Szerszám Szombat - pumpa
Megmondjuk, mit tegyen, ha kifogyott a szufla. Vagy legalábbis azt, melyik módszer a legkényelmesebb.
Új rovatot indítunk, Szerszám Szombat néven. Ebben sorban bemutatjuk azokat a szerszámokat, amire egy amatőr vagy félprofi autósnak szüksége lehet a mindennapi szíváshoz, vagy a garázs-barkácsoláshoz.
Újabb fontos, sokszor nélkülözhetetlen, de méltatlanul mellőzött szerszámot mutatunk meg és próbálunk ki – most a pumpákon a sor.
Mindenki megtanulja a jogosítvány megszerzésekor, ám aztán gyorsan el is felejti, hogy az abroncsok előírt keréknyomásának ellenőrzése mennyire fontos. Gumiszervizek és futómű-állító műhelyek sokasága tudna mesélni a szükséges nyomás felével, vagy akár másfélszeresével közlekedő autókról, és az emiatt gyorsan használhatatlanná kopott gumikról.
Az ellenőrzés legegyszerűbb – és ingyenes – módja, ha a benzinkúton, tankolás után végezzük el. Valamiért azonban egyre kevésbé foglalkoznak ezzel a kutak üzemeltetői, a mi környékünkön például – Budapesttel szomszédos város – két neves társaság által üzemeltetett töltőállomáson is évek óta üzemen kívül vannak a kerékfújó berendezések.
Adódik persze a lehetőség arra, hogy az autós beszerezzen magának valami olcsó, de jól használható keréknyomás-mérőt és/vagy pumpát. Aki ilyesmin töri a fejét, de még nem szánta rá magát, most figyeljen, mert igyekszünk segíteni.
OK, de mi az előírt keréknyomás?
Jobb esetben az autón, rosszabb esetben a kezelési könyvben megtaláljuk a gyártó által ajánlott értéket. Fontos, hogy különböző abroncsméretekre gyakran más-más az előírás – sőt, általában a terheléstől függően is változik.
Az autón elhelyezett nyomásértékeket gyártótól függő helyen keressük. Gyakran az ajtóoszlopokra ragasztva, vagy a tankolónyílás fedelének belső felén találjuk meg. Ha semmilyen forrást nem találunk, inkább kérjük a márkaszerviz segítségét, mert rossz nyomásértékkel gyorsan leírhatjuk az abroncsokat.
A feltüntetett értékek - hacsak a gyártó mást nem mond - minden esetben hideg abroncsokra vonatkoznak. Meleg abroncsoknál a nyomás tizedekkel is eltérhet.
Nézzük tehát a lehetőségeket!
1. Kézipumpa
Örök klasszikus, Lada csomagtartókból mindenki ismerheti. Az öregek szerint tíz pumpálás egytized bar, ami persze csak erős közelítés volt, de ebből azért nagyjából lehetett tudni, hogy a hiányzó levegőt hány pumpálással tudjuk pótolni. Érdemes is volt, mert a keréknyomás-mérő nem volt része a pumpának, így folyton folyvást meg kellett állni, és ellenőrizni, hol is tart a jómunkásember.
A mai kor kézipumpái valamivel vékonyabbak, ebből következően kisebb erővel használhatóak, viszont többször kell lenyomni. Igazán jól nem jövünk ki belőle, akárhogy is legyen.
A modernebb verziók ráadásul már nyomásmérőt is tartalmaznak. Ettől valamivel kényelmetlenebb a lábbal megtámasztás, de nem kell folyton le-fel szerelni a tömlőt a méréshez. Fontos, hogy használat közben a műszer értelemszerűen nagyobb értéket mutat, ezért a méréshez feltétlen meg kell állni a pumpálással.
Előnyei:
- olcsó;
- egyszerű, nem romlik el;
Hátrányai:
- komolyabb levegőveszteség pótlásához kell némi kondíció
- mérete miatt nehéz elhelyezni
2. Lábpumpa
Alapvetően egy- és kéthengeres variációja létezik, különböző hengerátmérőkkel. Könnyen belátható, hogy minél nagyobb légtömeget mozgatunk egyszerre (azaz minél több, minél nagyobb átmérőjű hengerrel dolgozunk), annál gyorsabban haladunk, viszont ezzel együtt egyre komolyabb erővel kell lenyomni a pumpát. Ez egészen addig nem jelent komoly gondot, amíg rendelkezünk az ehhez elegendő testtömeggel, de vékonyabb alkatúak már komolyan megküzdhetnek egy kéthengeres, nagy hengerátmérőjű pumpával.
A pumpa általában csukott helyzetben rögzíthető, de ez valahogy mindig afféle szükség-megoldásként készül. Nekem nem volt még olyan lábpumpám, aminek a rögzítése néhány hónap után fel ne adta volna a küzdelmet, és attól fogva csak nyitva tudtam tárolni.
Előnyei:
- gyorsan lehet vele dolgozni;
- amíg összecsukható, relatíve kis helyen elfér;
- szinte minden verzión van nyomásmérő, így néha meg-megállva látjuk, hol tartunk;
Hátránya:
- a gyors munkához vaskosabb alkat kell;
- nyitva elég sok helyet foglal;
- mivel talppal működtetjük, nem egy tiszta szerszám, illik egy zacskót vagy dobozt rendszeresíteni hozzá, ha az autóban tároljuk.
Mértékegységek – a bőség zavara
A keréknyomás mérésére itthon általánosan használt mértékegység a bar. Ez az SI-ben használt Pascal (1Pa = 1N/m2) fejben levezethető, 100 kPa ugyani kereken 1 bar. A különböző mérőműszereken azonban gyakran találkozhatunk extrémebb skálabeosztással is, így itt egy gyors összevetés, milyen skálát hogyan olvassunk le:
1 kg/cm2 ~ 1 bar (egészen pontosan 0,981)
10 psi ~ 0,69 bar
1 at ~ 1 bar (egész pontosan 1,0133)
Fontos megjegyezni, hogy a hobbiszerszámok méréi pontossága nem feltétlen alkalmas hiteles mérésre. Hétköznapi használatra azonban tökéletesen alkalmasak, a hibahatáruk bőven belül van a megadott adatok tűrésén.
A legkényelmesebb megoldás a szivargyújtóról üzemelő minikompresszor. Léteznek belőle igen gyenge minőségűek is, ám ha kifogunk egy minőségibb darabot, akár évtizedekig megúszhatjuk az izomerős pumpálást minden kerék-, gumimatrac- vagy gumicsónak-problémánál.
Előnyei:
- nincs szükség izomerőre a működéshez;
- szinte minden verzióban találunk nyomásmérő órát;
Hátrányai:
- a működéséhez feltétlen áramforrás szükséges;
- a kábel és a tömlő miatt nehézkes pakolni, zacskózni vagy dobozolni kell;
4. Sűrített levegős kerékfújó pisztoly
Kakukktojás a fentiekhez képest, hiszen nem mobil eszközről van szó. Egyre gyakoribbak azonban a háztartásokban a barkácsáruházakból egyéb célokra beszerzett hobbi-kompresszorok, amelyek, ha ipari felhasználásra nem is, azért kerékfújásra még alkalmasak. Aki ilyesmivel rendelkezik, annak csak egy kerékfújó pisztolyt kell beszereznie, meg persze egy olyan csövet, ami az autót körbeéri.
Ennél nincs kényelmesebb megoldás, az tuti.
Előnyei:
- kényelmes, gyors, könnyen kezelhető;
Hátrányai:
- a kompresszor miatt helyhez kötött;
- eleve szükség van egy kompresszorra;
Természetesen kipróbáltuk a fentieket is, és megmutatjuk, milyen eredménnyel:
Természetesen a fentiek csak a hirtelen problémamegoldásra alkalmasak. Ha a kerekek rendszeresen eresztenek, illik mihamarabb meglátogatni egy gumisműhelyt. Ne féljünk, nem kell feltétlen új abroncsot vásárolni. A kisebb sérülések a tömlő nélküli abroncsokon is szakszerűen és tartósan javíthatóak. Sőt, az sem biztos, hogy a levegőt az abroncs ereszti. A felnik tömítőperemének korróziója, a szelep sérülése mind gyorsan, olcsón javítható meghibásodások.
Legalábbis mindenképpen olcsóbban, mint amennyibe egy letaposott abroncs cseréje kerül...

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
