőképpen értékelni a nyelére húzott műanyagot. Előfordul, hogy a fájdalomküszöbünket pont nem érte volna el a húsba hasító fém, ha az amatőrnek tűnő műanyag nyél harmadára osztotta volna el a felületre eső erőt, és mielőtt sziszegve feladtuk volna, megmozdult volna a nyomorult csavar. No meg akkor is hasznos a védőműanyag, ha véletlenül feszültség alatt álló alkatrészt érintünk, és szigetelőként megvéd az áramütéstől, vagy amikor lecsúszik a fogó, és a fogunknak ütjük a szárát.

Amikor fogóval gányolunk, különben is érdemes megszívlelni az örök igazságot: magunktól elfelé nyomjuk a szerszámot, ne magunk felé húzzuk. A csőfogó esetében fontos tudnivaló még, hogy akkor harap rá jól a pofái közé fogott akármire, ha a külső ívén, vagyis a papagáj hátánál nyomjuk, és nem a hasánál szorongatjuk. A szerkezet erőjátékánál fogva ilyenkor a forgatóerővel fokozzuk a szorítóerőt is, ami sokat javít a sikerességi arányon.

Nem véletlenül került szóba a papagáj, népi nevén ugyanis nem ritkán papagájfogónak vagy vízpumpafogónak is hívják a csőfogót. Nekem mindegyik tetszik; bár a vízpumpa tömszelencéjének meghúzása eléggé hajánál előrángatott felhasználásnak tűnik, mégis állítólag innen származik a kifejezés. Lehet, hogy egy mesterember a vízpumpa gányolását szakszerűnek akarta elsütni, ezért nevezte a kezében szikrázó szerszámot vízpumpafogónak.
Alapszabály, hogy fogóval nem oldunk, nem húzunk meg csavart. Ez amatőrizmus, gányolás, roncsolással jár. Hiszen minden csavart a hozzá való kulcshoz, csavarhúzóhoz találták ki, legyen az hatlap fejű, kereszthornyú vagy belső kulcsnyílású. De ki ne került volna még olyan helyzetbe, hogy nem volt más megoldás?

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
